• Äldre 11 Apr 20:20
    30036 visningar
    50 svar
    50
    30036

    Ni som fått beviljad graviditetspenning..

    Hej! Jag funderar på att ansöka om graviditetspenning, men jag är osäker på om jag kommer få det beviljat. Ni som fått beviljad graviditetspenning.. vad jobbar ni med?

  • Svar på tråden Ni som fått beviljad graviditetspenning..
  • Anonym SE
    Äldre 1 May 19:05
    #31

    Undersköterska hemtjänsten
    Fick beviljat utan problem

  • Äldre 2 May 12:25
    #32

    Tack Fjällsippa, vipsan och höstaster för era PM! Har försökt att svara via appen, men vet inte om det går iväg? Tycker att appen är rätt epig och fungerar inte som vanliga webben. Men hur som helst, tack för era inputs!

  • Äldre 2 May 18:55
    #33
    tessilina skrev 2017-05-02 12:25:21 följande:

    Tack Fjällsippa, vipsan och höstaster för era PM! Har försökt att svara via appen, men vet inte om det går iväg? Tycker att appen är rätt epig och fungerar inte som vanliga webben. Men hur som helst, tack för era inputs!


    Kan tyvärr inte se något meddelande från dig.
  • Äldre 2 May 19:52
    #34
    vipsan skrev 2017-05-02 18:55:47 följande:

    Kan tyvärr inte se något meddelande från dig.


    Inte jag heller. :)
  • Äldre 2 May 20:01
    #35

    Andemeningen var: Tack så mycket för era inputs! :)

    Jag jobbar inom företagshälsovård, så både patientbehandling (mycket manuell behandling som ofta kan bli tung) och arbetsplatsbesök. Måste ju kunna vistas på alla möjliga olika arbetsplatser, så som industrier och att kunna klättra på stegar/traktorer osv. Får se vad jag knåpar ihop för något och om det godkänns eller nekas :)

  • Äldre 2 May 20:29
    #36
    tessilina skrev 2017-05-02 20:01:05 följande:

    Andemeningen var: Tack så mycket för era inputs! :)

    Jag jobbar inom företagshälsovård, så både patientbehandling (mycket manuell behandling som ofta kan bli tung) och arbetsplatsbesök. Måste ju kunna vistas på alla möjliga olika arbetsplatser, så som industrier och att kunna klättra på stegar/traktorer osv. Får se vad jag knåpar ihop för något och om det godkänns eller nekas :)


    Håller tummarna! Tror dock oftast att sjukgymnaster får beviljat faktiskt, det känns som att de går lite på yrke och inte bara på arbetsuppgifter faktiskt.
  • Äldre 3 May 12:07
    #37
    Höstaster skrev 2017-05-02 20:29:04 följande:

    Håller tummarna! Tror dock oftast att sjukgymnaster får beviljat faktiskt, det känns som att de går lite på yrke och inte bara på arbetsuppgifter faktiskt.


    När jag skulle söka under första graviditeten och var i kontakt med en handläggare med nån fråga jag hade sa han faktiskt " Det är ingen idé att du skickar in din ansökan för sjukgymnaster får aldrig beviljat. Ni förväntas veta vad ni ska göra åt besvär som kan uppstå och kan därmed jobba tiden ut". Fick senare efter många om och men beviljat 75%.
  • Äldre 3 May 18:53
    #38
    vipsan skrev 2017-05-03 12:07:50 följande:
    När jag skulle söka under första graviditeten och var i kontakt med en handläggare med nån fråga jag hade sa han faktiskt " Det är ingen idé att du skickar in din ansökan för sjukgymnaster får aldrig beviljat. Ni förväntas veta vad ni ska göra åt besvär som kan uppstå och kan därmed jobba tiden ut". Fick senare efter många om och men beviljat 75%.
    gud, det var det dummaste argument jag hört. det är som att inte bevilja en förskollärare graviditetspenning för de älskar ju att vara med barn så de måste älska att vara gravida... 
  • Äldre 3 May 20:21
    #39
    vipsan skrev 2017-05-03 12:07:50 följande:

    När jag skulle söka under första graviditeten och var i kontakt med en handläggare med nån fråga jag hade sa han faktiskt " Det är ingen idé att du skickar in din ansökan för sjukgymnaster får aldrig beviljat. Ni förväntas veta vad ni ska göra åt besvär som kan uppstå och kan därmed jobba tiden ut". Fick senare efter många om och men beviljat 75%.


    Låter ju helt sjukt! Jag har mer hört om sjukgymnaster som inte har några tunga patienter eller ens särskilt tunga arbetsuppgifter men som ändå fått beviljat. Därför kändes det nästan som att de ibland bara beviljar på yrke, men det har jag ju inga som helst bevis för utan bara en känsla.
  • Äldre 3 May 21:08
    #40
    belletristik skrev 2017-05-03 18:53:23 följande:

    gud, det var det dummaste argument jag hört. det är som att inte bevilja en förskollärare graviditetspenning för de älskar ju att vara med barn så de måste älska att vara gravida... 


    ja, ungefär så. Han avslutade dessutom sin långa utläggning om hur jag slösade med min tid med att säga "dessutom är graviditet ingen sjukdom så de flesta klarar sitt jobb precis som om de inte vore gravida". Jag sa att han var en man va? :)
    Höstaster skrev 2017-05-03 20:21:02 följande:

    Låter ju helt sjukt! Jag har mer hört om sjukgymnaster som inte har några tunga patienter eller ens särskilt tunga arbetsuppgifter men som ändå fått beviljat. Därför kändes det nästan som att de ibland bara beviljar på yrke, men det har jag ju inga som helst bevis för utan bara en känsla.


