• Äldre 30 Apr 00:48
    6182 visningar
    20 svar
    20
    6182

    Att bi i Lomma, Bjärred

    Hade tidigare en tråd där jag frågade om att flytta från stockholm tll Lund och behövde råd. Har efter en del övervägande börjat snegla åt Lomma, Bjärred. Några tankar om någon vill dela med sig? Vi har 2 små barn vilka är det viktigaste (självklart) i våra liv. Funderar lite på hur det är att flytta in som utböling och hur den sociala biten kan komma att se ut.

  • Svar på tråden Att bi i Lomma, Bjärred
  • Äldre 30 Apr 07:48
    #1

    Puffar upp.

  • Äldre 30 Apr 08:09
    #2

    Mina föräldrar flyttade till Lomma för ett tag sedan och älskar det. Nära till stranden, allt av butiker, caféer, vårdcentral, tandläkare, osv finns enkelt tillgängligt. Skolorna har jag hört ska vara några av Sveriges bästa, but don't quote me on that.

    Bjärred vet jag inte mycket om, tyvärr.

    Såg att någon rekommenderade Södra Sandby i din gamla tråd, men det hade jag definitivt undvikit om jag var du. Så himla mycket droger som cirkulerar där, i alla fall när jag var ung. Dalby är fint dock.

    Om ni hade kunnat sträcka er lite längre har du t ex Flyinge eller Höör annars, som ser långt bort ut, men pga E22 går det väldigt fort till Lund.

  • Äldre 30 Apr 08:37
    #3

    Svarade precis i din gamla tråd. Lomma ochBjärred är fina alternativ för barnfamiljer som gillar havet och vill bo i mindre villa orter. Så klart bäst på sommaren.

  • Äldre 30 Apr 10:12
    #4

    Jag bor i Lomma, är uppväxt här och flyttade tillbaka för 1,5 år sedan. Jättebra skolor och förskolor (en av de bästa kommunerna i Sverige), bra utbud av mataffärer och bra avstånd till både Lund och Malmö.

    Det är många som växte upp i Lomma som väljer att flytta tillbaka. Det är nog ett bra betyg för en kommun. :)


  • Äldre 30 Apr 10:46
    #5
    Paincake skrev 2017-04-30 10:12:10 följande:

    Jag bor i Lomma, är uppväxt här och flyttade tillbaka för 1,5 år sedan. Jättebra skolor och förskolor (en av de bästa kommunerna i Sverige), bra utbud av mataffärer och bra avstånd till både Lund och Malmö.

    Det är många som växte upp i Lomma som väljer att flytta tillbaka. Det är nog ett bra betyg för en kommun. :)


    Absolut ett bra betyg . Sitter just nu på Espresso house i hamnen . verkligen trevligt område och trevliga människor. Var här för 9 år sen och det har verkligen hänt massor i området sen dess.
  • Äldre 30 Apr 16:21
    #6
    -1

    Hur är det aktiviteter för små barn i närområdet? Dans, gymnastik etc?

  • Äldre 30 Apr 21:46
    #7

    Mina barn (då 6 och 4) gick på barngympa på Friskis och Svettis i höstas, sen finns simskola från året de fyller fyra, det ska finnas dansskola för barn i både Lomma och Bjärred, öppna förskola och babycafé. Min grabb (7 år) ska gå på friidrottsskola i sommar. För hugade spekulanter finns både brottning, fotboll, kampsport och diverse andra sporter.


  • Äldre 11 Jun 20:46
    #8

    Ja, det blev Bjärred för vår del. Flyttar in i radhus dock först i december så får lösa tillfälligt boende under hösten. Känns lite läskigt att lämna allt socialt man lyckats etablera här i Stockholm men känns samtidigt spännande att testa nytt. Hoppas man hittar en del socialt umgänge genom barnen och kanske kommer i kontakt med folk som befinner sig i samma situation, att man är inflyttad.

  • Thu 2 May 2019 14:58
    #9

    Hej

    Vi är i liknande situation som ni verkar vara - så trots gammal tråd chansar jag att fråga.

    Hur blev det i Bjärred för er?

    Vi funderar på att flytta dit.

    Vilka område kan ni rekommendera?

    Något att tänka på kring val av förskolor?

    Mvh

  • Thu 2 May 2019 14:58
    #10

    Hej

    Vi är i liknande situation som ni verkar vara - så trots gammal tråd chansar jag att fråga.

