• förtvivladfar

    Fosterhemsplacera bern på ''hemlig ort''??

    Är helt ny här på familjeliv och är därmed inte så bra på hur det funkar ännu. Visste inte riktigt vilken kategori jag skulle välja, om någon misstycker får väl denne ändra.

    Lite bakgrundsinfo: Min son omhändertogs enligt lvu sommaren han skulle fylla 1 år, pga att jag och hans mor inte kunde ge honom det han behöver (missbrukare m.m). Min son (vi kan kalla honom Kalle), placerades i en fosterfamilj där han sedan bott 8 år framåt. Under hela den här tiden har det funnits ett samarbete mellan fosterfamiljen och oss, och självklart socialtjänsten. Vi (Kalles biologiska föräldrar) samt hans syskon, har haft telefonkontakt med honom regelbundet, övervakat umgänge samt kunnat åka hem till fosterfamiljen och hälsa på. Det har aldrig varit några problem på den biten utan kontakten har funkat väldigt väl. MEN - för några månader sedan startade socialtjänsten en utredning angående fosterfamiljen. För att utreda om det skulle finnas några missförhållanden för barnen som bor där. Detta resulterade i att Kalle blev omplacerad. Detta meddelade inte socialtjänsten oss utan fosterfamiljen (!!). När jag sedan ringer socialtjänsten säger dom att Kalle är placerad på ''hemlig ort''. Att vi självklart kommer att få ha kontakt med honom så småningom, men att han nu är placerad på ''hemlig ort''. Vad ska detta betyda? Har socialtjänsten verkligen rätt att neka oss som föräldrar (och Kalles syskon), att veta var Kalle är? Får dom göra så? Vem ska man fråga? Bör tillägga att Kalle visserligen blev fosterhemsplacerad pga vår bristande föräldraförmåga, något jag står för, men det har aldrig varit fråga om att vi skulle utgöra en fara för honom om ni förstår hur jag menar. Jag kan förstå om man placerar en 8aåring på ''hemlig ort'' om denne har tex släktingar som vill barnet illa eller om det skulle finnas risk att någon skulle fly med barnet osv, men inget sådant har hänt. Kalle är 7 år och är nu placerad i en miljö där han aldrig varit förut, med människor han aldrig träffat förut, och får inte ens prata med sina biologiska föräldrar eller syskon!! Jag förstår ingenting. Jag är förtvivlad. Hur ska jag få reda på vart min son är? FÅR socialtjänsten överhuvudtaget göra så här, att neka mig att veta vart min son befinner sig??

    Så jag ber nu om er hjälp. Finns det någon här som har erfarenhet av något liknande? Eller vet hur sådana här saker ska gå till?
    Otroligt tacksam för svar..

  • Svar på tråden Fosterhemsplacera bern på ''hemlig ort''??
  • Anonym (//...)

    Kalle är väl 9 år idag om Kalle har varit placerad i 8 år och placerades som 1-åring?

    Jag antar att soc placerar Kalle på hemlig ort för att han ska kunna bonda/acklimatisera sig med nya familjen utan inblandning från Er.

    Så pass vidrigt fungerar sockärringar när det gäller barnärenden.

    Om ni har syskon till Kalle hemma är det väl bättre för Kalle att få flytta hem igen? Till föräldrar och syskon!

    Bra att Kalles familjehem utreddes och blev av med inkomsten! Det sker alltför sällan trots att det finns så otroligt många undermåliga familjehem!

    Kontakta en LVU advokat i Er kommun omgående! Ta hem Kalle!

  • Långbenopluto
    Anonym (//...) skrev 2017-05-11 16:31:37 följande:
    Kalle är väl 9 år idag om Kalle har varit placerad i 8 år och placerades som 1-åring?

    Jag antar att soc placerar Kalle på hemlig ort för att han ska kunna bonda/acklimatisera sig med nya familjen utan inblandning från Er.

    Så pass vidrigt fungerar sockärringar när det gäller barnärenden.

    Om ni har syskon till Kalle hemma är det väl bättre för Kalle att få flytta hem igen? Till föräldrar och syskon!

    Bra att Kalles familjehem utreddes och blev av med inkomsten! Det sker alltför sällan trots att det finns så otroligt många undermåliga familjehem!

