• Anonym (Vanma­kt)
    Äldre 6 Mar 00:13
    31162 visningar
    60 svar
    60
    31162

    Min dotter är tjock :(

    Jag vet inte vad jag ska ta mig till!
    Min dotter har fetma enligt alla tabeller som finns. Men hon äter rätt. Hon rör på sig och vi gör allt och lite till som de sagt på överviktsteamet. Nu hade hon gått upp 2 kilo till sa läkaren och jag kände bara hur orken rämnade.
    Hon är snart 8 men äter som ett barn som är 5 för att de säger att hon måste hålla vikten. Hon rör sig mycket och gärna. Älskar kål, grönsallad, gurka osv. Hon tar bara en portion/måltid precis som de visat på pappret. Hon äter aldrig socker, inte ens lördagsgodis nu. Inte chips. Inget onyttigt. Men ändå går hon upp i vikt. har någon varit med om detta?
    Läste på 1177 om att det kan vara tecken på andra sjukdomar även om det är mycket ovanligt, någon som hört vilka? De vill inte ens ta ett blodprov. Nu har vi varit där sedan hon var 5 år och de säger att hon inte får gå upp. Men allt vi kämpat för funkar ju inte!
    Jag är inte sån som inte ser att min dotter har problem, som göder i smyg och står och kliar mig i huvudet. Vi ger inte McDonalds eller annan skräpmat. Bara vanlig nyttig mat. 

  • Svar på tråden Min dotter är tjock :(
  • Anonym (Vanma­kt) Trådstartaren
    Äldre 7 Mar 11:46
    #41
    Anonym (socker) skrev 2017-03-07 11:15:41 följande:
    Jag "gillar" Kostdoktorn på facebook och kommer ihåg att han skrev om en tjej som led av barnfetma, när jag nu gick in på www.kostdoktorn.se kommer flera tråkiga berättelser upp om man söker på skolsköterska. Ett par av berättelserna nämner t.ex. äpple, det är ju också socker, äter din dotter frukt?
    Kostdoktorn brukar också tipsa om en www.ditchthecarbs.com som en tre-barnsmamma grundat. Här är ett översatt inlägg som beskriver lchf för barn www.kostdoktorn.se/lchf-for-barn-att-ge-sina-barn-riktig-mat

    Kostdoktorn är läkare med egna barn. Kvinnan bakom DitchTheCarbs är farmaceupt. Båda högutbildade och har såklart koll på vad deras barn äter, hur de växer och utvecklas. Om de inte hade sett att deras barn mådde bra av kosten hade de naturligtvis lagt om den!

    Jag säger inte att lchf är svaret på din dotters problem men med tanke på vad du skriver låter det som att det kunde hjälpa er!

    Macka = kolhydrater = socker
    Endast skinka = kroppen får inte tillräckligt med näring och ställer sig i svältläge, dvs lagrar all fett den kommer åt.
    Ja, min man älskar kostdoktorn och äter själv LCHF. Det är det enda som funkar för honom. Han mår inte bra av vanlig kost. Nu är han pigg och mycket gladare. Vi vill så gärna testa och vår dotter vill så gärna också, hon vill äta som pappa säger hon så det är tråkigt att alla andra säger nej. Vi försöker undvika frukt och erbjuder oftast grönsaker och så istället. Hon äter ost eller skinka skulle jag skrivit. Ville mest få fram att det inte är ost och skinka och mimosasallad utan ett pålägg ;) 
  • Anonym (Vanma­kt) Trådstartaren
    Äldre 7 Mar 11:47
    #42
    Anonym (AS) skrev 2017-03-07 10:38:37 följande:

    Jag förstår ts, (jag har inte läst 5 år nånstans?) och då förstår jag din frustration över vikten med tanke på hur ert eget kostschema ser ut.
    Alla har redan skrivit det, men jag fyller i, se till att få ta tester för sjukdomar som orsakar viktuppgång.
    Jag hoppas att det löser sig för er.


    Tack! nej det var någon annan som jämförde med sin femåring. 

    Jag ska göra det men usch vad orolig man är! oavsett anledning är det ju inte bra. 
  • Äldre 7 Mar 11:51
    #43

    Rubbningar i sköldkörteln?

