• Anonym (Vanma­kt)
    Äldre 6 Mar 00:13
    31165 visningar
    60 svar
    60
    31165

    Min dotter är tjock :(

    Jag vet inte vad jag ska ta mig till!
    Min dotter har fetma enligt alla tabeller som finns. Men hon äter rätt. Hon rör på sig och vi gör allt och lite till som de sagt på överviktsteamet. Nu hade hon gått upp 2 kilo till sa läkaren och jag kände bara hur orken rämnade.
    Hon är snart 8 men äter som ett barn som är 5 för att de säger att hon måste hålla vikten. Hon rör sig mycket och gärna. Älskar kål, grönsallad, gurka osv. Hon tar bara en portion/måltid precis som de visat på pappret. Hon äter aldrig socker, inte ens lördagsgodis nu. Inte chips. Inget onyttigt. Men ändå går hon upp i vikt. har någon varit med om detta?
    Läste på 1177 om att det kan vara tecken på andra sjukdomar även om det är mycket ovanligt, någon som hört vilka? De vill inte ens ta ett blodprov. Nu har vi varit där sedan hon var 5 år och de säger att hon inte får gå upp. Men allt vi kämpat för funkar ju inte!
    Jag är inte sån som inte ser att min dotter har problem, som göder i smyg och står och kliar mig i huvudet. Vi ger inte McDonalds eller annan skräpmat. Bara vanlig nyttig mat. 

  • Svar på tråden Min dotter är tjock :(
  • Anonym (asdf)
    Äldre 6 Mar 00:25
    #1

    Kan det vara så att hon ändå får i sig för mycket kalorier? Äter hon möjligtvis mer i skolan? Hos kompisar? Smygäter hemma? Eller att du ändå inte har riktig koll på hur mycket hon äter? Det kan vara lätt att bli hemmablind.

    Har ni fetma i släkten? Hormonrubbningar? Ätstörningar? Är ni föräldrar normalviktiga med sunda matvanor?

    Har du testat stå på dig mot sjukvården? Kanske nästa steg är att byta läkare?

  • Anonym (Vanma­kt) Trådstartaren
    Äldre 6 Mar 00:28
    #2

    Jag har stenkoll på allt hon äter. I skolan får hon inte ens lägga upp maten själv. Det gör hennes lärare när de andra inte ser och läraren ser till att hon inte tar om. Vi har helt slutat köpa hem allt som kan småätas på och har koll på allt som finns att äta. Hon småäter inte, utan äter på sina fasta tider som läkaren sagt. Hon är aldrig hemma hos vänner utan de vill alltid leka här. 

    Känner bara att jag måste höra om någon annan varit med om något liknande så jag har lite på fötterna när jag vill ta det vidare med mer undersökningar. För detta kan omöjligt vara normalt. 

    Vi har ingen fetma i släkten. Hennes lillebror äter som en häst och hade gärna fått gå upp några kilo då han är underviktig. Vi äter en bra kost och ingen är överviktig. 

  • Anonym (Greta­)
    Äldre 6 Mar 00:39
    #3

    Sålänge din dotter inte är ett medicinsk mirakel så äter hon mer än vad hon gör av det. Det kan vara så att hon smygäter, men är det inte så är det något ni gör fel. De flesta överskattar hur mycket de tränar och underskattar hur mycket de äter.

  • Anonym (asdf)
    Äldre 6 Mar 00:40
    #4
    Anonym (Vanmakt) skrev 2017-03-06 00:28:48 följande:

    Jag har stenkoll på allt hon äter. I skolan får hon inte ens lägga upp maten själv. Det gör hennes lärare när de andra inte ser och läraren ser till att hon inte tar om. Vi har helt slutat köpa hem allt som kan småätas på och har koll på allt som finns att äta. Hon småäter inte, utan äter på sina fasta tider som läkaren sagt. Hon är aldrig hemma hos vänner utan de vill alltid leka här. 

    Känner bara att jag måste höra om någon annan varit med om något liknande så jag har lite på fötterna när jag vill ta det vidare med mer undersökningar. För detta kan omöjligt vara normalt. 

    Vi har ingen fetma i släkten. Hennes lillebror äter som en häst och hade gärna fått gå upp några kilo då han är underviktig. Vi äter en bra kost och ingen är överviktig. 


    Det finns ju såklart individuella variationer och även sjukdomar som kan ge upphov till fetma. De hör dock till ovanligheterna och den vanligaste orsaken till fetma är ju dåliga matvanor. Antar sjukvården utgår ifrån att ni missköter er. Det är såklart fel eftersom det finns en risk att de missar nåt.

