• Jennie1987

    Insemination imorgon...

    Hej!

    Tankarna bara snurrar nu.

    Jag och min man ska göra en insemination imorgon.

    Vi har försökt bli gravida i många år, men aldrig lyckats.

    Jag har pcos och har med hjälp av en gastric bypass gått ner över

    50 kg, Så våra förutsättningar är troligtvis bättre nu än förut.

    Jag har fått igång en någorlunda "normal" cykel.

    Inför denna inseminationen har jag ätit Letrozol (och även förra

    månaden, men då försökte vi bara hemma) och idag på VUL fanns

    en äggblåsa på 20 mm och slemhinnan var 10 mm.

    Min gyn bokade då in oss för insemination imorgon.

    Min man har ganska få spermier och "måttligt långsamma".

    Vi ska testa några omgångar inseminationer nu och om det inte lyckas

    skickas remiss om IVF efter sommaren.

    Men just nu skulle jag bara vilja höra om ni har några erfarenheter?

    Har någon lyckats med insemination? När jag läser om det verkar det finnas

    få som är positiva till insemination, att det är slöseri med tid bland annat.

    Hoppas ni orkar ta er igenom allt svammel.

  • Svar på tråden Insemination imorgon...
  • Anonym (Ett steg i rätt riktning)

    När jag vid 41 års ålder ville ha ett andra barn blev jag rekommenderad att gå direkt på IVF, men valde att ändå testa insemination först. Jag blev gravid på första försöket, men det slutade tyvärr med ett MA
    Väntade en hel cykel och gjorde en ny insemination och blev gravid igen.
    Resultatet far runt som ett yrväder här hemma

    Inseminationen görs med vitala spermier som läggs direkt in i livmodern, vilket ökar chansen jämfört med ett vanligt samlag.

    Lycka till!

  • Jennie1987
    Lailla11 skrev 2017-05-10 20:37:57 följande:

    En vän till mig blev gravid med insemination så det är absolut möjligt. Lycka till imorgon TS!


    Tack snälla för pepp! Känns gott att höra att det funkar för en del!

    Försöker tänka att min gyn inte skulle rekommendera detta till oss om han inte trodde att

    Vi skulle ha nån chans.
  • Jennie1987
    Anonym (Ett steg i rätt riktning) skrev 2017-05-10 20:43:43 följande:

    När jag vid 41 års ålder ville ha ett andra barn blev jag rekommenderad att gå direkt på IVF, men valde att ändå testa insemination först. Jag blev gravid på första försöket, men det slutade tyvärr med ett MA

    Väntade en hel cykel och gjorde en ny insemination och blev gravid igen.

    Resultatet far runt som ett yrväder här hemma

    Inseminationen görs med vitala spermier som läggs direkt in i livmodern, vilket ökar chansen jämfört med ett vanligt samlag.

    Lycka till!


    Men vad roligt att du fick ett barn med hjälp av insemination! Förstås tråkigt att du fick gå igenom ett MA ????

    Jag försöker tänka positivt och tro på detta. Felet jag gjort är nog att jag läst om det och då mest fått se negativa tankar kring det. Det ökar på oron och hoppet sjunker. Så tack för att du lyfte mig lite! Ska försöka va positiv imorgon när jag ligger där och våga tro på detta.
  • Jojosh

    Erfarenheter av ej lyckade inseminationer? Tillexempel efter hur lång tid kan man göra nästa insemination? Redan nästa ÄL?

  • bricken

    Vi blev gravida på tredje inseminationsförsöket, sista chansen innan vi skulle sätta igång med ivf. Läkarna sa lite olika om det verkligen ökade chansen jämfört med att försöka själva (vi var oförklarligt barnlösa), men vi ville iaf testa innan ivf eftersom jag kände mig rädd för alla hormoner man måste ta. Är så glad att vi gjorde det, i famnen ligger nu en liten tvåmånaders!

    Stort lycka till!!

  • bricken
    Jojosh skrev 2017-09-11 20:53:37 följande:

    Erfarenheter av ej lyckade inseminationer? Tillexempel efter hur lång tid kan man göra nästa insemination? Redan nästa ÄL?


    Vi kunde köra på tre cykler i rad (de första två försöken misslyckades ju). Vi gjorde ostimulerade försök alla gångerna eftersom jag hade bra äggreserv och regelbunden ägglossning
  • Hoppfullhet

    Jag gjorde 3 inseminationer (nästan 4, men en fick avbrytas då själva inseminationen skulle behöva göras på en helg). Enligt mina läkare då kunde denna behandling upprepas månad efter månad då de va så "lite" hormoner inblandade. Chanserna ökar absolut då dom renar sperman och för in dom direkt i livmodern.

    Vet dock inte ifall rekommendationer/info ändrats, detta var 2013.

Svar på tråden Insemination imorgon...