• Äldre 9 Feb 22:25
    6652 visningar
    16 svar
    16
    6652

    Vad får lärarna göra och inte göra

    Idag fick jag och min klass veta att om vi vill på lektionstid gå på toaletten eller dricka vatten eller nåt. Så kommer läraren anteckna det och sedan maila hem det. Men är inte det olagligt? Uppfattas inte det som kränkning? Och kränkning är väl olagligt? Tycker bara att det är barnsligt galet att de skriver upp när jag går på toaletten och sen mailar hem det till min mamma så att hon vet att jag gått på toaletten!! Berätta gärna vad ni tycker och om ni vet om det är olagligt eller inte så skriv!

  • Svar på tråden Vad får lärarna göra och inte göra
  • Caramb­olan
    Äldre 9 Feb 22:30
    #1

    Har ni inte raster där ni kan gå på toaletten eller gå och dricka vatten? Det låter helt klart övernitiskt att lärare skulle maila hem till föräldrarna att en elev lämnat lektionen för att dricka vatten, men det låter som att ni ändå är gamla nog för att rimligen kunna planera ert in- och uttag av vätska så att det inte stör lektionerna.

  • Äldre 9 Feb 22:43
    #2
    Carambolan skrev 2017-02-09 22:30:03 följande:

    Har ni inte raster där ni kan gå på toaletten eller gå och dricka vatten? Det låter helt klart övernitiskt att lärare skulle maila hem till föräldrarna att en elev lämnat lektionen för att dricka vatten, men det låter som att ni ändå är gamla nog för att rimligen kunna planera ert in- och uttag av vätska så att det inte stör lektionerna.


    Vi hade 3h lektioner, skulle man då aldrig få dricka vatten för att råka bli kissnödig innan nästa lektion började? :/ kan vissa dagar hinna kissa 4 ggr innan lunch.. hoppas inte min arbetsgivare loggar det... *sardonisk*
  • Caramb­olan
    Äldre 9 Feb 22:46
    #3
    MissNastrax skrev 2017-02-09 22:43:13 följande:

    Vi hade 3h lektioner, skulle man då aldrig få dricka vatten för att råka bli kissnödig innan nästa lektion började? :/ kan vissa dagar hinna kissa 4 ggr innan lunch.. hoppas inte min arbetsgivare loggar det... *sardonisk*


    Men det låter ju helknäppt... Vem orkar koncentrera sig tre timmar i streck utan en bensträckare?!
  • Äldre 10 Feb 00:13
    #4
    +3

    Det är inte kränkning, det är inte olagligt. Jag gissar er klass har problem med att alla springer in och ut hela tiden med ursäkten att 'gå på toa' eller 'dricka vatten'. Det stör lektionen för alla.

  • Äldre 10 Feb 04:12
    #5
    Skolsnackperson skrev 2017-02-09 22:25:16 följande:

    Idag fick jag och min klass veta att om vi vill på lektionstid gå på toaletten eller dricka vatten eller nåt. Så kommer läraren anteckna det och sedan maila hem det. Men är inte det olagligt? Uppfattas inte det som kränkning? Och kränkning är väl olagligt? Tycker bara att det är barnsligt galet att de skriver upp när jag går på toaletten och sen mailar hem det till min mamma så att hon vet att jag gått på toaletten!! Berätta gärna vad ni tycker och om ni vet om det är olagligt eller inte så skriv!


    Får ni ingen paus i lektionen? Och hur länge har ni lektion?
  • Äldre 10 Feb 04:14
    #6
    Tow2Mater skrev 2017-02-10 00:13:09 följande:

    Det är inte kränkning, det är inte olagligt. Jag gissar er klass har problem med att alla springer in och ut hela tiden med ursäkten att 'gå på toa' eller 'dricka vatten'. Det stör lektionen för alla.


    Tyvärr finns det elever som förstör för de seriösa eleverna som verkligen måste gå på toaletten eller dricka vilket är väldigt tråkigt.
  • Äldre 10 Feb 04:14
    #7

    Du har en bra lärare som tar ansvar för studiemiljön.

