• Anonym (Katte­gatt)
    Äldre 4 Mar 10:15
    22336 visningar
    104 svar
    104
    22336

    Hur kan man INTE fatta vad som avses med "rött kött"?

    Jag var på en middag och hade innan annonserat att jag äter allt förutom rött kött. Kommer dit och blir serverad fläskfilé, vilket jag alltså inte alls äter.

    Trodde verkligen att folk hade koll på vad för slags kött som avses med rött, eller vet inte alla det? Har ni koll?

  • Svar på tråden Hur kan man INTE fatta vad som avses med "rött kött"?
  • Anonym (Mm)
    Äldre 4 Mar 10:18
    #1
  • Anonym (Jossa­n)
    Äldre 4 Mar 10:20
    #2

    Nja, jag kan förstå att det kan uppstå missförstånd kring det. Nötfärs är rött kött i förpackningen, men när man steker den blir den ju brun.

    Vilt som älg och ren, är det också rött kött? Nej jag har nog också dålig koll, haha!

  • Anonym (Katte­gatt) Trådstartaren
    Äldre 4 Mar 10:22
    #3
    Ja precis. Vet att definitionen är något oklar, men de flesta vet väl att rött kött inte innebär ROSA kött (som i sånt som inte är well done). Detta trodde alltså värden.
  • Anonym (Lena)
    Äldre 4 Mar 10:22
    #4

    Jag har trott att det är allt som inte är vitt kött, dvs nöt, gris, vilt osv. Precis som länken säger.

    De måste ha trott att du menar att köttet inte är tillagat ordentligt, typ en blodig biff eller råbiff.

    Hädanefter ska du kanske säga att du inte äter kött, men gärna kyckling eller fisk, om du äter det.

  • Anonym (Har inte koll)
    Äldre 4 Mar 10:23
    #5

    Jag har inte koll.
    Vad är rött kött? Trodde att rött kött var att man ville ha sitt kött well done. Haha så bra koll har jag.
    Men jag äter ju allt kött som är väl tillagat.

  • Anonym (Har inte koll)
    Äldre 4 Mar 10:24
    #6
    Anonym (Lena) skrev 2017-03-04 10:22:24 följande:

    Jag har trott att det är allt som inte är vitt kött, dvs nöt, gris, vilt osv. Precis som länken säger.

    De måste ha trott att du menar att köttet inte är tillagat ordentligt, typ en blodig biff eller råbiff.

    Hädanefter ska du kanske säga att du inte äter kött, men gärna kyckling eller fisk, om du äter det.


    Trodde precis som det du skriver. Ja varför sa du bara att du inte äter kött utan bara kyckling eller fisk? Är väl inte så svårt?
  • Anonym (Abc)
    Äldre 4 Mar 10:26
    #7
    Anonym (Har inte koll) skrev 2017-03-04 10:24:20 följande:

    Trodde precis som det du skriver. Ja varför sa du bara att du inte äter kött utan bara kyckling eller fisk? Är väl inte så svårt?


    För att man antar att de flesta fattar vad som menas med rött kött? :)
  • Anonym (Lena)
    Äldre 4 Mar 10:32
    #8
    Anonym (Abc) skrev 2017-03-04 10:26:14 följande:
    För att man antar att de flesta fattar vad som menas med rött kött? :)
    Varför anta, varför inte vara tydlig istället?
  • Anonym (Anna)
    Äldre 4 Mar 10:35
    #9
    +1

    Hm...då har jag också varit ovetandes...Jag trodde rött kött kom från nötdjur...inte fläsk kött.

  • Anonym (Har inte koll)
    Äldre 4 Mar 10:38
    #10
    Anonym (Abc) skrev 2017-03-04 10:26:14 följande:
    För att man antar att de flesta fattar vad som menas med rött kött? :)
    Ja man antar. Bättre att vara extra tydlig. Jag har alltid trott i hela mitt vuxna liv (30 år) att rött kött betyder att man inte vill ha det blodigt.
    Hade ingen aning om det.
    Hade jag fått en middagsgäst som sagt att hon/han inte äter rött kött hade den personen fått en köttbit som var welldone.

    Hade såklart bett om ursäkt och tom skämts när det sen kommit fram att personen bara äter kyckling och fisk. Haha Ush vilken situation.
Svar på tråden Hur kan man INTE fatta vad som avses med "rött kött"?