• Äldre 22 Mar 19:38
    12473 visningar
    18 svar
    18
    12473

    deklarera resavdrag

    Hej! En kollega till mig bor 10 mil ifrån jobbet och det är första gången hon ska deklarera. Det går tåg imellan som hon tagit fram tills nu när hon tog körkort då hon istället kör.
    Hon brukade gå ifrån sitt hus ungefär 3 timmar innan hon började sitt pass förut när hon tog tåget för att komma i tid. Nu kör hon 2 timmar innan hon börjar och har 40 minuter kvar tills hon börjar sitt pass (hon använder det som middagstid). Nu till min fråga. Det tar ändå tåget bara 1 timme och 15 minuter att åka hit, när hon tar bilen tar det 1 timme och 20 minuter. Den stora dkillnaden är att hon åker direkt från dörren istället för att gå hela vägen till tågstationen och att hon vissa dagar slipper vänta 0,5-1,5 timme på tåget hem. Vissa dagar går inte tågen så sena tider att hon inte hade kommit hem, men cheferna sätter ju vilka tider de vill. Hur räknar man de där 2 timmarna i tidvinst? Eller behöver hon oroa sig? Hon förlorar ekonomiskt på att kombinera tåg och bil då en enkelbiljett kostar lika mycket för henne som att åka både fram och tillbaka med bilen.

  • Svar på tråden deklarera resavdrag
  • Äldre 22 Mar 19:50
    #1
    DearFox skrev 2017-03-22 19:38:49 följande:
    Hej! En kollega till mig bor 10 mil ifrån jobbet och det är första gången hon ska deklarera. Det går tåg imellan som hon tagit fram tills nu när hon tog körkort då hon istället kör. Hon brukade gå ifrån sitt hus ungefär 3 timmar innan hon började sitt pass förut när hon tog tåget för att komma i tid. Nu kör hon 2 timmar innan hon börjar och har 40 minuter kvar tills hon börjar sitt pass (hon använder det som middagstid). Nu till min fråga. Det tar ändå tåget bara 1 timme och 15 minuter att åka hit, när hon tar bilen tar det 1 timme och 20 minuter. Den stora dkillnaden är att hon åker direkt från dörren istället för att gå hela vägen till tågstationen och att hon vissa dagar slipper vänta 0,5-1,5 timme på tåget hem. Vissa dagar går inte tågen så sena tider att hon inte hade kommit hem, men cheferna sätter ju vilka tider de vill. Hur räknar man de där 2 timmarna i tidvinst? Eller behöver hon oroa sig? Hon förlorar ekonomiskt på att kombinera tåg och bil då en enkelbiljett kostar lika mycket för henne som att åka både fram och tillbaka med bilen.
    Vad jag förstår (men man ska såklart läsa instruktionerna noga om man ska göra avdrag) så är det 2 timmar enkel väg från dörr till dörr.

    Så din kollega kan dra av reskostnader med bil om hon sparar 2 h på enkel väg. Var och när hon äter middag struntar skatteverket i.

    Ännu tydligare:
    Om hon tar snabbaste sättet att ta sig till tåget (bil, buss, cykel eller gå - det som tar kortast tid), har kort väntetid tills tåget kommer och går/cyklar direkt till jobbet och det tar 2 h längre tid än om hon tar bilen, då är det OK att göra bilavdrag. Samma gäller såklart när hon ska hem. Från det klockslaget som hon lämnar arbetet så tar hon sig hem på snabbast möjliga sätt och ser om hon sparar 2 h enkel väg på att ta bilen.

    Sen förutsätter skatteverket att man gör avdrag för det billigaste färdsättet med. Du skriver att en enkelbiljett kostar mer än att ta bilen fram och tillbaka.
    Men skatteverket förutsätter att man köper månadskort eller använder andra rabatterade biljetter.
    Och blir det då verkligen billigare att ta bilen? Om man räknar på samma sätt som skatteverket dvs ca 20 kr/mil för bil. Man kan inte bara räkna bensinen...

    Är det då verkligen billigare med bil, så ska hon ta bilen (om man jämför vad det kostar att köra 1 månad och göra avdrag enligt skatteverkets instruktioner och jämföra med vad ett månadskort på täget kostar)

  • Äldre 22 Mar 21:03
    #2
    nnnnnnnn skrev 2017-03-22 19:50:10 följande:
    Vad jag förstår (men man ska såklart läsa instruktionerna noga om man ska göra avdrag) så är det 2 timmar enkel väg från dörr till dörr.

