• Anonym (Steril)

    Refertiliseringsoperation/återställning av sterilisering

    Någon/någons man som gjort en återställning av en sterilisering?

    Undrar isåfall över ålder vid sterilisering/refertelisering, kostnad, klinik, komplikationer och självklart resultat!

  • Svar på tråden Refertiliseringsoperation/återställning av sterilisering
  • Anonym (Steril)

    Upp.

    Finns det verkligen ingen??

  • Anonym (Barn längtan)

    Hej!

    Min man gjorde en återställning igår i danmark hos Henrik Jakobsen. Vi har haft kontakt med honom i ca 1 års tid och är mycket nöjda över hans bemötande. Min man gjorde sin vasektomi för 4,5 år sedan. Efter operationen idag sa urologen Henrik Jakobsen att allting gått väldigt bra och han tror att vi kommer att ha en chans på ca 90-95% för att bli gravida igen. Min man kommer att göra ett sperma prov om två månader för att kolla hur bra hans simmare blivit efter återställningen men vi själva kommer inte att försöka bli gravida förrens ca ett år. Det kunde ta upp till ett år innan han är återställd.

    Varför vi valde att göra den i danmark var för att vi hittade en urolog här i Stockholm där det skulle kosta runt 60 000 att göra, en i Norge för ca 40. 000 svenskar och sen i danmark där vi endast betalde 25 000 svenska kronor. Det var även den kortaste res vägen för oss. Tog bara 2 timmar hemifrån till kliniken och samma hem. Reser man längre ifrån har man möjlighet att få övernatta i danmark men eftersom vi hade så kort resväg valde vi att åka hem samma dag.

    Hör gärna av dig om du vill veta mer

  • Anonym (Undra)
    Anonym (Barn längtan) skrev 2017-02-24 04:11:56 följande:

    Hej!

    Min man gjorde en återställning igår i danmark hos Henrik Jakobsen. Vi har haft kontakt med honom i ca 1 års tid och är mycket nöjda över hans bemötande. Min man gjorde sin vasektomi för 4,5 år sedan. Efter operationen idag sa urologen Henrik Jakobsen att allting gått väldigt bra och han tror att vi kommer att ha en chans på ca 90-95% för att bli gravida igen. Min man kommer att göra ett sperma prov om två månader för att kolla hur bra hans simmare blivit efter återställningen men vi själva kommer inte att försöka bli gravida förrens ca ett år. Det kunde ta upp till ett år innan han är återställd.

    Varför vi valde att göra den i danmark var för att vi hittade en urolog här i Stockholm där det skulle kosta runt 60 000 att göra, en i Norge för ca 40. 000 svenskar och sen i danmark där vi endast betalde 25 000 svenska kronor. Det var även den kortaste res vägen för oss. Tog bara 2 timmar hemifrån till kliniken och samma hem. Reser man längre ifrån har man möjlighet att få övernatta i danmark men eftersom vi hade så kort resväg valde vi att åka hem samma dag.

    Hör gärna av dig om du vill veta mer


    Varför gjorde han den från början och varför har han (du?) ångrat sig?
  • Anonym (Barn längtan)

    Vår livssituation ändrades och min man hade stora besvär med bla testikel inflammation pga sin vasektomi. Så vi beslutade oss genom att ta bort den. Ett enkelt ingrepp på ca 2 timmar under lokalbedövning

  • Anonym (Hmm)

    Min man steriliserade sig när han var 25. (Innan vi träffades) När han var 35 for vi till Danmark för en refertilisering. Kommer inte ihåg klinikens namn tyvärr. Låg utanför köpenhamn. Tror vi betalade typ 15000 sek då, 2012.

    Hans spermaprov blev efter det helt normalt

  • Anonym (Barn längtan)
    Anonym (Hmm) skrev 2017-02-24 09:21:24 följande:

    Min man steriliserade sig när han var 25. (Innan vi träffades) När han var 35 for vi till Danmark för en refertilisering. Kommer inte ihåg klinikens namn tyvärr. Låg utanför köpenhamn. Tror vi betalade typ 15000 sek då, 2012.

    Hans spermaprov blev efter det helt normalt


    Det måste vara samma klinik för jag tror bara det finns han i danmark.
  • alleballebulla

    Jag steriliserade mig för drygt 10 år sedan. Min familjesituation förändrades och jag träffade en ny kvinna. Efter flera (3 st) misslyckade IVF försök fick jag tips om en klinik i Danmark som kunde återställa en sterilisering.
    Min uppfattning var att det inte ens var lön att ställa frågan till den svenska sjukvården. Alternativet att vända sig till en klinik i Danmark fick jag från en vän,
    IVF klinken som vi gick till sa aldrig att det fanns en möjlighet att återställa utan jag fick hela tiden höra att det har gått för lång tid.

    Jag gjorde min återställning den 2 feb-17 i Danmark. Lämnade spermieprov för en vecka sedan och fick svar idag.

    Av 80 miljoner spermie var 35% aktiva (helt normala) dvs 28 milj. Vad jag läst så krävs minst 20 milj för att vara på den säkra sidan vid ett normalt samlag.

    Jag har efter provsvaret ringt till 2 olika läkare här i Sverige och frågan om deras bedömning av analysen och båda säger att jag är återställd till normala värden. 

    Så efter 4 månader efter operationen så är jag nu återställd trots att det var 10 år sedan jag steriliserade mig.

    Klinken i Danmark heter www.urol.dk och dessa kan jag varmt rekommendera. Den proffsighet och bemötande fick fick där har jag aldrig upplevt i Sverige oavsett IVF klinik eller sjukvård.

    Ingreppet tar ett par timmar och det kostade ca 19 000 Dkr (ca 24 000 kr).
    Jag hade ont en/två dagar efter operationen men inte så pass att jag inte kunde arbeta.
    Det jobbigaste med operationen var att man inte fick ha någon form av utlösning under 3 veckor...Skrattande annars var det inga problem.

    Så mitt tips är att ta kontakt med Henrik Jacobsen på www.urol.dk.

    Lycka till

  • zunsiey

    min man gjorde det i sthlm gratis? 350kr varför åker man till danmark och betalar 25-40 000? Med vänlig hälsning,

  • Anonym (Intressant)

    Många intressanta inlägg här. Gjorde också operation hos Henrik för ca 2 veckor sedan (reverserad dvs). Mycket skicklig och fantastisk klinik. Hur gjorde ni som varit på operation med testning av spermierna efteråt? Jag har vänt mig till mitt landsting för att beställa en fullständig fertilitetsutredning men får väldigt sura intryck härifrån troligen för att jag gjort operationen i Danmark.

  • Anonym (Barn längtan)
    zunsiey skrev 2017-07-01 08:27:07 följande:

    min man gjorde det i sthlm gratis? 350kr varför åker man till danmark och betalar 25-40 000? Med vänlig hälsning,


    Finns ingen klinik i Sverige som återställer en vasektomi?
Svar på tråden Refertiliseringsoperation/återställning av sterilisering