    Det är det enda jag kan komma på som får en tjej att öka dramatiskt i vikt utan någon anledning.

  • Anonym (B)
    Äldre 7 Mar 12:24
    #44
    Anonym (Vanmakt) skrev 2017-03-07 11:46:32 följande:

    Ja, min man älskar kostdoktorn och äter själv LCHF. Det är det enda som funkar för honom. Han mår inte bra av vanlig kost. Nu är han pigg och mycket gladare. Vi vill så gärna testa och vår dotter vill så gärna också, hon vill äta som pappa säger hon så det är tråkigt att alla andra säger nej. Vi försöker undvika frukt och erbjuder oftast grönsaker och så istället. Hon äter ost eller skinka skulle jag skrivit. Ville mest få fram att det inte är ost och skinka och mimosasallad utan ett pålägg ;) 


    Men testa LCHF.. det är inga konstiga saker man äter, utan helt vanlig mat som du redan vet om din man äter det.

    Om läkaren sagt att hon är kolhydratallergiker låter det himla lustigt att råda till att äta kolhydrater till varje måltid..

    Låt henne äta enligt LCHF men kanske inte nolla kolhydraterna helt. Tex låt henne äta tomater, sötpotatis, rotfrukter och annat som innehåller lite men bra kolhydrater.

    Försök iaf att läsa på så mycket som möjligt om det och ta ett eget beslut, istället för att lyssna på läkarens råd som uppenbarligen inte fungerar. Om redan mannen äter enligt det och dottern vill göra det så är ni mer än halvvägs där. Tycker inte det är att "experimentera" med kosten när det är helt naturliga produkter man stoppar i sig.

    Varför skulle hon sluta växa på längden som någon skrev? Låter himla lustigt..
  • Anonym (-)
    Äldre 7 Mar 12:26
    #45
    Anonym (M) skrev 2017-03-06 06:56:20 följande:

    Stackars barn! Jag hade det liknande. Som tioåring skrevs jag in på vikt väktarna för att skolsyster sa att jag var tjock. Detta har gjort att jag haft problem hela livet. Jäkla läkare säger jag bara!!!


    Jag tror du menar "jäkla föräldrar" för inte blev du väl tvångsinskriven på VV av läkaren? Läkare må vara idioter på sitt sätt som inte kan tänka själva men då är det ju föräldrarnas uppgift att sätta ner foten.
  • Äldre 7 Mar 12:37
    #46
    Anonym (socker) skrev 2017-03-07 11:15:41 följande:

    Jag "gillar" Kostdoktorn på facebook och kommer ihåg att han skrev om en tjej som led av barnfetma, när jag nu gick in på www.kostdoktorn.se kommer flera tråkiga berättelser upp om man söker på skolsköterska. Ett par av berättelserna nämner t.ex. äpple, det är ju också socker, äter din dotter frukt?

    Kostdoktorn brukar också tipsa om en www.ditchthecarbs.com som en tre-barnsmamma grundat. Här är ett översatt inlägg som beskriver lchf för barn www.kostdoktorn.se/lchf-for-barn-att-ge-sina-barn-riktig-mat

    Kostdoktorn är läkare med egna barn. Kvinnan bakom DitchTheCarbs är farmaceupt. Båda högutbildade och har såklart koll på vad deras barn äter, hur de växer och utvecklas. Om de inte hade sett att deras barn mådde bra av kosten hade de naturligtvis lagt om den!

    Jag säger inte att lchf är svaret på din dotters problem men med tanke på vad du skriver låter det som att det kunde hjälpa er!

    Macka = kolhydrater = socker

    Endast skinka = kroppen får inte tillräckligt med näring och ställer sig i svältläge, dvs lagrar all fett den kommer åt.


    Kostdoktorn är mycket riktigt utbildad läkare men har gett upp den professionen då han hittat andra mer lukrativa inkomstkällor. Lchf är säkert bra för många, men den dieten omgärdas av ungefär lika mycket fake news som Trump. En stor del av experterna som han delar är vedertagna kvacksalvare om man bemödar sig att söka på dem. Så ett visst kritiskt förhållningssätt till råd ang barn kan vara bra.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Mamma till 2)
    Äldre 7 Mar 12:43
    #47

    Är ni föräldrar smala/normalviktiga?

