• Anonym (förlåt mig för fan!)

    Vad fan är det för fel på svenska folket??

    Alltså, jag är ju "nästan" svensk för fan. Har ett fint jobb med bra inkomst. Ja bott i Sverige i hela mitt liv. Gjort det alla svenskar tycker är "vettigt", utbildat mig mm.

    Men jag tål inte er nu efter 32 långa jävla år.

    Jag är alltså 32 år, bott i Sverige hela tiden (mina föräldrar är dock utlänningar), haft nästan bara svenska pojkvänner, många svenska vänner, svenska kollegor... Men jag klarar det inte mer! Ni är jävligt speciella!

    I relationer är ni labida, passivt aggressiva, fega, ynkliga och så jävla missnöjda hela tiden!

    I yrkeslivet är ni gnälliga, avundsjuka, missunnar andra förmåner mm,

    Som vänner är ni, till att börja med ganska osociala, snåla, stela, så jävla fyrkantiga och ja STELA..

    Blir så trött på er och ja, ni lever som djur. Ni är kalla, känslolösa, stela, "frusna" (ni ska hela tiden vara så lömska!!) och ni fattar inte ens detta själv?!??

    I förhållanden är ni alltid så fina och rara men ni vänder kappan efter vinden, opålitliga, illojala, gräsliga! Ni kan helt plötslig vilja lämna varandra! Varför separerar så jävla många svenskar från varandra?? Varför gör man det mer här än NÅGON ANNANSTANS i världen?? Varför !!

    Tänk på det??? Kom inte och säg att "ni är fria och lever ert liv till fullo och eftersträvar lycka och ni vill inte låsa er i ett liv ni är missnöjda med och ni till skillnad från andra vågar skilja er och vågar sätta er lycka framför att må dåligt i en relation"

    Bull jävla shit ! Svenskar är ju samtidigt ett väldigt ensamt folk! Studier visar att i Sverige finns fler singlar än i resten av världen ! Och självmordsstatistiken toppar fortfarande världslistan!!! Så vad fan håller ni på med era jävla miserabla fjant folk ??

    Ni är alltid så missnöjda, olyckliga!

  • Svar på tråden Vad fan är det för fel på svenska folket??
  • Anonym (??)

    Ts är du kvar?  var härstammar dina föräldrar ifrån hur många svenska pojkvänner har du haft?

  • border1
    VictoriaJ02 skrev 2017-03-01 07:00:21 följande:
    Det har jag sagt länge. Ett mer ateistiskt samhälle än det svenska existerar knappt. Konsekvensen av avsaknad av tro på något högre eller en god gudomlighet som bryr sig om oss är att man lätt blir deprimerad och uppgiven när de existentiella frågorna dyker upp i huvudet. "Varför finns jag till?" "Vad är mitt syfte på jorden" etc, då folk känner att det inte finns någon mening med deras liv. Förr blev jag arg på ateister och deras resonemang. Nu tänker jag mer att de får skylla sig själva. De har själva gjort valet att inte tro på något annat än vetenskapen och att allt bara är fysik och kemi. Det är verkligen inte mitt problem och jag är glad att jag inte är som dem.
    Vaddå "gjort valet"? Det är inget man aktivt VÄLJER. Jag är ateist, och mår väldigt bra. Jag lever ett andligt liv i form av att jag bland annat mediterar mycket och ser "det stora i det lilla". 
    The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.
  • Anonym (Line)
    Anonym (Flickvän) skrev 2017-03-03 08:25:47 följande:

    Det är ju inte för vår skull vi ber dig swisha utan för din skull. För många svenskar är det viktigt för oss att "göra rätt för oss". Det är så vårt välfärdssamhälle funkar. Man hjälper de svaga men man vill inte bli sedd som svag. Genom att be dig betala hjälper vi dig att inte bli sedd som svag. 50 kr hit eller dit spelar förstås ingen roll men den känslan av att vilja göra rätt för sig om man kan går igenom i allting.

    Andra länder löser det där på annat sätt tex att alla hjälper alla och det funkar det med. Det är bara olika. När man blandar blir det kulturkrock. Det betyder inte att något automatiskt är sämre.

    En annan typiskt svensk sak är att titta bort om någon ramlar om den inte skadar sig. Gör den sig illa hjälper vi naturligtvis men det är bättre om personen ber om hjälp själv. Genom att titta bort visar vi att vi tror attpersonen klarar det själv och att den är stark. Att springa och oja sig och hjälpa är lite som att visa att vi tror personen är svagare och inte klarar det. Visar man att den här gången behöver jag faktiskt hjälp så får man det.

    Svenskar lånar gärna ut pengar men du måste fråga för vi vill inte ta för givet att du är fattig och behöver det, för din skull. Men behöver du så hjälper vi. Det är att visa styrka att kunna hjälpa någon som behöver det.


