• Anonym (Grann­barn)
    Äldre 6 Apr 16:48
    27653 visningar
    99 svar
    99
    27653

    Råd!! Grannbarn springer hos oss hela dagarna

    Vi är nyinflyttade i en liten by , i ett villaområde. Vår snart 6åring ska börja skola här i höst och vi vill såklart att hon ska skaffa sig vänner.

    Vi har räknat med att hon kommit i en ålder där hennes kompisar kommer att vara här ibland och hon även hos dom. Men jag tror vi nått ett problem med en grannflicka.

    Flickan är 7 år och bor i ett familjehem med 4 andra barn sedan 3 veckor tillbaka. Deras gård gränsar till vår.

    Så fort hon fick veta att vi har en dotter i hennes ålder så hängde hon på dörren kl 9 en morgon och ville leka, vi hade knappt hunnit vakna och fått i oss frukost än. Men jag lät dom leka ett par timmar , både inne och ute. Flickan är inte ett dugg blyg utan frågade direkt efter fika att ta med till lekparken tex.

    Hon gick hem för att äta lunch och jag sa tydligt att vi ses en annan dag! Men efter lunch knackade hon på igen. Då sa jag att vi har lite saker att pyssla med så dottern kan inte leka mer idag, så då cyklade hon hem igen.

    Men vi hann inte mer än ladda upp för lite frösådd i trädgården innan hon klampade in på gräsmattan och ville vara med. Barnen började prata om påsk och flickan frågade rakt ut om vi inte kan ge henne ett påskägg för hon har aldrig fått något hemma. (Och ja, där skar det såklart i hjärtat).

    Till slut fick jag hem henne igen, men lagom till middagen knackade hon på igen och ville leka.

    Alltså, hur gör man i sådana här lägen? Jag märker ju att hon gärna tigger till sig allt möjligt från oss och mer än gärna spenderar dagarna här och även har stor brist på vuxenkontakt (för hon umgås nästan mer med mig än min dotter och säger att hon har vänner ett par hus bort som är ett äldre par.) Hon är ute i villaområdet och cyklar från morgon till kväll och knackar på hos flera grannar.

    Men jag tycker det räcker med ett par timmar lek ibland när det passar , dock verkar hon inte riktigt förstå vad jag säger. Eller vill inte förstå.

    Samtidigt vill jag inte vara elak för hon har ju säkerligen haft det tufft och söker uppmärksamhet.

  • Svar på tråden Råd!! Grannbarn springer hos oss hela dagarna
  • Anonym (Jag)
    Äldre 6 Apr 17:10
    #1

    Du har fått en möjlighet att göra något för någon som inte kommer kunna ge dig något i gengäld.

    Fundera på om du vill ta den möjligheten och vilka gränser du isåfall behöver sätta upp för att det ska fungera.

  • Anonym (Gräns­)
    Äldre 6 Apr 17:11
    #2

    Man pratar med föräldrarna-i detta fall familjehemmet. Himla konstigt att de inte verkar bry sig heller om att hon är hos er jämt.

  • Anonym (a)
    Äldre 6 Apr 17:19
    #3

    ja ni vuxna måste ju prata med varandra. NI är ju granna? Bara knata över och säg att ni vill prata (utan barn) några minuter. 

    Jag förstår att det blir lite ansträngt med ett barn som dyker upp hela tiden, samtidigt behöver ju detta barn stöttning och vänner i sitt liv. Det är nog inte så lätt för henne att veta vad som är "rätt". De vuxna där hon bor måste få en chans att stötta henne och genom att ni pratar med dem kan ni komma överens om några regler. 

  • Anonym (Grann­barn) Trådstartaren
    Äldre 6 Apr 17:25
    #4
    Anonym (Gräns) skrev 2017-04-06 17:11:57 följande:

    Man pratar med föräldrarna-i detta fall familjehemmet. Himla konstigt att de inte verkar bry sig heller om att hon är hos er jämt.


