• Äldre 21 May 15:33
    6025 visningar
    10 svar
    10
    6025

    Planerar ni med kompisar eller träffas spontant?

    Hej!

    Jag är så trött på s.k. kompisar som inte kan planera utan att allt måste komma spontant när man ska träffas.

    Visst kan det vara kul att träffas spontant ibland men inte jämt. Det känns som att man inte är värd något utan är någon man kontaktar när och om det finns tid över istället för att vara en person man bokar in och kan prioritera.

    Min kompis har träffat en kille men tydligen vill han inte ha ett seriöst förhållande och han verkar ha svårt att planera. När jag frågar henne om hon kan ses t.ex. helgen som kommer så svarar hon bara att hon får se det då.

    Antagligen beror det på när killen har tid och eftersom hon inte vet det, han kan inte planera så planerar hon inget med mig. Jag antar att det är så men vet inte säkert.

    Jag vill planera om vi ska gå ut eller göra något den helgen i förväg, köpa mat, dricka, fundera på kläder eller veta om jag ska göra något med någon annan istället eller om jag ska ha hunden hos mig eller föräldrarna t. ex. Vi delar hund.

    Vad tänker ni om folk som aldrig kan planera in saker utan tar det dag för dag? Ringer samma dag som man vill ses t.ex. eller kvällen innan?

  • Svar på tråden Planerar ni med kompisar eller träffas spontant?
  • Äldre 21 May 18:29
    #1

    Jag orkar inte ha mitt liv uppstyrt i detalj. Då känner jag mig kvävd av att veta att man måste iväg och göra saker. Då ringar jag hellre om jag upptäcker att barnen är lugna och glada, jag har energi kvar och det är vackert väder... Kan någon träffas så blir det av, annars stannar jag/vi hemma och trivs med det.

  • Äldre 21 May 18:40
    #2

    Jag hatar att planera. Dagsformen får avgöra. Tycker de som kräver planering och.blir sura ifall man är för trött är energitjuvar så jag har vänner som är.likadana som mig.

    Naturligtvis planeras stora saker typ någon fyller år eller hela gamla tjejgänget ska ses 1 gång per år. Men i övrigt föredrar jag till 100% att vara spontan.

  • Joo322­1414
    Äldre 21 May 18:49
    #3

    Föredrar att planera. Får panik om någon vill träffas nu då jag känner att det är för stökigt hemma, eller jag ser förjävlig ut eller att ungarna är griniga osv. Blir så otroligt stressad med att fixa iordning mig och hemmet att jag hellre lägger mig ner och bölar.

    Fast samtidigt är det ju jobbigt att planera då man den dagen kanske mår skit eller inte har hunnit göra någonting, kanske inte ens klätt på sig.. Och svårt att veta om ungarna ska tjorva osv..

    Äh fan, allt är bara jobbigt och stressigt. Borde låsa in mig och undvika folk helt och hållet tills ungarna är vuxna iaf.

  • äldreo­chklok­are
    Äldre 21 May 19:01
    #4

    Det blir ibland så när en kompis träffar någon. Då vill de så klart vara med killen/tjejen.

  • Äldre 21 May 21:03
    #5

    Ok! Ja, alla verkar känna väldigt olika med det där.

    För mig är spontant att bestämma samma dag och problemet är ju då att jag ofta redan planerat något med föräldrarna, åka till sommarstugan eller annat.

    Så då blir det ju ofta så att jag inte kan träffa de personer som bara är spontana.

    Det jag tycker med detta är ju att den här tjejen inte är ihop med denna s k kille egentligen. Han har sagt att han inte vill vara tillsammans med henne utan bara kompisar med benefits.

    Så hon ringer mig bara när det är problem och pratar i länge om dessa problem, t ex att han inte vill vara tillsammans. Sen försvinner hon och ringer igen om samma problem.

    Mina bekanta ringer mig och vill träffas när de har en lucka och problem att prata ut om. Jag blir som en psykolog men sen när det är bra med killen eller vad det nu är då försvinner de.

  • Äldre 21 May 21:09
    #6

    Ja, men om de verkligen var tillsammans så skulle det vara helt förståeligt. Men killen anser inte att de är tillsammans och jag tycker inte att han då verkligen inser hennes värde och när hon sen blir ledsen så ringer hon till mig. Så jag får all ledsamhet och inte det roliga.

  • Purple­cat12
    Äldre 21 May 21:59
    #7

    Det är inget fel med att vara spontan , men den här tjejen verkar använda dig som backup plan när ingen " viktigare " person är tillgänglig.

    Det är inte samma sak att vara spontan rent allmänt och endast vilja umgås med vissa personer när inget roligare dyker upp.

  • Sun 9 Aug 2020 04:14
    #8

    Jag är mest för planera och då senast dagen innan att det är bestämt plats/tid.

    Visst jag kan vara spontan med men om jag vet senast en dag innan att min kompis Lisa vill ses och gå på bio en onsdagkväll så kan jag sitta kvar på jobbet och kanske ta sovmorgon någon timme dagen efter plus att jag slipper ta mig fram och tillbaka till stan. Vilket tar ca 30-40 minuter om jag först ska hem och sen när på stan igen då jag jobbar nere på stan.

    Händer ofta att särskilt en kompis hör av sig när man kommit hem från jobbet och frågar om man vill ses samma kväll. Sagt till henne flera gånger att höra av sig tidigare på dagen men det går inte fram.

    Sen det om någon ska komma hem till ens bostad så vill jag veta det dagen innan så man hinner plocka lite. När jag var yngre under 25 år så brydde man sig inte om att det var stökigt hemma när kompisar kom men efter det här man börjat bry sig att ha städat om någon ska hälsa på.

    Samtidigt bryr inte jag mig om det är stökigt hos andra. Huvudsaken att badrummet är rent.

    Tycker folk mer och mer kör spontant med att ses. De säger jag kanske inte är i form att ses den dagen om man bestämmer iförväg men då är det ju bara att ställa in.

    Samtidigt så vet inte hur många gånger när man bestämt att ses vid 22 tiden en fredagkväll på en pub för att ta en öl/glas vin med en kompis men känt att soffan lockar väldigt mycket men man tar sig ner till 22-tiden för man har bestämt att ses. När man väl kommet dit så får man en trevlig kväll oftast.

    Hade kompisen hört av sig samma kväll kanske runt 19 och frågat om att ses vid 22 för en öl så hade det varit rätt stor chans att tacka nej.

    Hade en kompis som ville ses 21 på kvällen på helgen alltså komma på besök men jag sa att 19 passade bättre men kompisen var alltid sen så klockan blev alltid närmare 21 varje gång. Jag sa nej till sist till att ses.

    Föreslog att ses på dagtid med på helgerna men hon hade bara tid att ses på kvällen då med.

  • sextio­talist
    Sun 9 Aug 2020 07:44
    #9

    Spontant och planerat.

    Men jag är ingen planerare

  • Sun 9 Aug 2020 10:30
    #10

    Helst planerat då jag oftast har fullt upp. Spontant funkar om dom hänger med på hundpromenad och sitter i trädgården och snackar under tiden jag rensar ogräs, vattnar osv.

Svar på tråden Planerar ni med kompisar eller träffas spontant?