    Jag har aldrig tänkt på att vi tex tittar bort av den anledningen. Har alltid tänkt att vi är pinsamma och dåliga som ser bort. Men nu fattar jag ju. Alltså ditt inlägg fick mig verkligen att tänka ett steg till, och att förstå på ett helt annat sätt än tidigare. Du öppnade mina ögon lite mer, jag är tacksam för den extra dimension du gav mig. Sättet du beskriver det på, det är så sant. Att jag aldrig lyckas tänka så långt själv, så dum jag känner mig nu. Tack! Du är visserligen anonym men jag hoppas på att få läsa mer utav dig <3
  • Anonym (förlåt mig för fan!)

    Jag har haft ca 5 svenska pojkvänner, en i tre år. En i två år och har barn med. Så jag är ganska "insatt". Jag har inte bara dejtat i några veckor och gör det uttalandet.

    Mitt ursprung spelar ingen roll. Jag är inte svensk.

    Gått dagis i Sverige så så liten var jag när jag flyttade hit.

  • Anonym (Individen)

    Och glöm inte det här om att den som ligger med en upptagen person även med vetskapen om att personen är upptagen bär inget ansvar. Det är bara att knulla på. Det är så jävla individuellt här att ansvar och moral blir något förlegat. Som Al Pacino sa i En kvinnas doft: conscience is dead.

  • Anonym (förlåt mig för fan!)

    Många saker är helt enkelt fel på det svenska folket.

    Låter rått att säga så men man önskar att ni såg det från ett perspektiv, om ni hade klivit ut från bubblan och tittat på den så hade ni kanske förstått.

    Många av er säger att vi har råkat ut för dåligt umgänge.. har jag i 32 år råkat ut för dåligt umgänge och förbaskat nog ALLTID när det kommit till svenska människor? Och har alla andra (utländska jag känner) råkat ut för samma fenomen? Kan det verkligen inte vara så att vi faktiskt sätt den riktige svensken i sitt essä ?

    Några typiska särdrag hos en typisk svensk:

    1. Ni säger aldrig om något är fel direkt i någons ansikte. Ni sitter i köksfönstret och gömmer er bakom gardinen och ringer polisen "anonymt".

    Ta min beskrivning med en nypa salt men NI förstår vad jag menar. Ni är otroligt fega, konflikträdda och skäms för att ha en åsikt. Ni gör det istället i "smyg", bakom ryggen.. och ni är nog inte ens medvetna om detta irriterande egenskap hos er !

    En polack, iranier eller italienare (exempel) hade stått ansikte mot ansikte med personen i fråga och kollat vad fan som står på. Italienare är inte kända för att gömma sig bakom Ikea gardinen och ringa mamma eller polisen och skvallra. Got it?

    Nästa..

    2. Ni är lösaktiga. Så förbannat jävla lösaktiga. Okej ni feminister kan sitta kvar i soffan och fortsätta fisa, bli alltså inte "förolämpade" av mina ord. Jag vet att 7 miljoner kommer nu tycka att "åh vi kämpar ju med jämnställdhet och det är klart att våra flickor ska bli av med sin oskuld i en främlings källare om de vill bla bla". Det är inte det jag pratar om. Jag pratar om hur ni beter er som djur. Ni lämnar varandra lättvindigt och hoppar till nästa.. usch för detta könssjukdoms snuskiga land. Detta är INGEN myt, ni lämnar er partner för inget, ni är otrogna som ingenting och ni vet inte vad kärlek handlar om. Djur?

    Nästa.. och sista (listan kunde jag gjort mycket längre).

    3. Ni är avundsjuka, bittra och alltid så kyliga. Ja kyliga! Ni trycker ner andra genom psykisk misshandel. Ni är inte våldsbenägna och ni är inte aggressiva utåt men ni besitter en jävla passiv aggressivitet så det är vansinne... Händer det något dåligt så kacklar ni och mobbar. Ni gör absolut inte som en vanlig hederlig arab och trycker upp nån mot väggen och frågar vad det handlar om... Nä nä.. svensken lilla kör sitt psyk. Mobbning? Skitsnack? Uteslutning? mm.. Ni är ett kyligt folk utan känslor, moral eller empati. Ett väldigt oempatiskt folk som fort glömmer det fina man har gjort för de. Ni föredrar ett kort och kyligt hej framför en varm kram och "du, vad gör du nu? Kom över så fikar vi hos mig".

    Gud förbjude...

    Pufff... era egenheter tar tyvärr över de få fina egenskaper ni besitter.

  • MissLoving

    Härlig tråd och det TS skriver stämmer in på svenskar ganska bra.

    Känner att jag som invandrare måste dela med mig om mina känslor kring svenska folket.

