• Äldre 28 Feb 15:05
    26462 visningar
    26 svar
    26
    26462

    Pojkvän vill lämna nyfödd dotter på familjehem

    Jag är 20 år gammal, vart oplanerat gravid med min dotter som jag nu är 32 veckor gravid med. Ni får kränka mig hur mycket ni vill, jag har redan hört massor så det ni skriver skadar inte mina känslor. Nekade direkt till abort när jag fick reda på graviditeten, det vart dramatiska konflikter mellan min pojkvän och hans familj. Pratade adoption, relationen mellan oss vart lite bättre. Sedan pratade vi familjehem och saker vart ännu bättre. Vi lever i ett lyckligt förhållande, än så länge, men jag ljuger för min pojkvän rätt upp i ansiktet på honom. Jag vill inte lämna bort mitt barn, i fjärde månaden såg jag familjehem som en möjlighet men kärleken för min dotter växer och blomstrar och tanken av att någon tar min dotter ifrån mig...det får mig att tänka det mest hemska tankarna. jag har alltid varit en olycklig människa sedan barnsben och min dotter är den enda som gör mig lycklig, den enda jag kan leva för. Tar någon henne så dör jag och det vill jag inte göra, men jag skulle inte klara av mer sorg än den sorgen som jag redan varit med om. jag kan ge mitt barn ett fint liv...idag har jag kontakt med BVC för första gången och är rädd för vad de ska säga. kl 16 är mötet, med min pojkvän. jag känner att jag bara vill fly, fly ner till ett ställe i Växjö eller någon annanstans där lägenheter är som billigast och bo där. Få min fina dotter att växa upp där. Jag känner mig tvungen att gå igenom allt det här för min pojkväns skull, jag vågar inte gå längre fram än det jag gjort än så länge. jag vågar bara inte säga det här till min pojkvän och berättar jag det så vet jag hur han kommer reagera. Han kommer lämna mig. Och jag älskar honom så mycket, jag vill inte förlora det vackra vi har men vill inte förlora det vackra vi skapat heller. JAG VILL HA MIN DOTTER ANNARS TAR JAG LIVET AV MIG.

  • Svar på tråden Pojkvän vill lämna nyfödd dotter på familjehem
  • Äldre 28 Feb 15:08
    #1

    Finns ingen som kan ta ett barn från någon på det viset så du kan vara lugn.

  • Anonym (a)
    Äldre 28 Feb 15:09
    #2

    men han kan  väl inte göra så mkt? Barnet är i din mage, ingen kan göra något. Han kan bli arg eller upprörd, ja men det är ju bara gap och skrik. 

    Om han lämnar dig och barnet trots att det snart ska födas är han ju sannerligen ingen bra person och ingen man kan lita på så då slipper du honom. 
    Tycker du ska berätta på BVC hur ert resonemang varit innan men att du inte vill göra så, så kan de stötta och sedan kan du säkert få hjälp av någon kvinnoorganisation om du behöver. 

    Om killen är bestämd på vad han sagt så måste du välja! Och väljer du att lämna bort barnet kommer du antagligen ångra dig så hårt att er relation ändå inte kommer att klara det, då har du förlorat båda. 

  • Birgit­ta02
    Äldre 28 Feb 15:22
    #3

    Du ska inte välja bort ditt barn! Men troligen får du välja bort din kille. Men det finns faktiskt en chans att även han blir förälskad i sin dotter när det väl är fött. Så fram till förlossningen ska du inte ta några som helst beslut. Och om du ändå tar ett, för dig negativt, beslut så är det inte skrivet i sten. Du kan ångra dig när barnet är fött.

    Jag hade aldrig i livet valt min pojkvän före mitt lilla barn. Aldrig. Och jag tror inte du kommer göra det heller. Den otroliga känslan när man ser sitt barn första gången går före allt. Det är en fantastisk känsla.