    Det var lite min känsla också innan min egen första graviditet. Åren efter mig fick även tre andra sjukgymnaster i min lilla stad med exakt samma arbetsuppgifter beviljat 100% så jag kanske bara råkade ut för en extra dålig handläggare.
  • Äldre 16 Jun 17:40
    #41

    Jobbar som förskollärare och har fått beviljad graviditetspenning på heltid. Hur går det för dig?

  • Äldre 16 Jun 22:38
    #42
    SaandraR skrev 2017-06-16 17:40:29 följande:

    Jobbar som förskollärare och har fått beviljad graviditetspenning på heltid. Hur går det för dig?


    tryckte du på nån särskild aspekt av jobbet i din ansökan? 
    nyfiken, ska också ansöka snart
  • Äldre 20 Jun 15:15
    #43
    belletristik skrev 2017-06-16 22:38:58 följande:
    tryckte du på nån särskild aspekt av jobbet i din ansökan? 
    nyfiken, ska också ansöka snart
    Oj jag skrev typ två A4 och bifogade det med min ansökan. Skrev om stressen,att dagarna går i ett,hög ljudnivå,mycket böj och ta sig upp o ned från golv. En del blöjbyten o ibland bära ledsna / trötta barn. Vi är ute mycket , finns inga bänkar så står upp iprincip hela tiden då, promenader till skog/bibliotek osv..
    Sökte pga mycket huvudvärk/migrän samt foglossning.
  • Äldre 16 Aug 11:14
    #44

    Idag fick jag beviljat graviditetspenning! Känns så skönt att slippa fundera på det mer. Tack för all er input!

  • Fri 16 Aug 2019 20:23
    #45

    Såg att det var ett par år sedan denna tråd var aktiv men chansar ändå Glad. Jag är sjukgymnast och ska ansöka om graviditetspenning, undrar om det är någon som vill dela med sig av tips  eller ev PM sin ansökan som inspiration?

  • Sat 17 Aug 2019 00:33
    #46
    jensan27 skrev 2019-08-16 20:23:30 följande:

    Såg att det var ett par år sedan denna tråd var aktiv men chansar ändå . Jag är sjukgymnast och ska ansöka om graviditetspenning, undrar om det är någon som vill dela med sig av tips  eller ev PM sin ansökan som inspiration?


    Mitt bästa tips är att fylla i ärligt på alla frågorna varför du inte kan fortsätta med ditt arbete och vad som hindrar dig, jag jobbar med som fysioterapeut och jag skrev inte alls mycket på min ansökan men fick snabbt svar och blev beviljad på 100% lycka till
  • Sat 17 Aug 2019 09:02
    #47
    Myrkrypet skrev 2019-08-17 00:33:56 följande:
    Mitt bästa tips är att fylla i ärligt på alla frågorna varför du inte kan fortsätta med ditt arbete och vad som hindrar dig, jag jobbar med som fysioterapeut och jag skrev inte alls mycket på min ansökan men fick snabbt svar och blev beviljad på 100% lycka till
    Tack för svar! Låter hoppfullt :) 
  • Mon 19 Aug 2019 22:29
    #48

    Sen ska arbetsgivaren också skriva ett intyg om arbetsuppgifterna och om de kan omplacera dig helt/vissa procent/eller inte alls. Förstått att fk går.mkt på vad arbetsgivaren skriver.

    Fått igenom 100% med första och tredje barnet. Arbetar som sjuksköterska. Med andra barnet jobbade jag på mottagning men med akutverksamhet. Där fick jag igenom 50%.

  • Tue 20 Aug 2019 11:27
    #49

    Jobbar också som sjukgymnast, fick mitt beviljat utan krångel. Försök bara beskriva så noggrant du kan vad ditt arbete kräver, och se till att din chef fyller i likadant :)


    jensan27 skrev 2019-08-16 20:23:30 följande:

    Såg att det var ett par år sedan denna tråd var aktiv men chansar ändå . Jag är sjukgymnast och ska ansöka om graviditetspenning, undrar om det är någon som vill dela med sig av tips  eller ev PM sin ansökan som inspiration?


  • Fri 30 Oct 2020 20:31
    #50

    Jobbar på fritids. Jag har fått 100% gravidpenning beviljad från 18 dec.

    Pratade med min chef om oro att bli smittad av Corona och han fyllde i rutan att han ?förbjuder mig att arbeta? från de datum jag ville. Orsak: risk att smittas av Corona då man inte kan hålla avstånd. Skickade in och försäkringskassan godkände de på 2 dagar :)

Svar på tråden Ni som fått beviljad graviditetspenning..