• Vaness­a Brown
    Äldre 21 Jun 10:22
    5061 visningar
    5 svar
    5
    5061

    26år och försökt bli gravid i 7 månader utan resultat :(

    Hej,

    Jag är 26år och min man är 29år, och vi har försökt få barn nu sedan 11e november. Alltså drygt 7 månader utan resultat.

    Tar folsyra och allt sånt där, använder oss av äl test etc.

    Vad kan det bero på? Tänkte ringa till någon barnmorska och boka in en tid för undersökning och kolla så allt är som det ska. Ska även fråga de om Provera. Men har ni några tips eller förslag så är jag tacksam!

  • Svar på tråden 26år och försökt bli gravid i 7 månader utan resultat :(
  • Anonym (Suck)
    Äldre 21 Jun 10:54
    #1

    7 månader är ingen tid. När ni försökt ett år kommer ni kunna söka hjälp. Genomsnittstiden är 7-8 månader att bli gravid men det är normalt att de tar 1 år

  • Caramb­olan
    Äldre 21 Jun 11:04
    #2

    Det kan bero på ren slump och otur. De två första gångerna jag blev gravid tog det 12 resp. 10 månader. Sen blev jag gravid en gång trots p-piller och därefter två gånger i rad på första försöket.

  • Äldre 21 Jun 11:11
    #3

    Förstår hur du känner, använder du någon app så du ser att även tempen bekräftar ägglossning?
    Jag upptäckte tack vare NC att dels min follikulära fas är väldigt lång, vilket kan tyda på att kroppen försöker ägglossa flera gånger innan den lyckas.
    Upptäckte också att min lutealfas var för kort för att det skulle kunna bli något.
    Började då med progesteron kräm och blev gravid första månaden (februari) sen gick två månader utan något, tredje försöket efter missfallet blev jag gravid igen!

    Så i mitt fall har NC helt hjälpt mig, hade nog kunnat hållt på i ett år utan att lyckats om jag inte fixat krämen och lutealfasen. Med facit i hand med krämen så har jag blivit gravid 2 av 4 försök.. Det tog dock 10 månader totalt innan sista pluset kom nu.

    Trodde i princip det var omöjligt för oss men så vips var plusset där. Så ge inte upp, ha tålamod och sök hjälp när det gått 12 månader.

    Min känsla var mkt att jag inte ens kunde se framför mig en bild av mig själv som gravid..


    BF februari 2018 (efter 10 månaders försök + 1 MF)
  • Äldre 21 Jun 17:18
    #4

    Det känns som en jättelång tid, det förstår jag men det är helt normalt att det tar upp till ett år, ibland längre. Har ni samlag några gånger i veckan så prickar ni ägglossningen. Det är mycket som ska klaffa för att bli gravid bara. Vem vet, om en eller två månader är du kanske gravid. Men har ni inte lyckats innan jul så kontakta sjukvården. Lycka till!

  • Äldre 21 Jun 17:37
    #5

    Förstår att du längtar men 12-18 månader räknas som fullt normalt, tror att genomsnittet är runt 9 månader.

    Inget behöver vara fel.... njut av varandra o stressa inte!

    Skulle något vara fel så kommer det visa sig med tiden, en utredning är inte aktuellt än!

    Regelbundet sex 2-3 dag under månaden garanterar att ni prickar ägglossning !

    Men om du vill lära känna kroppen mer o inte provat ägglossnings stickor så gör det några cykler så lär du dig hur o när din ägglossning normalt sett sker.

    Insåg själv att den inte var när man trodde då jag blev gravid när jag minst anade det : )

Svar på tråden 26år och försökt bli gravid i 7 månader utan resultat :(