  • Anonym (Vanma­kt) Trådstartaren
    Äldre 7 Mar 12:48
    #48
    Anonym (B) skrev 2017-03-07 12:24:58 följande:
    Men testa LCHF.. det är inga konstiga saker man äter, utan helt vanlig mat som du redan vet om din man äter det.

    Om läkaren sagt att hon är kolhydratallergiker låter det himla lustigt att råda till att äta kolhydrater till varje måltid..

    Låt henne äta enligt LCHF men kanske inte nolla kolhydraterna helt. Tex låt henne äta tomater, sötpotatis, rotfrukter och annat som innehåller lite men bra kolhydrater.

    Försök iaf att läsa på så mycket som möjligt om det och ta ett eget beslut, istället för att lyssna på läkarens råd som uppenbarligen inte fungerar. Om redan mannen äter enligt det och dottern vill göra det så är ni mer än halvvägs där. Tycker inte det är att "experimentera" med kosten när det är helt naturliga produkter man stoppar i sig.

    Varför skulle hon sluta växa på längden som någon skrev? Låter himla lustigt..
    Problemet är att skolan inte får sluta ge utan läkarintyg. Jag har läst och sökt så mycket för att ge henne det bästa. Vissa skriver att blandar du (som hon skulle göra om skolan ger men inte vi) kommer hon gå upp i vikt när man ökar fettet? 
  • Anonym (Vanma­kt) Trådstartaren
    Äldre 7 Mar 12:48
    #49
    Anonym (B) skrev 2017-03-07 12:24:58 följande:
    Men testa LCHF.. det är inga konstiga saker man äter, utan helt vanlig mat som du redan vet om din man äter det.

    Om läkaren sagt att hon är kolhydratallergiker låter det himla lustigt att råda till att äta kolhydrater till varje måltid..

    Låt henne äta enligt LCHF men kanske inte nolla kolhydraterna helt. Tex låt henne äta tomater, sötpotatis, rotfrukter och annat som innehåller lite men bra kolhydrater.

    Försök iaf att läsa på så mycket som möjligt om det och ta ett eget beslut, istället för att lyssna på läkarens råd som uppenbarligen inte fungerar. Om redan mannen äter enligt det och dottern vill göra det så är ni mer än halvvägs där. Tycker inte det är att "experimentera" med kosten när det är helt naturliga produkter man stoppar i sig.

    Varför skulle hon sluta växa på längden som någon skrev? Låter himla lustigt..
    Problemet är att skolan inte får sluta ge utan läkarintyg. Jag har läst och sökt så mycket för att ge henne det bästa. Vissa skriver att blandar du (som hon skulle göra om skolan ger men inte vi) kommer hon gå upp i vikt när man ökar fettet? 
  • Anonym (Vanma­kt) Trådstartaren
    Äldre 7 Mar 12:48
    #50
    Anonym (B) skrev 2017-03-07 12:24:58 följande:
    Men testa LCHF.. det är inga konstiga saker man äter, utan helt vanlig mat som du redan vet om din man äter det.

    Om läkaren sagt att hon är kolhydratallergiker låter det himla lustigt att råda till att äta kolhydrater till varje måltid..

    Låt henne äta enligt LCHF men kanske inte nolla kolhydraterna helt. Tex låt henne äta tomater, sötpotatis, rotfrukter och annat som innehåller lite men bra kolhydrater.

    Försök iaf att läsa på så mycket som möjligt om det och ta ett eget beslut, istället för att lyssna på läkarens råd som uppenbarligen inte fungerar. Om redan mannen äter enligt det och dottern vill göra det så är ni mer än halvvägs där. Tycker inte det är att "experimentera" med kosten när det är helt naturliga produkter man stoppar i sig.