    Kontakta en LVU advokat i Er kommun omgående! Ta hem Kalle!
    Öh, va? Läste du inte TS hela inlägg? Han har förstått att han inte kan ge barnet ett bra liv. Och då tycker du han ska ta hem barnet?
  • Anonym (//...)
    Tofflans skrev 2017-05-11 16:34:25 följande:
    Öh, va? Läste du inte TS hela inlägg? Han har förstått att han inte kan ge barnet ett bra liv. Och då tycker du han ska ta hem barnet?
    Jag uppfattade inlägget som att ts har syskon till Kalle i dagsläget men inte var en fullgod förälder till Kalle DÅ.
    Det innebär inte att ts är en dålig förälder idag därav skulle Kalle ha det mycket bättre hos sin familj än hos okända människor som bara utnyttjar systemet!
  • Långbenopluto
    Anonym (//...) skrev 2017-05-11 16:39:57 följande:
    Jag uppfattade inlägget som att ts har syskon till Kalle i dagsläget men inte var en fullgod förälder till Kalle DÅ.
    Det innebär inte att ts är en dålig förälder idag därav skulle Kalle ha det mycket bättre hos sin familj än hos okända människor som bara utnyttjar systemet!
    Så du menar att ett barn som har bott i ÅTTA år i annan familj helt plötsligt flytta hem? Det är absolut INTE för barnets bästa kan jag säga.....
  • Anonym (ring)

    Ni ska kunna överklaga socialtjänstens beslut att hemlighålla barnets ort. Ring till socialtjänsten och säg att ni vill överklaga. De har en skyldighet att hjälpa er med hur ni ska gå tillväga. Är ni vårdnadshavare för sonen?

  • Anonym (Soc)

    Man kan fatta beslut om att undanhålla föräldrarna barnets vistelseort, men endast om barnet fortfarande vårdas enligt LVU. På din TS verkar det som om ni samtycker till vården, har soc ändå bedömt att Kalles LVU ska kvarstå? Om det är en SoL placering borde ni få info och inte minst en förklaring till varför man gör bedömningen att Kalle inte ska ha kontakt med er nu. Be att få se beslutet och prata med ert ombud om ni ska överklaga. Om ni verkligen ordnat upp ert liv så skulle ni kunna prata med soc om att göra en hemtagningsbegäran av Kalle, om han ändå flyttats från sitt "uppväxtfamiljehem" så skulle han kanske kunna bo med er istället för ett nytt familjehem. Men det gäller så klart endast om ni verkligen lever ett ordnat drogfritt liv med bostad och försörjning. Ni bör också vara öppna för att ta emot stöd i hemmet.

  • Anonym (//...)
    Tofflans skrev 2017-05-11 16:41:10 följande:

    Så du menar att ett barn som har bott i ÅTTA år i annan familj helt plötsligt flytta hem? Det är absolut INTE för barnets bästa kan jag säga.....


    Barnet har haft umgänge med sina bioföräldrar i hela sitt liv och känner mamma, pappa och syskon. Familjen soc skickar iväg honom till nu är HELT OKÄNDA!!!!

    Vad är bäst för barnet??!!
  • Anonym (muffin)
    Tofflans skrev 2017-05-11 16:41:10 följande:

    Så du menar att ett barn som har bott i ÅTTA år i annan familj helt plötsligt flytta hem? Det är absolut INTE för barnets bästa kan jag säga.....


    Så du menar att det är bättre att istället omplacera Kalle i ett nytt och okänt TREDJE hem? Istället för i en i dagsläget fungerande biologisk familj? (Förutsatt att föräldrarna i dagsläget är fungerande.)
  • Anonym (Barnsekreterare)

    Socialnämnden har möjlighet att fatta ett beslut om att hålla vistelseorten hemligt mot er enligt 14§ lvu. Det är en bestämmelse som ska användas mycket restrektivt exempelvis om det finns en hotbild från föräldrarna gentemot barnet eller föräldrarna hotar att avbryta vården etc.
    Om ett sådant beslut har fattats så ska ni ha fått hem det tillsammans med besvärshänvisning.
    Om §14 beslut inte tagits har soc inte någon rätt att undanhålla er information om vars sonen befinner sig, oavsett om han vårdas enligt lvu eller sol.

Svar på tråden Fosterhemsplacera bern på ''hemlig ort''??