• Äldre 5 Apr 19:12
    4231 visningar
    10 svar
    10
    4231

    Mamma blir arg varje gång jag frågar något

    Hej. Jag är en tjej på 13 år som igentligen inte ska vara här men jag har ingen annanstans att vända mig till vad jag vet..

    Min mamma har väldigt svårt med sin ekonomi och vi har bara mitt barnbidrag att leva på eftersom resten gär till räkningar osv.. Jag har inte köpt kläder på kanske 4 månader men igår så köpte jag 1 par skor och 1 tröja och då verka hon vara nöjd över det. Men idag när ja fråga om vi kunde äta kebab eller något så tog det hus i h**** och hon blev skit arg på mig när jag kom hem. Hon står o skriker på mig att hon snart inte orkar snart och om ja är så "elak" hela tiden och "trycker" ner henne så kommer hon dö snart.. Jag har inte ens sagt något till hne förutom att jag fråga en sak. Jag vet att vi har dåligt med pengar men jag har haft 4 prov idag och jätte jobbigt i skolan så man vill väll unna sig till ngt... jag låter säkert jätte konstig men jag vet inte vad jag ska göra längre eftersom mamma hotar med att hon kommer dö och skriker på mig för saker jag inte ens gjort. Hon säger att jag tvinga henne köpa mina kläder och tvingar henneköpa mat. Jag FRÅGA och hon blev jätte arg.. varje gång mamma blir arg på mig vet jag aldrig vad jag ska göra eller säga som gör att hon förstår mig..

    Jag låter säkert töntig som gråter över detta men jag mår verkligen inte bra av detta för jag hatar döden jag hatar bli kallad saker jag inte ens är..

  • Svar på tråden Mamma blir arg varje gång jag frågar något
  • Anonym (A)
    Äldre 5 Apr 19:19
    #1

    Det blir bättre, din mamma kanske var trött idag.. var inte ledsen..

  • Anonym (Varfö­r?)
    Äldre 5 Apr 19:25
    #2
    -3

    Varför köper du kläder och vill äta ute om du vet att ni har ont om pengar?
    Klart det är jobbigt för henne att hon inte kan ge dig allt du vill ha, och det blir ännu värre om du dessutom kommer med en massa krav på saker ni inte har en möjlighet att betala för.
    Skaffa ett jobb (barnvakt/tvätta bilar/tvätta fönster/klippa gräsmattor) och bjud din mamma på kebab i stället!

  • Anonym (Uven)
    Äldre 5 Apr 19:31
    #3
    -1

    Men du måste väl förstå att ni inte har råd att köpa kebab om ni lever på så lite? Det är garanterat jättestressande för henne att ni har så lite pengar och hon känner nog redan dåligt samvete över det som det är. Att du då kommer och frågar om sånna saker ökar stressen/pressen och det dåliga samvetet och då kan reaktionen lätt bli ilska. Hon är alltså inte arg på att dig och att du frågar EGENTLIGEN, utan hon är ledsen över er ekonomi.

  • Äldre 5 Apr 19:42
    #4
    +1

    Blir lite förvånad över svaren du fått. Du förväntas inte ta ansvar för er ekonomi, det gör den vuxne. Sen kan man visa hänsyn, och tänka sig för om man vet att det saknas pengar till nöjen etc. Dock tycker jag att din mamma överreagerar. Visst, hon är troligen frustrerad och ledsen över att ni har det dåligt ställt och över att hon inte kan ge dig det hon vill, men det är inte ok att fara ut och bete sig elakt mot sitt barn för det!

    Finns det nån organisation, typ stödkassen eller nåt där ni bor? Iaf kunde du kanske kontakta dem och be om ett bidrag för att kunna ta med mamma ut och äta?

  • Äldre 5 Apr 20:13
    #5

    Självklart ska man kunna fråga utan att det tar hus i h******* ! Jag tycker svaren du fått innan är inte ok. Du ska kunna fråga svarar din mamma nej så är det ett nej, men hon behöver inte bli arg för detta. Man kan gå hjälp av organisationer m.m har hon sökt bidrag till att få hjälp? För att bara ha kvar barnbidraget efter räkningarna är väldigt lite.

  • Äldre 5 Apr 21:25
    #6

    Jag blir också chockad över vissa svar du har fått. Du är ett barn och du ska inte behöva ha ansvar för varken ekonomi eller din mamma. Jag förstår att detta är väldigt jobbigt för dig och att du blir ledsen av många anledningar.
    Jag undrar om du har någon vuxen som du känner förtroende för som du kan prata med om detta?
    Detta är alldeles för mycket för dig att bära i ditt hjärta!! <3

    Kram!!

  • Anonym (A)
    Äldre 6 Apr 09:50
    #7

    Hoppas att du, mår bättre idag...

  • Äldre 6 Apr 10:07
    #8

    Du, din mammas ekonomi är INTE ditt ansvar och det är inte ditt fel att ni inte har pengar till mat eller kläder. Det är helt hennes ansvar som vuxen att se till att hennes barn har kläder på kroppen. 

    Jag förstår precis att du blev ledsen och chockad över hennes starka reaktion. Hon kanske är jätteledsen över att hon har det såhär och är på gränsen till vad hon orkar med. Det är förstås ingen anledning till att börja bråka med dig. 

    Jag föreslår att du pratar med kurator i skolan om din situation. Kurator pratar med många barn som har det jobbigt hemma och jag tycker att du verkar ha det tufft. 

    Kram

  • Anonym (annon­ym)
    Wed 25 Mar 2020 11:11
    #9

    jag läser många av dem här kommentarerna och blir väldigt arg på att folk börjar snacka om ekonomi och att hon har det så jobbigt och att det är du som ska vis lite respekt. hon behöver inte bli arg för att du ställer en vänlig fråga och ja, hon ksk är stressad över att ni har dåligt med ekonomi och man kan då inte fråga efter vad som hellst men hon behöver la f#n inte säga att hon ska dö, det mår man ju bara skit över

  • Anonym (B)
    Tue 31 Mar 2020 16:55
    #10

    Prata med kurator i skolan om hen är bra! Alternativt en vuxen du litar på och som kan hjälpa din mamma. Man förstår helt att din mamma är jättestressad över er ekonomi, försök att inte ta illa upp, det handlar inte om dig. Du kan vara vuxen nog att förlåta henne. Säg till henne att du hjälper till med vad du kan (sköta en del av hushållsarbete hemma, du sköter ditt skolarbete t.ex) så hon får möjligheten att ordna er ekonomi. Visa att du står bakom henne.

    Det är dock 100% hennes ansvar att ni har mat på bordet och tak över huvudet. Hon behöver kanske lite coaching med att hitta tillbaka till arbetsmarknaden eller att veta vilka bidrag ni har rätt till, hur söker man osv. T.ex. om ni bara har barnbidraget antar jag att din pappa inte betalar ett öre. Då får man hjälp från försäkringskassan, de betalar underhållet istället av den andre föräldern. Bostadsbidrag, osv? Du behöver inte veta allt det men om ni har det så tight så kanske vet inte din mamma heller. Försök att övertyga henne att be om hjälp från Socialstyrelsen. De flesta kommuner bjuder gratis ekonomisk rådgivning, hon kan boka tid, de är väldigt hjälpsamma. Visst vårt välfärdssystem fungerar inte som den ska längre, men ingen behöver uppfostra en tonåring från 1000 kr/månaden. Vi är inte där än. Din mamma behöver hjälp, uppmuntra henne att söka hjälp!

Svar på tråden Mamma blir arg varje gång jag frågar något