    Är det någon barnklinik ni går till? Kan ni be om remiss någon annanstans? Eller själv söka vård någon annanstans? Var kvittar ju så länge det är en ny klinik med annan personal.
  • Anonym (asdf)
    Äldre 6 Mar 00:44
    #5
    Anonym (Greta) skrev 2017-03-06 00:39:35 följande:

    Sålänge din dotter inte är ett medicinsk mirakel så äter hon mer än vad hon gör av det. Det kan vara så att hon smygäter, men är det inte så är det något ni gör fel. De flesta överskattar hur mycket de tränar och underskattar hur mycket de äter.


    Fast det låter som de har koll på läget. Men som du säger så är det lättare att underskatta ett matintag än tvärtom.

    Det krävs ju inte mycket extra kalorier för att det över tid ska ge upphov till övervikt. Och sedan finns det säkert någon sorts individuell variation på hur lätt man har att gå upp i vikt. Det kan säkert räcka med ett glas extra mjölk om dagen för en individ som har lätt för att lägga på sig.
  • Anonym (Vanma­kt) Trådstartaren
    Äldre 6 Mar 00:48
    #6
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-06 00:40:52 följande:
    Det finns ju såklart individuella variationer och även sjukdomar som kan ge upphov till fetma. De hör dock till ovanligheterna och den vanligaste orsaken till fetma är ju dåliga matvanor. Antar sjukvården utgår ifrån att ni missköter er. Det är såklart fel eftersom det finns en risk att de missar nåt.

    Är det någon barnklinik ni går till? Kan ni be om remiss någon annanstans? Eller själv söka vård någon annanstans? Var kvittar ju så länge det är en ny klinik med annan personal.
    Vi går på sjukhuset på något som heter "överviktsteamet". Vi har alltså skrivit matdagbok där vi skriver ner ALLT, och de säger att hon äter som hon ska, till och med mindre än för sin ålder. 
  • Anonym (Vanma­kt) Trådstartaren
    Äldre 6 Mar 00:49
    #7
    Anonym (Greta) skrev 2017-03-06 00:39:35 följande:

    Sålänge din dotter inte är ett medicinsk mirakel så äter hon mer än vad hon gör av det. Det kan vara så att hon smygäter, men är det inte så är det något ni gör fel. De flesta överskattar hur mycket de tränar och underskattar hur mycket de äter.


    Vad smygäter hon när vi inte har något att smygäta på menar du? Allt vi har hemma som hon kan äta har vi koll på. 
  • Anonym (asdf)
    Äldre 6 Mar 00:51
    #8
    Anonym (Vanmakt) skrev 2017-03-06 00:48:08 följande:

    Vi går på sjukhuset på något som heter "överviktsteamet". Vi har alltså skrivit matdagbok där vi skriver ner ALLT, och de säger att hon äter som hon ska, till och med mindre än för sin ålder. 


    Men vad menar de är orsaken till er dotters övervikt då? Och anledningen till att de inte utreder henne vidare? Alternativt behandlare henne mer aggressivt?
  • Anonym (asdf)
    Äldre 6 Mar 00:51
    #9

    Rör hon på sig tillräckligt?

  • Äldre 6 Mar 00:57
    #10

    Elaka människor som svarar!!

    Att va så jävla fördomsfulla! Det finns faktiskt sjukdomar som oavsett kaloriintag kan göra att hon går upp i vikt. Be läkaren dra ett TSH och T4 och ta en ordentlig koll på sköldskörteln, hon kan ha hypotyreos. Detta kan komma när man börjar komma in i puberteten eller efter att man har fått barn. Det är en extremt vanlig kvinnosjukdom, som gör att man har underfunktion av hormoner som reglerar vikten, vilket gör att man går upp i vikt.

    Jag fick detta när jag hade fått barn, och trots sträng diet med vägning av mat och full inblick i mitt kaloriintag som då låg på 1000 kalorier om dagen så gick jag ändå upp 1 kg/ vecka.

    Har man gjort allt man kan men det ändå inte får några resultat så får de väll för hundan ta lite prover och se så att hennes värden och hormoner i kroppen är "rätt". För att få kontroll över exempelvis hypotyreos krävs det att man får äta levaxin. Så ta och sök upp läkaren och be dem kolla hennes sköldskörtel, proverna är främst "TSH och T4", har bisköldskörteln reagerat på något kan det även behövas D-vitamin men mest troligt är det sköldskörteln. OM det inte är så att hon har andra intagskällor. Håller tummarna att det löser sig!!! Kram kram

Svar på tråden Min dotter är tjock :(