    Så din kollega kan dra av reskostnader med bil om hon sparar 2 h på enkel väg. Var och när hon äter middag struntar skatteverket i.

    Ännu tydligare:
    Om hon tar snabbaste sättet att ta sig till tåget (bil, buss, cykel eller gå - det som tar kortast tid), har kort väntetid tills tåget kommer och går/cyklar direkt till jobbet och det tar 2 h längre tid än om hon tar bilen, då är det OK att göra bilavdrag. Samma gäller såklart när hon ska hem. Från det klockslaget som hon lämnar arbetet så tar hon sig hem på snabbast möjliga sätt och ser om hon sparar 2 h enkel väg på att ta bilen.

    Sen förutsätter skatteverket att man gör avdrag för det billigaste färdsättet med. Du skriver att en enkelbiljett kostar mer än att ta bilen fram och tillbaka.
    Men skatteverket förutsätter att man köper månadskort eller använder andra rabatterade biljetter.
    Och blir det då verkligen billigare att ta bilen? Om man räknar på samma sätt som skatteverket dvs ca 20 kr/mil för bil. Man kan inte bara räkna bensinen...

    Är det då verkligen billigare med bil, så ska hon ta bilen (om man jämför vad det kostar att köra 1 månad och göra avdrag enligt skatteverkets instruktioner och jämföra med vad ett månadskort på täget kostar)

    Tack för svar.
    Då hon jobbar väldigt tidigt och väldigt sent vissa dagar (nu efter att chefen inte längre ger henne tider hon kunde utefter tågen) så måste hon ta bilen dessa dagar för att ens komma i tid eller komma hem samma dygn. Därför kan hon inte lägga pengar på ett månadskort på tåget som kostar 2200 för enbart 7 arbetsdagar i månaden (hon jobbar totalt 15 dagar i månaden, varav 8 måste hon ta bilen för att ens komma hem). En enkel biljett med tåget kostar ca 150-160 kronor (300 kronor per arbetsdag) och 300x7 är 2100 kronor. Allt detta + bilresorna blir alldeles för mycket då hon inte har något annat val än att ta bilen mer än hälften av sina arbetsdagar. Då lägger hon hellre de pengarna på bensin och tjänar i längden på det. Förut när hon fick pass hon kunde ta tåget till kunde hon ta tåget utan problem. Men chefen har tyvärr rätten att sätta vilka tider han vill hade han sagt till henne.
  • Äldre 22 Mar 21:49
    #3

    För 2016 får hon deklarera för de resor hon faktiskt gjort. Oavsett om det är med bil eller tåg.

    Sedan får hon räkna på det, och se hur hon ska göra i fortsättningen.

  • Äldre 22 Mar 23:54
    #4
    nnnnnnnn skrev 2017-03-22 19:50:10 följande:
    Vad jag förstår (men man ska såklart läsa instruktionerna noga om man ska göra avdrag) så är det 2 timmar enkel väg från dörr till dörr.

    Så din kollega kan dra av reskostnader med bil om hon sparar 2 h på enkel väg. Var och när hon äter middag struntar skatteverket i.

    Ännu tydligare:
    Om hon tar snabbaste sättet att ta sig till tåget (bil, buss, cykel eller gå - det som tar kortast tid), har kort väntetid tills tåget kommer och går/cyklar direkt till jobbet och det tar 2 h längre tid än om hon tar bilen, då är det OK att göra bilavdrag. Samma gäller såklart när hon ska hem. Från det klockslaget som hon lämnar arbetet så tar hon sig hem på snabbast möjliga sätt och ser om hon sparar 2 h enkel väg på att ta bilen.

    Sen förutsätter skatteverket att man gör avdrag för det billigaste färdsättet med. Du skriver att en enkelbiljett kostar mer än att ta bilen fram och tillbaka.
    Men skatteverket förutsätter att man köper månadskort eller använder andra rabatterade biljetter.
    Och blir det då verkligen billigare att ta bilen? Om man räknar på samma sätt som skatteverket dvs ca 20 kr/mil för bil. Man kan inte bara räkna bensinen...

    Är det då verkligen billigare med bil, så ska hon ta bilen (om man jämför vad det kostar att köra 1 månad och göra avdrag enligt skatteverkets instruktioner och jämföra med vad ett månadskort på täget kostar)

    I stort sett rätt, men det är 2 timmar för båda resorna och inte 2 timmar per enkel väg man ska spara, dock är jag inte säker på hur man räknar det är obekväma arbetstider så att tåget inte går.
  • Äldre 23 Mar 06:44
    #5

    Hon tjänar nästan 1000 kr på en månad på att ta bilen hela tiden.
    Som jag förstått det är det okej att deklarera om kollektivt inte går, det vetkade som så när det skrevs om det i tidningen igår iaf.