    Du ska behålla ditt barn. Sen får väl killen hänga på. Eller inte. Det bestämmer han själv. Men han kommer, vare sig han vill eller inte, ha ett biologiskt barn som han måste förhålla sig till.

    Hoppas du kommer fram till ett beslut du kan leva med och att du mår bra av det.
    Kram!

  • Anonym (Nej)
    Äldre 28 Feb 15:38
    #4
    +2

    Lämnar du bort ett barn som du vill ha för din killes skull så kommer det sluta med att du hatar honom, aldrig kan förlåta honom och tillslut går ni isär ändå.

    Vad gäller barnet så ska du göra det som känns bäst för dig.

  • Äldre 28 Feb 15:40
    #5

    Jag tycker som de andra att du ska behålla barnet om det är vad du vill. Förhållanden varar inte alltid för evigt. Särskilt inte i din ålder. Kärleken till ett barn består dock livet ut.

    MEN: Du måste ta tag i din psykiska hälsa för din dotters skull. Du skriver att din dotter är den enda du lever för och att du dör utan henne. Det är inte sunt. Det är alldeles för mycket press att lägga på ett litet barn, även om hon inte förstår det än. Du ska vara hennes trygghet och hennes livlina, inte tvärtom. Aldrig tvärtom.

  • Äldre 28 Feb 16:54
    #6

    Jag tänker lite att om du klarade av att stå på dig angående abortfrågan, då klarar du alldeles säkert att stå på dig nu med.
    Att tvinga dig att välja bort ditt barn för din pojkvän, det är inte att visa kärlek.
    Älskar man varandra så väljer man inte heller bort varandra för att man hamnar i en knepig situation.
    Dessutom tycker jag såhär; Du har hittat någonting som gör dig lycklig. Sätt för tusan hälarna i backen och tokvägra att ge upp det.

  • Äldre 28 Feb 17:10
    #7

    Om man känner så, så ska man inte lämna bort barnet. Det finns så många kvinnor som ångrat det resten av sitt liv, tänkt på barnet varje dag. Det är inget fel med att ge upp ett barn till adoption, men då måste man själv tycka att det är bästa lösningen. Och fosterhem är ju lite knepigt också, då får barnet kanske inte så bra anknytning till dig.

    När det gäller din pojkvän så kan det ju mycket väl vara så att han växer in i rollen.  Det vet man aldrig i förväg hur det kommer att gå. Om du tycker att du  ändå har bestämt dig att behålla barnet och inte kan låtsas annat inför pojkvännen - ta hjälp av någon att vara med på ett samtal om saken. Någon äldre kvinna som han känner förtroende för som kan förklara för honom att det inte är så lätt att bara lämna bort sitt barn.

  • Äldre 28 Feb 19:00
    #8

    Det är ditt barn och du bestämmer. Vill du inte så gör inte det. Men var beredd på att pappan inte vill vara med. Boka ett möte på mvc utan din pojkvän och prata med din barnmorska, hon borde kunna hjälpa dig. Är du rädd för din pojkvän och vad han kan göra med dig eller barnet borde hon kunna vara till hjälp då också. Hon kan också hjälpa till med tex kuratorkontakt om du vill att du och pojkvännen diskuterar det här igen.

  • Äldre 28 Feb 22:11
    #9

    Självklart ska du behålla ditt underbara barn om du vill. Ta hjälp av bvc eller en kurator med att berätta din vilja till din pojkvän om du känner att det är svårt för dig. Du ska behålla.. Du skulle aldrig förlåta dig själv annars nu när du känner som du gör. 
    Du ska bli någons mamma. Kärleken man får från sitt barn fyller upp så mycket tomrum och inget annat spelar någon roll. 

  • Anonym (Mom)
    Äldre 28 Feb 22:14
    #10
    +1

    En kille ska inte tvinga dig lämna bort ditt barn.Stå på dig,annars gör någon annan detta.

Svar på tråden Pojkvän vill lämna nyfödd dotter på familjehem