• Äldre 7 Jun 17:42
    3729 visningar
    7 svar
    7
    3729

    Barnvagn, hur gör man sen med syskon?

    Hej,

    Har en fundering kring barnvagnar..

    Först köper man ju en barnvagn med oftast ligg-/ samt sittdel och sedan får man kanske ett syskon till de barnet, låt säga att de är 2-2,5år mellan dom.

    Köper man då en syskon vagn?

    Eller låter man den äldre "gå"/ståbräda när den är så liten?

    Eller köper man ytterligare en vagn så man går med två stycken (en per förälder)

    Funderar nämligen på att köpa en silver cross wave till vårt första barn som vi väntar nu och gardera mig då man kan bygga ut till syskon vagn sen, men är osäker på om det är rätt beslut beroende på "hur man brukar göra med vagnköp" har tyvärr ingen nära med barn att rådfråga med.

  • Svar på tråden Barnvagn, hur gör man sen med syskon?
  • Äldre 7 Jun 17:51
    #1

    Vi köpte ingen Syskonvagn. Jag är sällan ute på långa färder med båda barnen, blir fram och tillbaka till lekparken och då orkar den äldsta gå. Ståbräda har funkat utmärkt ! Det skiljer två år och tre månader mellan barnen.

  • Anonym (C)
    Äldre 7 Jun 17:59
    #2

    Har man behov av syskonvagn så köper man det, annars kör man väl på ståbräda eller sele/sjal.

    Vi hade tänkt skippa syskonvagn, men köpte en begagnad efter några månader vilket var superskönt!

    Till första barnet köpte vi en vanlig enkelvagn som inte gick att bygga ut.

  • Äldre 7 Jun 18:01
    #3

    Jag sitter precis och funderar på samma sak. Försöker komma på en bra lösning nu när jag väntar mitt andra barn om bara några månader. Mitt första barn kommer då att vara 1år och 7 månader. Han är alltså alldeles för liten för ståbräda och älskar dessutom sin sittvagn. Jag har tillhörande liggdel kvar till den och skulle gärna vilja använda den till barn nr 2 men kan ju inte gå med två vagnar själv. Har tittat lite efter syskonvagn men inte hittat någon som känns rätt. Vet inte alls hur jag ska göra... Men planerar man att skaffa barn tätt så kan det nog vara klokt att köpa en vagn som går att "bygga om" till syskonvagn senare. T.ex. emmaljungas super viking.

  • elyse
    Äldre 7 Jun 18:02
    #4

    Vi ska sälja vår duo-vagn, har kvar en enkel sittvagn (som vi kommer att använda när vi har bebisen i sjal/sele, t.ex. på väg till/från förskolan med storasyster) och har köpt en syskonvagn från Mountain Buggy.

  • Äldre 7 Jun 20:15
    #5

    Vi hade en syskonvagn som användes första halvåret när lillebror var född, när jag var ute ensam med båda barnen. Då var storasyster 2-2,5 år och i värsta rymmaråldern. Sen om vi var båda föräldrarna hade vi lillebror i liggvagn och en sulky till storasyster. Man har användning för flera olika vagnar.

  • Äldre 8 Jun 08:41
    #6

    Hej! När jag fick mitt andra barn var första 22 månader.

    Vi köpte då en en enkel vagn (brio sing) och en syskonvagn (babytravel ) jag hade inte klarat mig utan en syskon vagn. Men tex om vi åkte iväg båda föräldrarna så hade vi en sulky till ettan o enkelvagnen till tvåan.

    Jag tycker det verkar klokt att köpa en en enkelvagn som ni kan göra om till syskon om ni ändå planerna. Utveckling av vagnar har verkligen ändrats på 6 år.

    Emmaljunga verkar ju väldigt smidig på det sätt att man göra om den. Det är väl likadant med bugaboo donkey.

    Lycka till

  • Äldre 9 Jun 16:41
    #7

    Tusentack alla för er input :)

    Vagnen Silver cross wave kostar ju 13 995:- och på sikt tror jag vi tjänar på de istället för att köpa två vagnar när storasyskonet fortfarande är så litet. Kan man istället satsa på en annan vagn när minstingen blivit lite större sisådär 2 och den stora är 4. Det är en djungel med vagnar! Puuh..

Svar på tråden Barnvagn, hur gör man sen med syskon?