    Varför skulle hon sluta växa på längden som någon skrev? Låter himla lustigt..
    Problemet är att skolan inte får sluta ge utan läkarintyg. Jag har läst och sökt så mycket för att ge henne det bästa. Vissa skriver att blandar du (som hon skulle göra om skolan ger men inte vi) kommer hon gå upp i vikt när man ökar fettet? 
  • Anonym (A)
    Äldre 7 Mar 16:28
    #51

    Både en riktig hälsoundersökning med blodprov och att försöka byta ut alla snabba kolhydrater mot långsammare kolhydrater låter vettigt. Ni kan kanske testa lite med att köra mer grönsaker och långsamma kolhydrater under sommarlovet.

    Lycka till!

  • Anonym (socke­r)
    Äldre 7 Mar 18:37
    #52
    Studentpappa skrev 2017-03-07 12:37:16 följande:
    Kostdoktorn är mycket riktigt utbildad läkare men har gett upp den professionen då han hittat andra mer lukrativa inkomstkällor. Lchf är säkert bra för många, men den dieten omgärdas av ungefär lika mycket fake news som Trump. En stor del av experterna som han delar är vedertagna kvacksalvare om man bemödar sig att söka på dem. Så ett visst kritiskt förhållningssätt till råd ang barn kan vara bra.
    Å andra sidan baserar de flesta andra forskare sina teser på Ancel Keys "Alternative Facts"....
  • Anonym (socke­r)
    Äldre 7 Mar 19:19
    #53
    Anonym (Vanmakt) skrev 2017-03-07 11:46:32 följande:
    Ja, min man älskar kostdoktorn och äter själv LCHF. Det är det enda som funkar för honom. Han mår inte bra av vanlig kost. Nu är han pigg och mycket gladare. Vi vill så gärna testa och vår dotter vill så gärna också, hon vill äta som pappa säger hon så det är tråkigt att alla andra säger nej. Vi försöker undvika frukt och erbjuder oftast grönsaker och så istället. Hon äter ost eller skinka skulle jag skrivit. Ville mest få fram att det inte är ost och skinka och mimosasallad utan ett pålägg ;) 
    Men kan ni inte köra lite LC i alla fall? Hon behöver ju inte äta pasta om det finns annat hon kan äta istället, du nämnde att hon tycker om kål t.ex. Även potatis är bättre än pasta.
  • Anonym (Cushi­ngs)
    Äldre 7 Mar 20:32
    #54

    Hey TS, det låter som din dotter kan ha Cushings sjukdom. Den är väldigt ovanlig ca 1/200 000, men man går upp i vikt utan att äta mycket. Sjukdomen gör att man får högt kortisol i blodet vilket beror på antingen tumörer på binjurar eller hypofysen. Kortisol gör att kroppen lagrar fett, högt kortisol kan göra att man går upp i vikt även om man knappt äter något. De som har denna sjukdom får ofta väldigt runt ansikte som kallas "moon face" googla på "cushings moon face in children" så kan du se bilder på hur det ser ut. Sjukdomen är som tur botbar. Be läkare att testa hennes kortisol omgående, tror det brukar vara ett urinprov.

    Kram och lycka till!

  • Anonym (Trött­samt)
    Äldre 7 Mar 20:55
    #55
    Mor till Ella skrev 2017-03-06 07:04:23 följande:

    Min dotter gick upp 12 kg på 6 mån. Nu har vi lämnat blodprover 3 ggr och hennes sköldkörtelhormon är förhöjda. Så nu väntar vi på tid till barnmedicin.

    Jag vet att min dotter smygäter. Vi kan inte ha något hemma ex, glass,strössel,kakor,chips eller godis. Då äter hon upp allt. Nu har jag börjat komma på henne att hon tar smör,strösocker,havregryn och mosar ihopa och äter. Hon är helt beroende av socker.

    Hon äter även sylt, ketchup, honung,strösocker, remouladsås, rostadlök. Detta är något av det jag har kommit på henne äta. Vi försöker att ha koll så att hon inte är i köket själv men det är inte lätt.

    Vi skriver också matdagbok men det blir ju inte rätt när hon äter annat.


