• Äldre 1 Apr 20:52
    4386 visningar
    2 svar
    2
    4386

    Reda ut de olika kötiderna & hur väljer man adoptionsorganisation

    Hej!


    Kan någon hjälpa mig att reda ut det olika köerna/kötiderna vad som finns när det gäller adoption. Jg har spenderat oändliga timmar både ute i internet och på det här forumet, men hänger inte riktigt med.


    Man rekommderar att ma ska ställa i kön hos en adoptionsorganisation så tidigt som möjligt, eftersom ?det är där värsta kötiderna finns?. Men kötid för vaddå? Att få skicka sin ansöka till det valda landet, eller att adoptionsorganisationen (vi funderar på adoptionscentrum i första hand, men har frågor om det också...)  tar upp ens ärende efter medgivande från kommunen.


    Är det OK att vänta ?hur länge som helst? i kön hos adoptionsorganisationen innan man kontaktar kommunen för utrednning/medgivande. Vi bör i Stockholm, är det någon som vet på ett ungefär vilka väntatider från kommunens sida kan man förvänta sig?


    Hur är det med föräldrarutbildningen i vår kommun, har förstått att det är lite olika. För vissa verkar det vara krav att den är klar innan man börjar medgivandeutredningen?


    Vår plan är att ställa oss i kön hos ett eller två adoptionsorganisation, men innan vi börjar medgivandeundersökningen funderar vi på att traska igenom IVF. För mig är inte biologiskt barn inte något jag ?bättre? eller så har jag ingen större längta att få vara gravid eller föda barn (som jag har förstått vissa kvinnor har), så på det sättet tycker jag inte att just IVF/biologiskt barn är på något sätt bättre att bli med barn via adoption. Vi vill hemskt gärna få leva familjelivet, och bli föräldrar, men hur vi blir spelar egentligen ingen roll. IVF känns bara som ?enklare väg?, och som naturlig nästa steg på vägen ? utan att jag egentligen ens har lagt så mycket hopp på det.


    Men hur är det ? vilka steg i adoption kan man fast man fortfarande håller på med IVF? Gå föraldrarutbildningen? Kan genomgått föräldrarutbildning bli ?gammalt? och behövar man t.ex gå om det om man inte gå igenom medgivandeutredning inom x antal år.


    Oh hur ska man tänka med val av adoptionsorganisation?  Hur valde ni? Adoptionscentrum känns säkrast, men finns det bättre alternativ?


     

  • Svar på tråden Reda ut de olika kötiderna & hur väljer man adoptionsorganisation
  • Äldre 1 Apr 22:09
    #1

    Det finns naturligtvis olika sätt att se på saker och ting men här kommer några tankar ur min synvinkel:

    Lång kötid hos organisationerna maximerar era möjligheter när ni väl är klara med medgivandet att få skicka till "ert" land vilket det nu blir. Ni kan alltså ställa er i kö hos en eller flera organisationer nu oavsett vad ni väljer att göra i slutänden. Det finns väl i dagsläget tre organisationer (AC, BFA och BV) och det finns ju positivt och negativt med alla.

    Ni kan skicka in ansökan om medgivande till kommunen och kommer då att kallas till ettförsta möte där ni blir informerade om hur det går till och vilka föräldrautbildningar de godkänner. De flesta brukar vilja att utbildningen är klar innan utredningen påbörjas och vanligen är det kö både till utbildningen och utredningsstart. Det är en fördel om adoption är det enda faniljebildningsalternativet när utredningen påbörjas. Utbildningen kan man ju dock göra samtidigt som ivf om det är aktuellt.

    Om ni är färdigutredda av sjukvården och redo att göra ivf är detta möjligen det enklaste och snabbaste sättet att få barn. Jag vet inte hur det ser ut idag med köer. Dock vet man aldrig i förväg hur man kommer att må eller hur det kommer att gå.

    Hur gamla ni är inverkar ju en del på viken "strategi" man vill köra.

  • Äldre 1 Apr 22:12
    #2

    Och vad gäller kötiden hos organisationen så gäller det att när det är dags att skicka en ansökan till ett land som det är kö till är den det par med längst kötid och färdigt medgivande som får skicka först.

Svar på tråden Reda ut de olika kötiderna & hur väljer man adoptionsorganisation