• absalon

    SD fastkört?

    För ett par år sedan hade SD rent sanslösa framgångar på opinionsfronten och nådde omkring 25 procent i mätningarna.
    Nu tycks emellertid framgången ha stannat av. Partiet är politiskt isolerat och ligger strax under 20 procent i mätningarna. Vilket i och för sig är ett starkt resultat, men den stora framryckningen har avstannat.
    Vilka är SD:s största svårigheter inför valet nästa år. Kan den grandiosa offensiven från 2015 ta ny fart. Har något gått snett inom SD? Har nazistanklagelserna trots allt haft effekt? Är partiet internt splittrat?
    Frågorna hopar sig.

  • Svar på tråden SD fastkört?
  • staffe5

    I Demoskops junimätning (telefonintervjuer) slog SD nytt rekord och i Sentios junimätning (webbaserad undersökning) så nådde de över 25 %, så SD har väl knappast kört fast.. Sagt det förr och säger det igen, SD kan mycket väl bli Sveriges största parti 2018 (de flesta vill väl fortsätta att leva i ett modernt, sekulariserat och jämställt Sverige som grundas på det svenska språket, svenska traditioner och normer/traditioner som vi känner dem). I opinionsundersökningar som baseras på telefonintervjuer så kan man lägga till minst 5 procentenheter. Personligen skulle jag aldrig uppge att jag röstar på SD om ett opinionsinstitut ringde upp mig, vem vet vilka som kan få tillgång till dessa register (tidningar som Aftonbladet och Expressen skulle mycket väl kunna läcka uppgifter som dessa vidare till Expo eller andra  "researchgrupper"). 

  • BlueValentine

    Räkna med att SD 2018 erhåller ett bättre resultat än vad någon opinionsundersökning visar.

    SD nådde historiskt höga 20,2 % i senaste Demoskop så att SD är fastkört är som taget ur luften.

    Funderar på om SD ännu en gång kan dubbla valresultatet från föregående val.

    Vore makalöst om man når 25.72 % 2018.

    Inte konstigt att SD går bra när flera partierna förnekar och relativiserar alla stora invandringsrelaterade samhällsproblem.

    Lögnerna har kommit ifatt etablissemanget.

  • FDFMGA

    Ja, förhoppningsvis får de färre mandat i nästa års val än i valet 2014.

    Jag tycker det verkar som högerpopulismen med rasistiska förtecken är på tillbakagång i hela Västeuropa.

    Min gissning är att det inte går alls så bra för SD:s systerparti i Frankrike i det kommande valet som man hade tänkt.

    Huvudsaken är ju hursomhelst att "hjärnrören" inte får något politiskt inflytande.

    Men när väl proppen har gått ur hjärnrören då töms de snabbt.


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • BlueValentine
    FDFMGA skrev 2017-06-11 00:54:02 följande:

    Ja, förhoppningsvis får de färre mandat i nästa års val än i valet 2014.

    Jag tycker det verkar som högerpopulismen med rasistiska förtecken är på tillbakagång i hela Västeuropa.

    Min gissning är att det inte går alls så bra för SD:s systerparti i Frankrike i det kommande valet som man hade tänkt.

    Huvudsaken är ju hursomhelst att "hjärnrören" inte får något politiskt inflytande.

    Men när väl proppen har gått ur hjärnrören då töms de snabbt.


    Det är större risk att månen trillar ner än att SD minskar sitt valresultat 2018 jämfört med 2014.
  • FDFMGA
    BlueValentine skrev 2017-06-11 00:57:05 följande:
    Det är större risk att månen trillar ner än att SD minskar sitt valresultat 2018 jämfört med 2014.
    Jaha.

    Ja du är väl sverigedemokrat antar jag. Det är större möjlighet att en sköldpadda gör en rimlig samtidsanalys än en sverigedemokrat.

    För ett år sen här på Familjeliv så handlade var och varannan tråd på den politiska avdelningen om att SD skulle uppnå majoritet i valet 2018. Numer tycks den kommande majoriteten ha flyttats fram till 2022Skrattande

    Jag påstår inte att jag är säker på att SD kommer att nå ett sämre valresultat 2018 än 2014 - men det skulle inte förvåna mig om det blir så.

    Däremot räknar jag kallt med att naturlagarna gäller och att månen kommer att fortsätta att avlägsna sig från jorden ett par miljarder år till innan den så sakteliga börjar närma sig igen.

    För övrigt så tycker jag att din månliknelse haltar betänkligt. Upp som en sol ned som en pannkaka stämmer så mycket bättre på SD än på månenSolig
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • staffe5
    FDFMGA skrev 2017-06-11 01:24:01 följande:
    Jaha.

