• LFF
    Äldre 10 May 09:40
    6372 visningar
    25 svar
    25
    6372

    Hur är en bra svärmor?

    Som mamma till två killar och läsandes alla problem som folk (kvinnor) här inne har med svärmor så undrar jag, hur är en bra svärmor?

    Jag har tyvärr inget att jämföra med själv då min svärmor inte finns i sambons liv sen långt innan vi träffades. 

  • Svar på tråden Hur är en bra svärmor?
  • Anonym (L)
    Äldre 10 May 10:23
    #1

    En bra svärmor har klippt navelsträngen, lägger sig inte i barnets förhållande, försöker inte få förhållandet till 3 pers istället för 2, håller inte på och nuttinuttar sig kring ens vuxna dotter/son (för det uppfattas bara som irriterande). Framförallt så ska svärmor vara trevlig och inte sur eller vrång.

    Min svärmor är trevlig och hon respekterar vårt förhållande och lägger sig inte i. Hon har absolut klippt navelsträngen.

    Förut var jag tillsammans med en kille vars svärmor var hemsk. Hon saknade sin lilla pojke hela tiden, kom förbi hela tiden och la sig i vårt förhållande! Kärleken till min kille dog tills sist ut så jag gjorde slut.

  • Äldre 10 May 10:28
    #2

    Håller med allt som Anonym (L) skrev.

    En bra svärmor ser sitt vuxna barn som en vuxen människa som man gillar att umgås med, men inte hänger upp hela sitt liv på.

    Svarar när barnet ber om råd, men prackar inte råden på sitt barn eller dennes partner.

    Inte är emot sitt barns partner, även om det kan vara svårt. Även om barnet frågar: "tycker du att hon är rätt för mej?" eller liknande bör svaret vara något i stil med "jag är glad att du har hittat kärlek och gemenskap i ditt liv".

  • Äldre 10 May 10:50
    #3

    Det gäller att se det positiva i allt och min svärmor är väldigt speciell och man kan önska mycket av henne, men eftersom hon inte lägger sig i och knappt ens visar sig så får man väl vara glad och tacksam över det. En del har ju svärmödrar som lägger sig i allt...

    Jag skulle vilja ha en svärmor som vill umgås med sina barnbarn någon gång då och då -frivilligt, som bjuder på fika/mat några gånger om året förutom jul, som dyker upp när man bjuder henne.
    En som har inställningen att folk är snälla och trevliga, att man pratar när man vill få fram något, är glad och trevlig osv.

    Min svärmor är en martyr som tycker att alla andra är dumma i huvudet och så är hon sur över att ingen tycker om eller bryr sig om henne.
    Jag har i flera år försökt bry mig och visa uppskattning, men nu skiter jag fullständigt i vad människan gör och säger. 
    Fattar inte hur svärfar står ut!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Äldre 10 May 11:25
    #4

    En bra svärmor:

    - accepterar sitt barns val av partner, vilket innebär att ha respekt för sitt vuxna barns relation och privatliv

    - lär känna sin svärdotter/svärson. Innebär inte att man måste umgås, shoppa på stan och fika varje vecka. Men ser personen som individ, inte bara som någon som har funktionen att göra sonen/dottern så lycklig som möjligt.

    - har klippt navelsträngen. Innebär att man inte springer ner dörren för sitt barn+partner, inte ringer varannan timme, och inte lägger sig i hur hemmet, gardinerna, relationen ter sig.

    - tar inte parti.

    - Är trevlig att umgås och prata avslappnat med. Är intresserad av att höra efter och lyssna. Är en trevlig familjemedlem för både sitt barn, sina barnbarn samt svärson/dotter, och därmed någon som bara är en tillgång att ha runt sig.

  • Äldre 10 May 11:32
    #5

    Har tidigare haft svärmor från helvetet i 20 år, och är gruvligt tacksam för att slippa henne. Allt handlade om henne och hennes barn. Vi ingifta hade inget egenvärde.

    Har nu en bra svärmor, vet dock att jag skulle brännas levande om jag gjorde något mot hennes dotter (vilket jag inte gör/gjort).

    Tror faktiskt att min mamma är en otroligt bra svärmor att ha. Hon har alltid haft fin kontakt med mina partners, har fortfarande bra kontakt med min exman - och är allmänt lätt att umgås med. Hon blir aldrig för mycket, och får därmed hänga med oss på mycket. Signifikant är att både min exman och min nuvarande sambo har hennes nummer som ICE på sina telefoner om något skulle hända. Hon är någon att hålla i när åskan går!

  • Äldre 10 May 11:46
    #6

    En bra svärmor bör vara intresserad och engagerad i både barn, barnets partner och barnbarn.

    Inte vara svartsjuk på barnets partner!!!!!

  • Anonym (Exfru­)
    Äldre 10 May 12:12
    #7

    En bra svärmor låter sin son ha sitt liv och inte blanda sig för mycket.Hon finns som stöd och hjälp.En bra svärmor är gärna barnvakt ibland och visar intresse för barnbarn .En dålig svärmor vill bestämma allt,blanda sig i mycket,vill umgås för mycket ,vill bestämma över barnbarnen.

  • Anonym (ooo)
    Äldre 10 May 12:20
    #8

    tycker hon ska vara en vettig vuxen, ha egna intressen men gärna vilja umgås (i lagom dos) med oss och främst barnbarnen. 

    Vara trevlig, som mot en kompis, mot mig som är svärdotter. 

  • Anonym (filif­jonkan­)
    Äldre 10 May 12:28
    #9
    Mandel skrev 2017-05-10 10:50:34 följande:

    Det gäller att se det positiva i allt och min svärmor är väldigt speciell och man kan önska mycket av henne, men eftersom hon inte lägger sig i och knappt ens visar sig så får man väl vara glad och tacksam över det. En del har ju svärmödrar som lägger sig i allt...

    Jag skulle vilja ha en svärmor som vill umgås med sina barnbarn någon gång då och då -frivilligt, som bjuder på fika/mat några gånger om året förutom jul, som dyker upp när man bjuder henne.
    En som har inställningen att folk är snälla och trevliga, att man pratar när man vill få fram något, är glad och trevlig osv.

    Min svärmor är en martyr som tycker att alla andra är dumma i huvudet och så är hon sur över att ingen tycker om eller bryr sig om henne.
    Jag har i flera år försökt bry mig och visa uppskattning, men nu skiter jag fullständigt i vad människan gör och säger. 
    Fattar inte hur svärfar står ut!


    Låter precis som min svärmor som gick bort för ett antal år sedan.

    Men hur är en bra svärmor? Tja, som jag ungefär. Jag är den perfekta svärmodern till mina söners flickvännerSkrattande Helt säkert!
  • Anonym (Matil­da)
    Äldre 10 May 12:29
    #10

    Snäll, vänlig, hjälpsam. Det räcker långt :).

Svar på tråden Hur är en bra svärmor?