    Skriver av hennes uträkningar här nedan, det första är om hon bara kör bilen och nu räknar hon vad HON får betala:

    Bil:

    0,6 (vad hennes bil drar per mil)x 14 (ungefär vad en liter bensin kostar)x 20 (mil hon kör per dag) = 168 kronor om dagen med bil x 15 (dagar hon jobbar i månaden)=
    2520 kronor

    Tåg/bil:

    168 x 8 = 1344 kronor( de dagarna hon måste ta bilen)

    Biljett för tåg 150 x 2 = 300 (tur och retur/dag)
    300x7 (de 7/15 dagar hon tar tåget) = 2100 kronor
    Totalt : 1344+2100 = 3444

    Så 3444 - 2520 = 924 (vad hon tjänar på att bara köra, det är ändå en hel del för någon som inte jobbar heltid

  • kvarnf­ot
    Äldre 23 Mar 07:52
    #6

    Det som gäller är 1 timma per väg!

    Jag förstår inte vad du menar med att få vänta så länge, är det byten till tåget?
    Tycker ju att tåget borde går fortare än bil annars.

  • Äldre 23 Mar 08:28
    #7
    DearFox skrev 2017-03-23 06:44:08 följande:

    Hon tjänar nästan 1000 kr på en månad på att ta bilen hela tiden.
    Som jag förstått det är det okej att deklarera om kollektivt inte går, det vetkade som så när det skrevs om det i tidningen igår iaf.

    Skriver av hennes uträkningar här nedan, det första är om hon bara kör bilen och nu räknar hon vad HON får betala:

    Bil:

    0,6 (vad hennes bil drar per mil)x 14 (ungefär vad en liter bensin kostar)x 20 (mil hon kör per dag) = 168 kronor om dagen med bil x 15 (dagar hon jobbar i månaden)=
    2520 kronor

    Tåg/bil:

    168 x 8 = 1344 kronor( de dagarna hon måste ta bilen)

    Biljett för tåg 150 x 2 = 300 (tur och retur/dag)
    300x7 (de 7/15 dagar hon tar tåget) = 2100 kronor
    Totalt : 1344+2100 = 3444

    Så 3444 - 2520 = 924 (vad hon tjänar på att bara köra, det är ändå en hel del för någon som inte jobbar heltid


    Uträkningen är ointressant

    Du kan göra avdrag för bilkostnader med en fast summa, kring 18 kr/mil, kolla! under förutsättning att du faktiskt kör och du spar tillräckligt mycket tid jämfört med andra alternativ.


  • Äldre 23 Mar 13:04
    #8
    kvarnfot skrev 2017-03-23 07:52:47 följande:

    Det som gäller är 1 timma per väg!

    Jag förstår inte vad du menar med att få vänta så länge, är det byten till tåget?
    Tycker ju att tåget borde går fortare än bil annars.


