• Äldre 16 May 21:27
    5869 visningar
    5 svar
    5
    5869

    När ska man ta föräldraledigt?

    Hej,

    Jag jobbar som usk på ett äldreboende och är gravid i v 29.

    Det fungerar ganska bra än så länge, även om jag kan få väldigt ont i ryggen/höfterna vissa dagar.

    Det förekommer tunga lyft, men inte så ofta ändå och jag försöker låta bli att utföra vissa moment/ber kollegorna om hjälp.

    Jag har bf 4/8 och tänkte jobba juni ut. Tycker ni det är rimligt? När tog ni med liknande jobb föräldraledigt? Jag är väldigt nojjig av mig och tänker för mycket på ifall det kan vara farligt etc.

    Ena bm sa att jag har rätt till havandeskapspenning redan 60dagar före bf och tyckte att jag skulle göra det. Den andra bm säger att det är helt upp till mig.

    Jag älskar mitt jobb och vill helst jobba så länge det går, men är ändå nojjig.

    Ni som jobbar som usk på boende, när tog ni ledigt ifrån jobbet? Vore jätteracksam för svar <3

  • Svar på tråden När ska man ta föräldraledigt?
  • Anonym (Stina­)
    Äldre 16 May 21:56
    #1

    Fast det är inte du som avgör om du har rätt till havandeskapspenning, de avgör FK. Men i ditt fall hade jag absolut sökt det då de kan bli väldigt tungt på slutet. Hade inte velat ta ut FL alls innan barnet är fött.

  • Äldre 16 May 22:00
    #2

    Fp får man väl bara ta en månad innan bf? HP måste man söka om i god tid.

  • Äldre 16 May 22:26
    #3

    Ansök om havandeskapspenning! Eller det heter väl graviditetspenning nu. Ditt yrke borde verkligen klassas som för tungt och riskabelt under graviditet så det tror jag du kan få. Föräldrapenning är dumt att slösa på om du inte måste. Dem vill man ha sen när barnet är fött. Det är 30 dagars handläggningstid på FK så du bör söka nu på en gång. Även om du får rätt till graviditetspeng så måste du inte ta det om du inte vill. Eller så kan du ta en viss procent bara och jobba mindre. Tänk på att beskriva dina arbetsuppgifter utförligt. Hur tunga lyften är, hur många lyft per dag, hur mycket man står och går, böjer sig, stress osv. Jag är inte USK men förskollärare och jag fick GP.

  • Anonym (F)
    Äldre 16 May 22:47
    #4
    Anonym (Stina) skrev 2017-05-16 21:56:23 följande:

    Fast det är inte du som avgör om du har rätt till havandeskapspenning, de avgör FK. Men i ditt fall hade jag absolut sökt det då de kan bli väldigt tungt på slutet. Hade inte velat ta ut FL alls innan barnet är fött.


    Ja eller arbetsgivaren. Jag fick gravpenning för fk men inte för arbetsgivaren. Jobbar på bb/förlossning.
  • Äldre 11 Jun 19:32
    #5

    Har inget fysiskt jobb själv men mentalt stressigt då jag har verksamhetsansvar! Är beräknad till 2 Augusti och planerar semester från den 7 juli vilket blir ca 3,5-4 veckor innan beräknat datum.

    Hoppas kunna köra på som vanligt tills dess!

    Min personal som arbetar inom vården brukar göra lite olika, vissa jobbar på men tar lite föräldraledigt eller semester precis innan. Några enstaka begär havandeskap och där får vi gem titta på omplacerings möjligheter först innan annat.

    De enda som fått beviljat sista åren har jobbat i verksamheter där hot/våld förekommit utöver tunga lyft mm!

Svar på tråden När ska man ta föräldraledigt?