• Äldre 15 May 15:22
    2297 visningar
    3 svar
    3
    2297

    Kan fågelägg bli gammla?

    Hej, jag hade nymfparakiter för några månader sen och de la ett ägg. Honan ville inte ruva på ägget därför har jag kvar den. Det var ungefär ett år sen de fick ägget och jag undrar om jag kan använda en äggkläcksmaskin för att få fram den lilla nymfparakiten? Tror ni att det är försent eller kan jag köpa en äggkläcksmaskin nu? Ska jag kolla om äggen fortfarande lever? Hur vet jag det isånnafall? Måste jag köpa en speciell äggkläckingsmaskin för just nymfparakiter isånnafall vart?

    // MVH Esmeralda

  • Svar på tråden Kan fågelägg bli gammla?
  • Äldre 15 May 17:16
    #1

    Ser inte vart tråden ligger och om det är ett skämt, men självklart kan du inte börja ruva på ett ägg som är ett år gammalt?! Max ngn vecka, ofta kortare, helst inom 24h är vad jag hört.

  • Äldre 15 May 17:22
    #2

    Om det fanns en unge i ägget dog den i och med att det blev för kallt när honan slutade ruva. Nu är ägget förmodligen ruttet och luktar fruktansvärt illa om du knäcker det.

  • Äldre 15 May 18:49
    #3

    Har du haft ägget i kylen? Om inte så nej du kan inte kläcka det ett år senare. Tror inte ens du kan det även om det legat i kylen i ett år. Hade honan hunnit ruva något på det? Om hon gjorde det och sen slutade så dog ungen snabbt. Men jag hoppas denna tråd är ett skämt.

Svar på tråden Kan fågelägg bli gammla?