• Anonym (Psyk)
    Äldre 9 Feb 06:52
    57335 visningar
    90 svar
    90
    57335

    inlagd på psyket

    Hej alla fina där ute.

    Ngn som har erfarenhet av att vara inlagd på psyk? Lutar åt det om jag inte mår bättre på måndag. Så fruktansvärt rädd.
    Vad händer där? Vad gör man?
    Vad får man göra och inte?
    Erfarenhet av psyk i Stockholm?

  • Svar på tråden inlagd på psyket
  • Anonym (Hmm)
    Äldre 9 Feb 07:12
    #1

    Har varit inlagd 2 ggr. Man gör ingenting!!

    Vilar, äter eller ser på tv i det gemensamma tv rummet. Dörrarna är låsta. Fick gå på promenad en liten stund på dagen tillsammans med övriga intagna och personal.

    Får inte ha mobil telefon eller dator.

    Får mediciner men ingen "samtalskontakt" eller liknande. Det är inte vård utan förvaring och ett sätt att se till att du inte tar livet av dig.

    Självklart får man inte raka sig och måste fråga om lov ifall man vill duscha. Får inte ha egna kläder.

    Kan liknas vid ett häkte men med fler mediciner och mindre tid utomhus.

    Detta är min erfarenhet. Hoppas du mår bättre snart!

  • Anonym (Psyk) Trådstartaren
    Äldre 9 Feb 08:29
    #2


    Så i sånt fall är det bättre att fejka att man mår bättre?
    Bestämmer man själv när man får åka hem?
    Ingen mobil eller dator alls?

    Tvingar dom en till att göra saker man inte vill? Typ om man inte vill äta, ta sömnmedel osv?
  • Äldre 9 Feb 11:34
    #3
    Anonym (Psyk) skrev 2017-02-09 08:29:51 följande:
    smile3.gif Så i sånt fall är det bättre att fejka att man mår bättre? Bestämmer man själv när man får åka hem? Ingen mobil eller dator alls? Tvingar dom en till att göra saker man inte vill? Typ om man inte vill äta, ta sömnmedel osv?
    Men varför vill du bli inlagd?

    Är det inte bättre att du kontaktar din VC för hjälp den vägen istället, eller iallafall i början?
  • Äldre 9 Feb 11:52
    #4

    Jag tycker att det är jättebra att du tänker tanken på att lägga in dig. Det tolkar jag som att du vill att det ska bli bättre. Hur dåligt mår du? (Om man får fråga)

    Det kan finnas olika nivåer på avdelningarna

    Vissa ganska fria, andra mer som ett fängelse

    Och det kan vara platsbrist, så i värsta fall kan du få ett delat rum på fängelsenivån.

    Det är inte heller säkert att du blir inlagd överhuvudtaget. Du får sannolikt ett bedömningssamtal först.

    Man får kanske inte så mycket hjälp.

    Men det kan ändå vara en trygghet för både en själv och ens eventuella anhöriga.

    Man får sin medicin och mat och sitter inte ensam.

    Men man kan må sämre av att se andra som mår dåligt. Samtidigt kan man få positiva kontakter

    Hoppas att du snart kommer att må bättre.

  • Anonym (Psyk) Trådstartaren
    Äldre 9 Feb 12:19
    #5

    Akutremiss från vc igår. De ville att jag skulle bli inlagd redan igår. Rätt dåligt mår jag men vågar fan inte bli inlagd. :(
    Ska tillbaks på måndag för bedömning.

  • Anonym (hushå­llsask­)
    Äldre 9 Feb 13:02
    #6

    Tycker att du ska tänkta positivt på att bli inlagd. Det låter tråkigt att vara inlåst och inte göra någonting, men det kan vara väldigt befriande och välbehövligt. Du får också bra samtal med läkare vid in- och utskrivning som kan leda till att du förståelse och bättre hjälp.
    Om du inte är typ bindgalen och slåss så blir du inte tvingad till något alls.

  • Anonym (Oj)
    Äldre 9 Feb 13:41
    #7
    Anonym (Hmm) skrev 2017-02-09 07:12:38 följande:

    Har varit inlagd 2 ggr. Man gör ingenting!!

    Vilar, äter eller ser på tv i det gemensamma tv rummet. Dörrarna är låsta. Fick gå på promenad en liten stund på dagen tillsammans med övriga intagna och personal.

    Får inte ha mobil telefon eller dator.

    Får mediciner men ingen "samtalskontakt" eller liknande. Det är inte vård utan förvaring och ett sätt att se till att du inte tar livet av dig.

    Självklart får man inte raka sig och måste fråga om lov ifall man vill duscha. Får inte ha egna kläder.

    Kan liknas vid ett häkte men med fler mediciner och mindre tid utomhus.

    Detta är min erfarenhet. Hoppas du mår bättre snart!


    Det påminner ju mer om rättspyk än vanlig avdelning :O
  • Äldre 9 Feb 14:01
    #8

    Hej, sänder lite goda tankar till dig!!!