    Ja jag tänkte att jag försöker själv först, men i värsta fall får jag ju säga till. Hon verkar inte ha dunderkoll på barnen . Dom är ute och ränner hela dagarna och tar kontakt med alla dom kommer över. Allra helst den här flickan och en pojke som är nåt år äldre.
  • Anonym (Grann­barn) Trådstartaren
    Äldre 6 Apr 17:28
    #5
    Anonym (Jag) skrev 2017-04-06 17:10:38 följande:

    Du har fått en möjlighet att göra något för någon som inte kommer kunna ge dig något i gengäld.

    Fundera på om du vill ta den möjligheten och vilka gränser du isåfall behöver sätta upp för att det ska fungera.


    Precis. Det är kluvna känslor. Givetvis vill man hjälpa barn som har det tufft, men samtidigt är ju familjehemmet till för det också och jag har inte valt att ta på mig andras barn på det viset. Känner inte att jag har de resurserna riktigt!

    Hon/dom får gärna leka här ibland, men inte varje dag och det vore skönt om hon/dom förstod ett "nej , en annan dag" och inte kommer igen föera gånger samma dag sedan. Vet inte hur man kan säga det på ett bra sätt .
  • Anonym (Mor)
    Äldre 6 Apr 17:39
    #6

    Men vad säger din dotter ? Vill hon leka med denna flicka ?
    O varför kan inte flickan få vara med o så frön ?

  • Anonym (Va)
    Äldre 6 Apr 17:42
    #7

    Kan inte låta bli att undra om vi inte bor på samma gata? Vi har nämligen varit lättade då nya grannarna flyttade in med ett barn i samma ålder som dryg-grannarnas dotter. Hon var jämt här och sprang tidigare och det slutade med att vi låste dörren och helt enkelt inte öppnade när hon knackade på.

  • Anonym (Grann­barn) Trådstartaren
    Äldre 6 Apr 17:50
    #8
    Anonym (Mor) skrev 2017-04-06 17:39:56 följande:

    Men vad säger din dotter ? Vill hon leka med denna flicka ?

    O varför kan inte flickan få vara med o så frön ?


    Hon vill gärna leka emellanåt, men kan tom hon säga ibland "måste hon knacka på jämt?"

    Hon fick vara med och sätta hallonbuskarna, men sedan ville jag gärna ha den planerade tiden med dottern själv. Minstingen vaktades av morfar då just för att jag och hon skulle få lite ostörd tid ihop.
  • Anonym (Grann­barn) Trådstartaren
    Äldre 6 Apr 17:52
    #9
    Anonym (Va) skrev 2017-04-06 17:42:17 följande:

    Kan inte låta bli att undra om vi inte bor på samma gata? Vi har nämligen varit lättade då nya grannarna flyttade in med ett barn i samma ålder som dryg-grannarnas dotter. Hon var jämt här och sprang tidigare och det slutade med att vi låste dörren och helt enkelt inte öppnade när hon knackade på.


    Haha man vet ju aldrig xD Jag tycker det är kul och mysigt med barn, och är såklart glad att vår dotter får kompisar. Men det finns ju måtta på allt. Vi har ju också ett liv och vardagssysslor. Allra helst blir det ju svårt att få lugn och ro när lillasyster behöver sova också!
  • Anonym (Gräns­)
    Äldre 6 Apr 19:24
    #10
    Anonym (Grannbarn) skrev 2017-04-06 17:25:13 följande:
    Ja jag tänkte att jag försöker själv först, men i värsta fall får jag ju säga till. Hon verkar inte ha dunderkoll på barnen . Dom är ute och ränner hela dagarna och tar kontakt med alla dom kommer över. Allra helst den här flickan och en pojke som är nåt år äldre.
    De söker kontakt med andra för att de inte får sina behov tillräckligt tillfredsställda i familjehemmet. Väldigt tragiskt faktiskt eftersom ju familjehem just ska ha den funktionen! Men du/ni kan ju inte ta över den uppgiften heller. Funkar det inte att säga till flickan måste ni ta det med hemmet. Man måste ju få gränser även i den åldern och trots kanske tråkig uppväxt. Kanske ännu mer då.
Svar på tråden Råd!! Grannbarn springer hos oss hela dagarna