    Precis samma här. Det spelar ingen roll hur vi gör, hon hittar kcal att stoppa i sig. Vi har gett upp tjatet. Hon följer med oss och tränar och sedan spelar hon fotboll. Vi avstår onyttigheter men mer kan vi inte göra. Tjatar vi hjälper det inte henne eller oss. 13åring går inte att styra 24h dygnet.
  • Anonym (---)
    Äldre 7 Mar 21:53
    #56

    Precis som ovan nämnts tänkte jag också på hypotyreos först, men sedan Cushings när du nämnde runt ansikte. Se till att få detta kollat! Det är inte helt enkelt att testa för Cushing, så se till att det blir ordentligt gjort.
    www.internetmedicin.se/page.aspx

    Det finns dessutom genetiska orsaker till fetma, tex mutationer på vissa gener.
    www.internetmedicin.se/page.aspx

  • Äldre 7 Mar 22:14
    #57

    Om din dotter har fetma är sjukvården skyldiga att utreda orsaken. Om utvärdering visar att hon trots minskat kaloriintag ökar i vikt är de skyldiga att ta prover som utesluter sjukdomar!

  • Äldre 7 Mar 22:29
    #58
    Anonym (socker) skrev 2017-03-07 18:37:00 följande:

    Å andra sidan baserar de flesta andra forskare sina teser på Ancel Keys "Alternative Facts"....


    Eh nej, de som däremot sysslar med alternative facts är just lchf-rörelsen och dess smutskastning av Ancel där man far med rena felaktigheter ang hans forskning. Ancels forskning är 40-50 tal, det har tillkommit mycket kunskap sedan dess.

    Börja söka på kostdoktorns experter så kommer du finna läkare som förlorat sitt leg, och forskare som startar egna granskningsorgan för att man inte får igenom sina studier i en riktig peer review. Sen finns det antagligen ett gäng seriösa men det är mycket quack.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Äldre 7 Mar 23:04
    #59
    Anonym (Stackars barn! :,() skrev 2017-03-06 06:43:17 följande:
    Alltså stackars barn. 8 år och redan en jävla hets. Inte ens lördagsgodis eller annat onyttigt får hon ibland. Gäller samma regler för hennes bror eller är det bara "fettot" som ska skämmas och hetsas?!
    Ja stackars barn som inte får onyttigt. Det är ju superviktigt att äta onyttigt i bland. Drömmer
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Skit i läkare­n)
    Äldre 7 Mar 23:16
    #60
    Anonym (Vanmakt) skrev 2017-03-06 00:13:31 följande:

    Jag vet inte vad jag ska ta mig till!
    Min dotter har fetma enligt alla tabeller som finns. Men hon äter rätt. Hon rör på sig och vi gör allt och lite till som de sagt på överviktsteamet. Nu hade hon gått upp 2 kilo till sa läkaren och jag kände bara hur orken rämnade.
    Hon är snart 8 men äter som ett barn som är 5 för att de säger att hon måste hålla vikten. Hon rör sig mycket och gärna. Älskar kål, grönsallad, gurka osv. Hon tar bara en portion/måltid precis som de visat på pappret. Hon äter aldrig socker, inte ens lördagsgodis nu. Inte chips. Inget onyttigt. Men ändå går hon upp i vikt. har någon varit med om detta?
    Läste på 1177 om att det kan vara tecken på andra sjukdomar även om det är mycket ovanligt, någon som hört vilka? De vill inte ens ta ett blodprov. Nu har vi varit där sedan hon var 5 år och de säger att hon inte får gå upp. Men allt vi kämpat för funkar ju inte!
    Jag är inte sån som inte ser att min dotter har problem, som göder i smyg och står och kliar mig i huvudet. Vi ger inte McDonalds eller annan skräpmat. Bara vanlig nyttig mat. 


    TS kom igen nu ! Du vet ju av hela ditt hjärta att det inte är kosten som är felet. Lita inte blint på läkare det finns så många dåliga. Lita på dig själv , läs på träffa nya doktorer. Testa lchf, fan skriv ett påhittat intyg, var inte så pk gör det som krävs för att hjälpa henne hon har säkerligen nån sjukdom.
    Kämpa på tro på dig själv du känner ditt barn bäst ! Lycka till
Svar på tråden Min dotter är tjock :(