    Jag låg inne i ett dygn för inte så länge sedan. Det som var bra för mig var att jag fick träffa läkare på psyk samma kväll jag kom dit och en större utredning dagen efter som visade att jag var Bipolär och medicin med mig hem. Själva vistelsen där var som andra säger , händer ingenting, låsta dörrar men du kan alltid prata med en sjuksyster eller övrig personal där vilket var skönt. Trots att dom inte är terapeuter så kan dom ge lite råd och omtänksamhet.
    Känner du att du inte orkar med tillvaron så tycker jag absolut att du skall åka in!! Det skall mycket till för att dom skall tvinga dig att stanna kvar. Jag var på väg hem vid två tillfällen och fick träffa jour läkaren som övertalade mig att stanna kvar trots att jag tyckte det var obehagligt att vara inlåst på avdelningen. Ett stort plus är att du kommer in i vården mycket snabbare än att gå igenom husläkare, vilket kan ta två månader innan du får hjälp...
    Lycka till och ta hand om dig!

  • Anonym (Oj)
    Äldre 9 Feb 14:09
    #9
    Anonym (Psyk) skrev 2017-02-09 12:19:50 följande:

    Akutremiss från vc igår. De ville att jag skulle bli inlagd redan igår. Rätt dåligt mår jag men vågar fan inte bli inlagd. :(

    Ska tillbaks på måndag för bedömning.


    Har de sagt något om vart du kommer bli inlagd? Det finns ofta flera olika avdelningar som man kan bli inlagd på. Exempelvis, akutpsykiatrisk avdelning, psykosavdelning, allmänpsykiatrisk avdelning (kan vara där man hamnar vid en planerad inläggning).

    Jag har varit inlagd på allmänpsykiatrisk avdelning pga medicin justering. Där fick vi ha datorer, mobiltelefoner m.m. (Avdelningen erbjöd även wifi). Vi fick inte ha laddare på rummet, utan den var man tvungen att lämna in pga brandrisken, så man bad en skötare/sköterska öppna rummet där laddarna var och så fick man ladda där istället.

    Vi fick ha våra egna kläder, och under dagarna ville personalen inte att vi skulle använda sjukhuskläder då det hämmade tillfriskandet. Vi fick självfallet inte ha glasflaskor/glassaker (typ parfymer) på rummet eller rakhyvlar, men om man ville ta på sig lite parfym så hade de ens personliga saker som de ansåg farliga i laddningsrummet, så det var bara att be dem öppna till rummet och så kunde man använda dessa. Likväl kunde man be om att få använda rakhyvel när man duschar, var inga problem mer än att man var tvungen att lämna tillbaka den efteråt. Man var tvungen att be dem öppna duschrummen när man ville duscha, men det var inte särskilt omständigt.

    Varje dag erbjöds det promenader, och man kunde gå ut själv om man ville, men var tvungen att berätta vart man skulle och hur länge man skulle vara borta.

    Sjuksköterskorna och skötarna gick runt hela tiden och kollade så alla mådde bra, och informerade alltid om personalbyte eller när mat serverades. Det var även regelbundna samtal med ssk och sk för att de skulle ha koll på hur man mår och ifall de kan hjälpa en på något sätt. Kände man sig ensam kunde man alltid prata med personalen, och om man var uttråkad ställde de gärna upp på att spela kort m.m. om de hade tid (vilket de ofta hade).

    Alla var väldigt snälla, patienter såsom personal. I början tyckte jag det var jättejobbigt då jag har socialfobi, men det blev lättare efter ett par dagar. Min familj kunde komma och besöka mig närsomhelst, och personalen brukade ofta ordna lite fika till mig och mina besökare.

    Det är inte hemskt att vara inlagd, tvärtom blev de flesta patienterna ledsna när de blev utskrivna då de kände sig trygga och glada på avdelningen. Jag tycker du ska ge det en chans, du kommer få mycket hjälp när du är inlagd. Om de inte redan har en behandlingsplan för dig, så kommer de göra en medans du är inlagd för att se till att rehabilitera dig såsom bäst går. Du kommer få en fot in i systemet, så jag tror det är bra att du tar till dig den här möjligheten. Vårdcentralen kan inte erbjuda samma hjälp som allmänpsykiatrin, och genom en inläggning kommer du snabbare in i systemet och får hjälp.

    Fråga gärna mer om du undrar något :)
  • Anonym (Psyk) Trådstartaren
    Äldre 9 Feb 14:13
    #10

    Tack för era svar! Det betyder så otroligt mkt!

    Gått hos vc sen i höstas men nu satte dom ner foten och sa att dom inte kan hjälpa mig mer. Deprimerad..
    De jag pratade med igår pratade om att vara inlagd 1-2 veckor. Hur mycket kan man styra det själv? Så otroligt jobbigt att ingen i ens närhet förstår och kan avlasta.

Svar på tråden inlagd på psyket