• Äldre 23 Feb 14:27
    6855 visningar
    9 svar
    9
    6855

    Tryck neråt!

    Är i vecka 37+1. Har inte haft mycket sammandragningar men inatt hade jag en del då magen blev spänd och sen fick jag molande mensvärk, detta pågick tills jag somnade. Vaknade imorse med samma molvärk från och till. Känns också plötsligt som att jag har ett klot långt ner mellan benen och har svårt att sitta normalt, samt att gå snabbt. Har bokstavligen fått springa på toa och bajsat två gånger idag, för det har tryckt på som tusan. Ett riktigt tryck neråt alltså, känns helt annorlunda än tidigare. Huvudet har inte varit fixerat ännu vad jag vet.

    Någon som känner igen sig och vet vad det kan betyda? Ska det hålla på såhär i veckor nu? Är ganska jobbigt...

  • Svar på tråden Tryck neråt!
  • MTL
    Äldre 23 Feb 14:35
    #1
    varelse skrev 2017-02-23 14:27:12 följande:

    Är i vecka 37+1. Har inte haft mycket sammandragningar men inatt hade jag en del då magen blev spänd och sen fick jag molande mensvärk, detta pågick tills jag somnade. Vaknade imorse med samma molvärk från och till. Känns också plötsligt som att jag har ett klot långt ner mellan benen och har svårt att sitta normalt, samt att gå snabbt. Har bokstavligen fått springa på toa och bajsat två gånger idag, för det har tryckt på som tusan. Ett riktigt tryck neråt alltså, känns helt annorlunda än tidigare. Huvudet har inte varit fixerat ännu vad jag vet.

    Någon som känner igen sig och vet vad det kan betyda? Ska det hålla på såhär i veckor nu? Är ganska jobbigt...


    Det är huvudet dom trycker sig neråt i bäckenet, bebisen ska ju liksom ut där snart. Den förbereder sig helt enkelt. Minns känslan av att ha ett klot mellan benen, du får helt enkelt stå ut :)
  • Äldre 23 Feb 15:08
    #2

    Min bebis ligger och trycker neråt oxå.
    Han har legat väldigt långt ner ett bra tag nu. Sedan v 32. När han började göra det så gjorde det sjukt ont och massa mensvärk, illamående mm. Kunde knappt gå.
    Även fast han legat långt ner så är det ruckbart. (2 barnet) och när han vrider sig lite så gör det så in i bänken ont.

    Haft mensvärk och massa sammandragningar de sista dagarna.
    Kunde knappt sova inatt. Fick ta alvedon. Hade läkarbesök idag och tappen är inte påverkad ännu. Lite besviken, all smärta i förgäves liksom ;) Men min knodd ligger tydligen Extremt långt ner och pressar väldigt mycket ner sa läkaren. Kollade både ultraljud på mage och vaginalt.
    Hon sa att det inte va konstigt att jag mår som jag mår.
    Är också i v 37. Bara längtar tills han vill ut. Inte kul när de sjunker ner så.

    Summa av kardemumma, tror att bebis håller på att sjunka längre ner på dig. Och vad det betyder är så olika och individuellt.

  • Äldre 23 Feb 15:11
    #3

    Kan tillägga att jag måste göra både nr 1 och 2 väääldigt ofta. Är nog pga att han ligger låååångt ner.

    Men vem vet man brukar ju tömma sig innan förlossning så håller tummarna att din bebis kommer snart.

  • Äldre 23 Feb 16:07
    #4

    Vad spännande! Håller tummarna för att det är tecken på att det är på gång!

  • Äldre 23 Feb 17:44
    #5

    Tack för era svar! Men ska det verkligen kännas såhär obekvämt i kanske flera veckor? Jag vill varken sitta eller ligga. Stå är absolut skönast!

  • MTL
    Äldre 23 Feb 18:13
    #6
    varelse skrev 2017-02-23 17:44:26 följande:

    Tack för era svar! Men ska det verkligen kännas såhär obekvämt i kanske flera veckor? Jag vill varken sitta eller ligga. Stå är absolut skönast!


    varelse skrev 2017-02-23 17:44:26 följande:

    Tack för era svar! Men ska det verkligen kännas såhär obekvämt i kanske flera veckor? Jag vill varken sitta eller ligga. Stå är absolut skönast!


    Sätta sig ner var värst minns jag, det kändes som att huvudet stack ut där nere, haha! Jag har ett svagt minne av att det blev lite bättre när huvudet hade 'hamnat på plats'. Det trycker ju på neråt nu mot bäckenmuskulaturen där det även finns mycket nerver. Tyvärr får du räkna med lite krämpor mot slutet, kroppen håller ju på att förbereda sig för förlossning :)
  • Äldre 23 Feb 19:01
    #7
    varelse skrev 2017-02-23 17:44:26 följande:

    Tack för era svar! Men ska det verkligen kännas såhär obekvämt i kanske flera veckor? Jag vill varken sitta eller ligga. Stå är absolut skönast!


    Gjorde värst ont när bebis sjönk ner och några dagar efter. Sedan lättade det något.
    När det blir trångt av mina rörelser eller position så gör det ont. Även lite dag till dag. Å när bebis sträcker på sig och trycker ännu mer ner, ajajaj.

    Jag lägger mig på sidan i soffan med tex en kudde mellan knäna. Kan liksom inte ha benen ihop utan att det gör ont.
    Eller på rygg med en hög kudde under knäna och låta benen falla isär. Sträcker gärna ut mig med armarna upp så bebis får plats lite mer. Det är de ställningarna som funkar för mig. Hoppas det lättar för dig snart eller att knodd kommer snart:)
  • Äldre 27 Feb 09:28
    #8

    mina har alltid tryck enormt neråt när det närmast sig..att sitta vanligt har vart omöjligt så jag har lixom fått sitta på kanten...

  • Äldre 27 Feb 10:40
    #9

    Ja, på mig har det också varit mer bekvämt att sitta på kanten och absolut inte framåtlutad. Även svårt att ligga ner bekvämt. Men nu när det gått några dagar så känns det bättre, kanske den funnit rätt position? Längtar så tills bebis är ute så man får tillbaka sin kropp igen. Gah!

Svar på tråden Tryck neråt!