• Sofia2

    Hur lämna någon man älskar?

    Vi har varit ett par i 8 år och gifta i tre. Vi har ett barn ihop som just börjat skolan. Vårt liv fungerar bra, rutiner flyter, vi träffar vänner, vi kramas och har sex men under det senaste året har vi bråkat mycket. Han har hittat en ny vän som han spenderar mycket tid med. Jag har anat att det kanske är mer än vänskap dem mellan, vilket han förnekar. Ändå kommer jag på honom att ljuga och undanhålla saker för mig "för att inte göra mig upprörd" (som han kallar det). Jag älskar denna man över allt annat. Men jag vet inte om jag orkar med hans lögner längre. Han har de senaste veckorna varit otrolig härlig, öm och mysig mot mig och tänkt att nu, äntligen vänder det, och sedan kommer nästa lögn, och det känns som om jag är på ruta ett.


    Nu har jag fått veta att hon kommer att flytta till en annan stad. Jag är både lättad och rädd. Vad händer nu? Ska jag ens vänta och se efter vad som kommer att hända, eller ska jag bara säga att det nu är nog, att jag inte orkar med hans oärliga beteende. Jag vet inte hur jag ska kunna lita på honom igen eller hur jag kan bygga upp tilliten. Jag tror inte att han varit otrogen med denna kvinna, men däremot tror jag att han varit/är ordentligt förälskad i henne. Hon har varit allt för honom på jobbet, de spelar online games tillsammans på kvällarna och de äter lunch ihop ensamma varje dag och han har köpt henne julklappar och presenter. Under året som gått har vi pratat och bråkat mycket. Han skyller på att problemet ligger hos mig och min svartsjuka, att de bara "är vänner" och jag skyller på honom och hans lögner. Vad är hönan och vad är ägget?!
    Men oavsett om hon nu lämnar stan eller inte, så är jag kvar i äktenskapet med en man som tycker att lögner är ett lätt sätt att hantera och forma det liv han för stunden behöver, och frågan är ska jag lämna? Och hur lämnar man någon man älskar?

  • Svar på tråden Hur lämna någon man älskar?
  • Birgitta02

    Att vara med en man som är så otroligt tät med en annan kvinna att han t o m ljuger, hade jag inte klarat. Du sitter i ett svårt läge här. Är hon singel? Och vad händer sen? Kommer han åka på tjänsteresor plötsligt?

    Hönan och ägget ja. Säg till honom att varje lögn tar bort ytterligare tillit. Det spelar ingen roll vad han gör, det är lögnerna som är absolut värst. Försök att få till ett samtal med honom.

    Det här tynger dig väldigt mycket om jag förstår rätt och du känner dig mer eller mindre som "den andra kvinnan". Och det verkar på mig som om han prioriterar henne faktiskt. Om jag kunnat, så hade jag lämnat honom. Men jag har ju inte de känslorna för honom som du har. Men man lär andra hur de ska behandla en. Jag säger bara: GÅ om du inte orkar med det här. Annars får du nog tyvärr leva med hans lögner. Helt rent mjöl i påsen har han inte.

  • Cambellah

    Vad är det han har ljugit om? Vad för slags lögner? När träffade han denna kompis och hur?

    Givetvis måste man kunna ha kompisar från det motsatta könet, men jag förstår också om ens partner blir svartsjuk. Det gäller ju att inte begränsa sin partner men samtidigt så får det ju inte bli "för mycket", om man säger så. Hade blivit väldigt svartsjuk om min pojkvän hade varit så nära vän med en tjej att han köper henne presenter och allt. Jag förstår dig och jag förstår om du tror att det är något mellan dem.

    Kan ju faktiskt vara så att din man ser henne som en väldigt bra kompis även fast det verkar vara mer än så. Han kanske inte tänker på att detta beteende sårar dig.

    Hur som helst så bör du absolut prata med din man. Du ska inte behöva må dåligt över det här. Säg till honom som det är, att du känner dig som ett andrahandsval och att det känns som att det är något mellan dem. Be om ett ärligt svar från honom.

    Jag vet inte om du ska lämna eller stanna, men jag tycker definitivt att du ska prata med honom innan du gör något förhastat. Om han säger att han inte känner något för kvinnan, hur gör du då? Du måste ju antingen lita på det han säger eller lämna och gå vidare om du är säker på att han ljuger. Men tänk om han inte ljuger då?

    Jag tycker att han ska bevisa för dig att han talar sanning och att han älskar dig mest av allt. Som du beskriver det så hade jag nog inte orkat stanna kvar i denna relation jag heller, men det är mycket svårt att lämna en person man älskar. Speciellt om man inte vet ifall hen ljuger eller ej.

    Men som sagt, prata med honom. Uppdatera oss gärna!

  • Anonym (Ärlighet varar längst)

    Jag förstår er båda.

    Han tycker nog att du är jobbig som inte vill att han ska vara vän med henne bara för att hon är kvinna. OM det nu är så att han inte känner något för henne, att han talar sanning när han säger att det bara är en vänskapsrelation. Då förstår jag också att han blir ledsen när du inte litar på honom. Men hans lögner är ju definitivt ett problem. Jag skulle vilja veta exakt vad det är han har ljugit om.

    Sen förstår jag dig också. Jag förstår att du blir orolig när han ljuger och umgås med en annan kvinna jämt och ständigt.

    Det du behöver göra är att prata igenom allt med din man. Du måste säga hur du känner och han måste säga hur han känner. Ni måste vara absolut ärliga mot varandra.

  • Anonym (dfg)

    beställ tid på familjerådgivning, gå ensam om du inte får med din man. Inte bra att gå ensam och älta detta. Bra att hon flyttar. Förbered dig så att du kan separera på ett bra sätt om du väljer det. Stå i bostadskö / behöver du komplettera någon utbildning / eller något annat som behövs. Tyvärr beter sig alla som idioter någon gång, men båda måste vilja förändring om det ska bli bättre.

Svar på tråden Hur lämna någon man älskar?