    Jag är verkligen lycklig lottad, av alla världens länder valde just mina föräldrar att flytta till Sverige.

    Man kan säga att resten av världens befolkning tänker och lever mer eller mindre likadant, förutom svenskar och därför älskar jag dom.

    Har aldrig träffa ett folk som är mer introvert och samtidigt så anpassningsbara i sociala sammanhang.

    Hur det går ihop vet jag inte, men det är facinerande.

    Jag jobbar halva året i en storstad i Sverige och resten av året med turism utomlands.

    Kommer aldrig bo hela året runt varken i Sverige eller nått annat land, jag behöver dom helt olika människorna.

    När jag behöver spänning, service, koruption, passion och kroppspråk är jag någonstans utomlands.

    När jag behöver lugnet, tryggheten, ordning och "rätt ska vara rätt" är jag i Sverige.

    Varför många upplever svenskar som falska är för att dom no matter what är artiga.

    Här är ett exempel..

    Bredvid mig i ett hus bodde ett skinheadsgäng (nyinflyttade), 5 dagar gick jag förbi dom när dom satt ute på verandan utan att ens våga titta på dom. Gruppen blev tyst när dom såg mig gåendes och förblev det tills jag försvann ur siket. Eftersom jag är av naturen nyficken av mig och modig tänkte jag säga Hej på sjätte dagen. Vad som hände när jag gjorde det var att jag fick ett Hej Hej tillbaka.

    Det fortsatte så i två år. Sån här artighet finns bara i Sverige!

    Hade jag hejjat ett extremgäng någon annanstans i världen hade det varit de sista jag gjorde.

    Så hellre falsk artighet än rättfram elakhet.

    Sen det här med snålhet, svenskar är INTE snåla, dom är ekonomiska.

    Mina svenska vänner swichar hit o dit och allt ska vara så rätt så...

    men är dom med mig så vet dom att jag inte vill höra sånt och dom anpassar sig som vanligt.

    Alla invandrare som är trötta på Sverige ska ta och flytta några år utomlands för att bli tacksamma över vad Sverige har att erbjuda.

    Alla svenskar som är trötta, gnälliga och ensamma ska snarast boka en gruppresa.

    Det är under såna resor ni blir det bästa av två världar!

    Tro mig, genom åren och jobbet har man sätt det mesta från alla håll och kanter.

    Kan skiva hur mycket som helst, men måste iväg och ta hand om turisterna nu :))

  • Anonym (Olof S)

    Det spännande och lite förvånande hur lättvindigt (nästan) alla pratar om nationalkaraktärer som om det vore fakta.

    TS du har säkert en uppfattning om svenskar men du behöver nog dels se till individen lite mer, dels träffa lite fler svenskar under lite olika omständigheter.

  • Anonym (förlåt mig för fan!)
    Anonym (Olof S) skrev 2017-06-26 09:11:04 följande:

    Det spännande och lite förvånande hur lättvindigt (nästan) alla pratar om nationalkaraktärer som om det vore fakta.

    TS du har säkert en uppfattning om svenskar men du behöver nog dels se till individen lite mer, dels träffa lite fler svenskar under lite olika omständigheter.


    På vilket sätt vill du att jag ska träffa svenskar mer? Snarare mindre vill jag säga! Går tyvärr inte att välja då jag bor i Sverige.... Mina kollegor är svenskar. Mina grannar. Mina ex. Mina vänner. Kvinnan i Ica-kassan. Gamla klasskamrater.

    Förstår du inte att jag har bildat mig en rätt så övergripande uppfattning och en ganska oberoende bedömning? Jag menar, det är bara den senaste tiden jag har börjat se det tydligare och tydligare, det jag diskuterar.

    Så fler svenskar i fler sammanhang? Nej tack. Det är ganska upp till halsen redan.
  • Anonym (Olof S)
    Anonym (förlåt mig för fan!) skrev 2017-06-26 10:20:52 följande:

    På vilket sätt vill du att jag ska träffa svenskar mer? Snarare mindre vill jag säga! Går tyvärr inte att välja då jag bor i Sverige.... Mina kollegor är svenskar. Mina grannar. Mina ex. Mina vänner. Kvinnan i Ica-kassan. Gamla klasskamrater.

    Förstår du inte att jag har bildat mig en rätt så övergripande uppfattning och en ganska oberoende bedömning? Jag menar, det är bara den senaste tiden jag har börjat se det tydligare och tydligare, det jag diskuterar.

    Så fler svenskar i fler sammanhang? Nej tack. Det är ganska upp till halsen redan.


    Ja du verkar ha cementerat dina (van) föreställningar om svenskar och du får gärna tycka så. Det är bara du själv som förlorar på det tror jag.
Svar på tråden Vad fan är det för fel på svenska folket??