  • Äldre 10 Feb 08:51
    #8
    Carambolan skrev 2017-02-09 22:46:43 följande:

    Men det låter ju helknäppt... Vem orkar koncentrera sig tre timmar i streck utan en bensträckare?!


    Knappt ingen speciellt inte ungdomar, nu var detta på gymnasiet jag är mycket äldre och jobbat nu men kan tänka mig att det hade blivit ett jäklar liv ifall våran lärare gjort son TS lärare
  • Äldre 10 Feb 12:25
    #9

    Fast det beror på. Inte kan du vara så nördig att du måste gå på toa varje lektion. Det får du göra på dina raster.

  • Äldre 10 Feb 12:28
    #10
    viseversa skrev 2017-02-10 12:25:04 följande:

    Fast det beror på. Inte kan du vara så nördig att du måste gå på toa varje lektion. Det får du göra på dina raster.


    Så NÖDIG inte nördig.
  • Äldre 10 Feb 13:08
    #11

    För lite info:

    Hur långa lektioner? Det är stor skillnad på 40 min eller 4 timmar.
    Om ni har lektioner som är max 1,5 h långa så bör man väl prova att kissa före lektionen. Och inte behöver man sen  springa på toa igen? Om det inte är ett undantag och då lär ju mamma inte få många mejl per termin.

    Samma med vatten, drick före och efter. Eller ta med en liten vattenflaska om det är ok. Gör ingen stor grej av det.

    Gissar som många andra att det är många som leker med mobilerna hela rasterna och när lektionen börjar så känner de att de är kissnödiga och törstiga = tar av lektionstiden + stör för att de inte kan uppföra sig normalt (dricka, äta, gå på toa på de raster som är till för att man ska kunna göra sådant).

    Om någon av er, någon enstaka gång, skulle viska till läraren att denne blivit akut toanödig - smugit ut och sedan smugit in igen utan att störa andra, så tror jag inte att läraren behövt mejla hem

  • Äldre 10 Feb 21:48
    #12

    Får ni inte ta med er en mugg med vatten?

    Jag behöver kissa en gång per timme. Att sätta "kissregler" eller att folk överhuvudtaget ifrågasätter hur ofta man behöver kissa känns mycket märkligt.

    Jag har en överaktiv blåsa och om den inte töms när jag behöver så kommer det ut ändå.

    Man kan ju dessutom, närsom helst och vem som helst, bli akut nödig för att göra nr 2.

    Känns överdrivet av läraren.

  • Äldre 10 Feb 22:11
    #13
    Tow2Mater skrev 2017-02-10 00:13:09 följande:

    Det är inte kränkning, det är inte olagligt. Jag gissar er klass har problem med att alla springer in och ut hela tiden med ursäkten att 'gå på toa' eller 'dricka vatten'. Det stör lektionen för alla.


    Håller med. Det finns en anledning till att läraren gör såhär.
  • Äldre 10 Feb 22:25
    #14

    Gissningsvis är läraren trött på att ni springer ut och in på lektionerna och att det stör - verkar ju jobbigt att skriva upp det men läraren ser nog ingen annan väg att gå...

  • Äldre 21 Feb 05:48
    #15

    Toalettbesök som verkligen behövs är väl en sak och svårt att bestämma över, kroppar är olika,

    Men dricka vatten? Ingen behöver dricka vatten så ofta att man behöver paus i en lektion, särskilt inte vuxna människor på vinterhalvåret. Små barn kan jag förstå en varm dag i maj, om de spelat intensiv fotboll hela rasten och druckit efteråt men att det visar sig en halvtimme senare att det inte räckt. Det är svårt för små barn att beräkna vätskeförlust och svårare för barn än för vuxna att "stå ut" med obehag som törst. 

    Det låter som att läraren har goda skäl till sina regler om ni på allvar går för att dricka vatten mitt under en lektion. Självklart synd att det drabbar den som är kissnödig på riktigt, men hur ska man annars komma åt problemet?

  • Modern­o
    Äldre 21 Feb 09:33
    #16

    Gäller det låg- eller mellanstadiet?

Svar på tråden Vad får lärarna göra och inte göra