    Hon får vänta på tåget till att börja med och sen står tågen stilla på flera ställen på olika stationer och slösar tid. Sen måste hon ta sig hem från stationen vilket är en bra bit, hon bor inte centralt med andra ord.
    Vissa dagar går dessutom tågen mindre och hon kan få vänta 2 timmar på att bara komma ombord på tåget.
    För något år sen gick det senare tåg så att hon kunde ta vilka pass som helst, men då fick hon sitta på en öde station mellan 22.15-23.37 innan tåget ens kom.
    Så även om de 8 dagarna hon måste ta bilen så blir det definitivt + 4 dagar som hon vinner runt 3-4 timmar på att köra istället då tågen går som de går. Ska hon då räkna bort återstående 3 dagar som hon skulle kunna ta tåget?
  • kvarnf­ot
    Äldre 23 Mar 13:12
    #9
    DearFox skrev 2017-03-23 13:04:14 följande:
    Hon får vänta på tåget till att börja med och sen står tågen stilla på flera ställen på olika stationer och slösar tid. Sen måste hon ta sig hem från stationen vilket är en bra bit, hon bor inte centralt med andra ord.
    Vissa dagar går dessutom tågen mindre och hon kan få vänta 2 timmar på att bara komma ombord på tåget.
    För något år sen gick det senare tåg så att hon kunde ta vilka pass som helst, men då fick hon sitta på en öde station mellan 22.15-23.37 innan tåget ens kom.
    Så även om de 8 dagarna hon måste ta bilen så blir det definitivt + 4 dagar som hon vinner runt 3-4 timmar på att köra istället då tågen går som de går. Ska hon då räkna bort återstående 3 dagar som hon skulle kunna ta tåget?
    Hon har byten med andra ord då som hon inte nämner. För inte åker man väl ner till station för att vänta 2 timmar på ett tåg....
  • Äldre 23 Mar 13:19
    #10
    kvarnfot skrev 2017-03-23 13:12:25 följande:
    Hon har byten med andra ord då som hon inte nämner. För inte åker man väl ner till station för att vänta 2 timmar på ett tåg....
    Vårt jobb stänger 22 så hon hade inte mycket till val än att sätta sig där de kvällarna. Hålan vi jobbar i finns dessutom inget att göra så hon sätter sig där nere och surfar. Hur som helst så måste hon vänta på tåget och gäller det "dörr till dörr" så blir det en massa bortkastade timmar (förutom de 3 dagar då det faktiskt klaffar med tåget, dock slängs 1 och 40 minuter fortfarande bort även de dagarna)
  • Äldre 23 Mar 13:26
    #11
    kvarnfot skrev 2017-03-23 13:12:25 följande:
    Hon har byten med andra ord då som hon inte nämner. För inte åker man väl ner till station för att vänta 2 timmar på ett tåg....
    Hon sa nyss att 1 timme sparar hon på hitvägen, så oftast får hon vänta 1 timme på tåget hem också. Pluss tiden hem från stationen.
    Vissa dagar börjar hon 9.30 och tåget är framme 09.25 (om det inte är försenat vilket det oftast är) så de dagarna måste hon ta tidigare tåg dessutom.
  • Äldre 23 Mar 13:29
    #12
    DearFox skrev 2017-03-23 13:19:54 följande:
    Vårt jobb stänger 22 så hon hade inte mycket till val än att sätta sig där de kvällarna. Hålan vi jobbar i finns dessutom inget att göra så hon sätter sig där nere och surfar. Hur som helst så måste hon vänta på tåget och gäller det "dörr till dörr" så blir det en massa bortkastade timmar (förutom de 3 dagar då det faktiskt klaffar med tåget, dock slängs 1 och 40 minuter fortfarande bort även de dagarna)
    Honm får väl deklarar bilavdrag och se om det går igenom.


  • Äldre 23 Mar 13:43
    #13
    Kjell2 skrev 2017-03-23 13:29:08 följande:
    Honm får väl deklarar bilavdrag och se om det går igenom.


    Hon har deklarerat på bilresor tidigare då hennes sambo tvingats köra henne några helger och det gick igenom. Aja hon får göra som hon vill i slutändan. Själv har jag en ekonom till morsa som hjälper mig med sånt haha
  • Peter1­962
    Äldre 23 Mar 14:31
    #14

    Klart det går igenom, jag har kört 17 mil varje dag i 10 år från Storstad till mindre stad med bra tågkombination, alla år har mitt avdrag gått igenom utan någon fråga från skatteverket.

  • Äldre 23 Mar 19:03
    #15
    Peter1962 skrev 2017-03-23 14:31:18 följande:

    Klart det går igenom, jag har kört 17 mil varje dag i 10 år från Storstad till mindre stad med bra tågkombination, alla år har mitt avdrag gått igenom utan någon fråga från skatteverket.


    Oj och jag tycker hennes 10 mil verkar outhärdigt xD ska framföra det till henne :)
  • Peter1­962
    Äldre 27 Mar 13:20
    #16
    DearFox skrev 2017-03-23 19:03:09 följande:
    Oj och jag tycker hennes 10 mil verkar outhärdigt xD ska framföra det till henne :)
    Fast jag kör 8,5 x 2, inte som hon 10 x 2, för du skrev hon bodde 10 mil från jobbet, så hon har längre än jag.
  • Äldre 27 Mar 15:09
    #17
    Peter1962 skrev 2017-03-27 13:20:25 följande:
    Fast jag kör 8,5 x 2, inte som hon 10 x 2, för du skrev hon bodde 10 mil från jobbet, så hon har längre än jag.
    Jaha jag trodde du körde 17 mil enkel resa x) man får ju ta jobben man får när det ser ut som det gör idag :)
  • Peter1­962
    Äldre 27 Mar 15:57
    #18
    DearFox skrev 2017-03-27 15:09:23 följande:
    Jaha jag trodde du körde 17 mil enkel resa x) man får ju ta jobben man får när det ser ut som det gör idag :)
    Jo, men jag har 75000 anledningar varje månad att köra till mitt jobb.
Svar på tråden deklarera resavdrag