• Anonym (undra­r...)
    Äldre 10 May 14:54
    5407 visningar
    7 svar
    7
    5407

    frivillig /sol placering.

    hej jag undrar hur detta fungerar. ett barn 15 år gammal, vägrar bo hos sina föräldrar och kom till oss. Nu har tiden gått och barnet vart här i 3 månader. nu säger soc flytt till familjehem i annan kommun för att biologiska föräldrarna inte accepterar att flickan vill stanna här. barnet mår bra här och vill vara här. för oss fungerar det och vi motsätter inte detta. Nu till flytten då... bör ingen lyssna på ett barn som är 15 år gammalt? Vad har barnet för rättigheter och vad har soc för skyldigheter?
    detta är en frivillig placering men soc går bara på vad föräldrarna säger och barnet vill inte ha någon kontakt med sina föräldrar av anledningar jag verkligen förstår och inte kan ta upp för att outa mig själv. Jag lovar att visste ni anledningen skulle ni säga samma sak. 
    Så dela med er av alla era kunskaper om detta för det är lite kris i tiden för att kunna hjälpa barnet innan det blir en psykisk kollaps. 
    hur kan man göra att barnet får stanna här där barnet är tryggt, säkert och trivs.

  • Svar på tråden frivillig /sol placering.
  • Anonym (soc)
    Äldre 10 May 19:17
    #1

    Föräldrarna och soc har rätt att bestämma eftersom barnet är under 18 år.

    Så om barnet inte flyttar så kommer det bli med poliseskort. 

  • Anonym (undra­r...) Trådstartaren
    Äldre 11 May 11:18
    #2

    så socialtjänsten behöver inte jobba med barnkonversionen och andra lagar om valfrihet? kan man välja bort ett hem av anledning till allergi? katt finns i hemmet och barnet inte tål djur? Soc vill medicinera under hela perioden men det anser väl inte vården att det är bra.

  • Äldre 11 May 11:22
    #3
    Anonym (undrar...) skrev 2017-05-11 11:18:33 följande:

    så socialtjänsten behöver inte jobba med barnkonversionen och andra lagar om valfrihet? kan man välja bort ett hem av anledning till allergi? katt finns i hemmet och barnet inte tål djur? Soc vill medicinera under hela perioden men det anser väl inte vården att det är bra.


    Så länge föräldrarna vill något krävs det rätt mycket för att gå emot det.


  • Anonym (soc)
    Äldre 11 May 11:52
    #4
    Anonym (undrar...) skrev 2017-05-11 11:18:33 följande:
    så socialtjänsten behöver inte jobba med barnkonversionen och andra lagar om valfrihet? kan man välja bort ett hem av anledning till allergi? katt finns i hemmet och barnet inte tål djur? Soc vill medicinera under hela perioden men det anser väl inte vården att det är bra.
    Soc har rätten här och dom anser tydligen inte att ni är ett bra familjehem. Ni måste acceptera det.
  • Anonym (undra­r...) Trådstartaren
    Äldre 12 May 19:38
    #5

    som sagt så är vi inget familjehem utan bara ett hem en person valt.vårt hem har alltid och kommer alltid vara öppet för nära och kära till alla våra familjemedlemmar, alla barnens kompisar är alltid välkomna.

  • Anonym (Barns­ekrete­rare)
    Äldre 13 May 13:37
    #6

    Ska barnet bo hos er så krävs att socialnämnden och föräldrarna samtycker. Utan samtycke kan barnet inte bo hos er "legalt".
    Men, det finns inte heller någon praktisk möjlighet för varken soc eller föräldrarna att tvinga en femtonåring att flytta sålänge det inte finns ett lvu beslut (lvu = vård utan samtycke).
    Vill ni och barnet att denne ska stanna hos er och ni inte är beroende av att få hjälp från soc (pengar, stöd eller annan insatts) under en period så det i princip bara för barnet att vägra flytta.
    Finns det några problem kring barnet i övrigt förtuom hemssituationen? Missbruk, kriminalitet etc?

  • Anonym (Anony­m123)
    Äldre 22 May 16:32
    #7

    Hej. 


    Ursäkta om jag kapar tråden lite! Jag undrar en sak, vi har blivit utredda som familjehem till en ungdom som antingen ska placeras genom LVU eller SoL (vi har släktband med denne ungdom därför vi blev utredda, alltså visste vi vem uppdraget skulle omfatta innan vi blev utredda)


    Dem har kollat socialregister, belastningsregister, kronofogden, vart på hembesök, gjort djupintervju och tagit referenser och nu har jag fått veta att dem tänker gå vidare med oss men att dem inte vet hur placeringen ska se ut (LVU elr SoL) 


    Men...betyder det att vi blev godkända som familjehem? det bör det väl göra? 


    Tacksam för svar.
    Mvh

Svar på tråden frivillig /sol placering.