• Äldre 21 May 15:38
    1484 visningar
    4 svar
    4
    1484

    Hur lär man sig ett nytt främmande språk?

    ...eller fräschar upp ett man redan läst?

    Jag läste franska i högstadiet (26 år sedan), läste in gymnasiets steg 1 för 10 år sedan. Har inte använt språket alls däremellan eller efteråt. Jag har ingen lust att gå till nån studiecirkel, och får inte läsa på komvux, iaf inte steg 1.

    Har ni några bra tips på hur man lär sig ett språk på egen hand? Finns bra appar? (Läro)böcker? Skulle vilja ha nån fransk TV-kanal med intressanta program... *ler*


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Hur lär man sig ett nytt främmande språk?
  • Äldre 21 May 15:41
    #1

    är det franska du vill lära dig (igen) och du har en bra, säker engelska så är duolingo grejen för dig. 

    Se franska filmer osv.


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Äldre 21 May 16:07
    #2

    Jag föreslår webbsidan memrise. Många bra kurser och bra system för att lära sig. Kolla upp den.

  • Abegay­le70
    Äldre 21 May 16:17
    #3
    John22 skrev 2017-05-21 16:07:57 följande:
    Jag föreslår webbsidan memrise. Många bra kurser och bra system för att lära sig. Kolla upp den.
    Bra tips, jag använder den för att bättra på min hebreiska.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Äldre 21 May 16:26
    #4

    Det finns en djungel av appar och sidor på nätet. Försök googla. Även på andra språk, engelska t.ex. Alltså t.ex. "French online exercises" eller "Französisch online übungen".

    Annars - använd dig av allt som du ändå är intresserad av - musik, intressanta dokumentärer (kanske på youtube?) .

Svar på tråden Hur lär man sig ett nytt främmande språk?