    Ja du är väl sverigedemokrat antar jag. Det är större möjlighet att en sköldpadda gör en rimlig samtidsanalys än en sverigedemokrat.

    För ett år sen här på Familjeliv så handlade var och varannan tråd på den politiska avdelningen om att SD skulle uppnå majoritet i valet 2018. Numer tycks den kommande majoriteten ha flyttats fram till 2022Skrattande

    Jag påstår inte att jag är säker på att SD kommer att nå ett sämre valresultat 2018 än 2014 - men det skulle inte förvåna mig om det blir så.

    Däremot räknar jag kallt med att naturlagarna gäller och att månen kommer att fortsätta att avlägsna sig från jorden ett par miljarder år till innan den så sakteliga börjar närma sig igen.

    För övrigt så tycker jag att din månliknelse haltar betänkligt. Upp som en sol ned som en pannkaka stämmer så mycket bättre på SD än på månenSolig
  • Flash Gordon
    absalon skrev 2017-06-10 12:50:12 följande:
    För ett par år sedan hade SD rent sanslösa framgångar på opinionsfronten och nådde omkring 25 procent i mätningarna.
    Nu tycks emellertid framgången ha stannat av. Partiet är politiskt isolerat och ligger strax under 20 procent i mätningarna. Vilket i och för sig är ett starkt resultat, men den stora framryckningen har avstannat.
    Vilka är SD:s största svårigheter inför valet nästa år. Kan den grandiosa offensiven från 2015 ta ny fart. Har något gått snett inom SD? Har nazistanklagelserna trots allt haft effekt? Är partiet internt splittrat?
    Frågorna hopar sig.
    Det finns naturligtvis en gräns för hur stort ett parti kan bli. För SD ligger den säkert kring en 35% ungefär. Som sossarna förr i världen. Men det beror på hur de andra partierna lyckas parera.

    Du jämför en enstaka mätning uppåt 25% (som de har i enstaka mätningar idag också) med ett snitt som ligger runt 20% idag.

    Titta på snitt hela vägen istället så ser du att SD i princip har legat stilla de senaste två åren:
    http://status.st/

    Det skiljer 1,8 procentenheter från den absoluta toppnotering till snittet för maj 2017.

    I snittet ser du också att SD fram till nu har växt fort under en kort stund och sedan stannat på den nivån en längre period. Sedan har man ökat snabbt igen en kort stund osv.

    Så att de stått stilla den senaste tiden är inget märkvärdigt.

    Nu har juni månads mätningar så här långt visat en ökning men om det är starten på en ny tillväxtomgång eller en tillfällig grej - det kan vi bara se efteråt.
  • Flash Gordon
    Nyfikna72 skrev 2017-06-10 19:19:42 följande:
    Undrar varför SD är så spännande att raljera över. Ingen pratar vad jag vet om andra partier på samma vis. Det är ju snart bara åkesson som är på de vanliga människornas sida. De andra verkar tro att alla bor i 08 området.
    På got toch ont är SD det mest spannade politiska som finns i Sveirge.

    Därav att alla, alltid förhåller sig till dem.

    Försök upmana samma känslor för för Folkpartiet ... förlåt, Liberaaaalerna ... om du kan.
  • MAN78

    Läste en artikel i veckan där man analyserade väljargrupper. SD växer snabbt bland svenskar med utrikesfödda föräldrar.

  • RMC
    absalon skrev 2017-06-10 12:50:12 följande:

    För ett par år sedan hade SD rent sanslösa framgångar på opinionsfronten och nådde omkring 25 procent i mätningarna.
    Nu tycks emellertid framgången ha stannat av. Partiet är politiskt isolerat och ligger strax under 20 procent i mätningarna. Vilket i och för sig är ett starkt resultat, men den stora framryckningen har avstannat.
    Vilka är SD:s största svårigheter inför valet nästa år. Kan den grandiosa offensiven från 2015 ta ny fart. Har något gått snett inom SD? Har nazistanklagelserna trots allt haft effekt? Är partiet internt splittrat?
    Frågorna hopar sig.


    SD har som alla andra "nya" partier sina problem, det tog väl KD och MP typ 10-15 år innan de kom in i Riksdagen.
    Att utvecklingen i opinionen stannat av är väl helt naturligt, det är lättare att öka från 1 till 5 än 20 till 25.
    Nazistanklagelser?, men herrejisses, läser folk Aftonbladet och expressen med hjärnan påslagen??
    SD är ett parti med tveksamma rötter och har kvar en hel del tveksamma typer men den huvudsakliga rädslan och propagandan från de ateblerade partierna grundar sig bara i en rädsla att förlora makten, och platsen vid smörgåsbordet, och de har en rad nyttiga idioter  som vill hjälpa dem att sitta kvar vid gottebordet.
Svar på tråden SD fastkört?