    Hur blev det i Bjärred för er?

    Vi funderar på att flytta dit.

    Vilka område kan ni rekommendera?

    Något att tänka på kring val av förskolor?

    Mvh

  • Fri 3 May 2019 23:13
    #11

    Vi också! Vi befinner oss också i samma situation och står och väger mellan Lomma och Bjärred. Bjärred har finare natur men Lomma är närmare till Malmö där vi båda arbetar. Någon som har erfarenhet av att pendla Bjärred-Malmö?

  • Fri 14 Feb 2020 14:36
    #12

    Hej på er! Vi är i samma situation. Ngn som kan rekommendera Lomma att bo i med barn? Hur är det då att pendla till Malmö? Andra erfarenheter?

    Tack!

  • Sat 14 Mar 2020 07:23
    #13

    Hej! Lite sent svar kanske, men det är riktigt smidigt att pendla till Malmö. Det finns två busslinjer in och dessutom ska pågatågen börja gå till Malmö i december. Då kommer du in till centralen på 10 minuter.

    Maken jobbar i Malmö, vi bor i Lomma med barn. Funkar finfint för oss.


  • Fri 3 Apr 2020 01:08
    #14

    Vi som familj har det bra. Hittade fina bekantskaper genom barnen men det tog tid innan vi började umgås med grannarna . Jag personligen trivs inte i småstadsmiljö men eftersom barnen trivs så mår jag bra. På sikt kommer vi inte bo kvar just för att vi trivs bättre i storstaden och att våra bästa vänner finns kvar .

    Vi bor i Alfredshäll och har krypavstånd till skolan . Tycker att barnomsorgen i Bjärred är jättebra just för småskaligheten.

    Men som sagt, jag är kanske lite för ?ghetto? för att trivas till hundra procent i ett så litet samhälle som Bjärred. Men det är jag det.

  • Fri 22 May 2020 21:19
    #15

    Hej igen,
    Så kul att läsa hur det har gått för er! Ja Bjärred är ju litet, framförallt om man jämför med Stockholm. Upplever du Bjärred som snobbigt Kia761 2?

  • Tue 26 May 2020 21:34
    #16

    Lite snobbigt, ja. Jag känner mig långt ifrån avslappnad när jag pratar med folk jag inte känner så väl. Har alltid tyckt mig ha ett ganska öppet och avslappnat sätt med folk men idag väger jag mina ord innan jag öppnar munnen.

  • Wed 27 May 2020 22:54
    #17

    Hmm det lät ju inte så bra, att du får väga dina ord innan du pratar menar jag. Vi ska kika på ett hus i Bjärred imorgon faktiskt. Får se hur det går?

    Finns det aktiviteter för barnen eller måste man pendla in till Lund för allt?

  • Thu 28 May 2020 14:01
    #18

    [quote=80430614][quote-nick]Juliaaaaal skrev 2020-05-27 22:54:26 följande:[/quote-nick]Hmm det lät ju inte så bra, att du får väga dina ord innan du pratar menar jag. Vi ska kika på ett hus i Bjärred imorgon faktiskt. Får se hur det går?

    Finns det aktiviteter för barnen eller måste man pendla in till Lund för allt?

    Lycka till med visningen.

    Det finns massor med aktiviteter för barn både i Bjärred och Lomma. Gymnastik, dans, fotboll, handboll, segling, tennis och musik . Man behöver absolut inte ta sig till Lund för att barnen ska h aktiviteter . Vi har barnen i flera aktiviteter och är helnöjda .

    Jag kanske har varit naiv och trott att folk är som jag själv, nyfikna på nya bekantskaper helt enkelt . De vänner vi har är verkligen numera väldigt nära vänner så vi har skapat vår egen lilla bubbla av vänner . Gemensamt för oss alla är att vi kommer utifrån.

  • Sun 7 Jun 2020 21:52
    #19

    Hej igen,
    Hur är Löddesnäs? Har förstått att det bor många barnfamiljer där. Lite billigare hus, så kanske inte så snobbigt eller? 

  • Sun 21 Jun 2020 22:09
    #20

    Hej!

    Det blev Bjärred för oss! Vi får nycklarna till vårt hus den 1/8!! Ska bli så spännande att starta ett nytt liv där.

Svar på tråden Att bi i Lomma, Bjärred