• Äldre 22 Jun 03:34
    6991 visningar
    12 svar
    12
    6991

    Sluta amma

    Hej

    Jag har en tjej på snart nio månader som jag vill sluta amma, dels för att det gör ont och dels för att jag helt enkelt inte orkar mer. Men jag vet inte hur jag ska göra.

    Jag ammar henne till sömns o när hon vaknar på nätterna vilket är minst två gånger per natt. Hon har aldrig tagit flaska, hon tuggar bara på den för det kliar väl i de kommande tänderna(hon har inga än). Hon har endast tagit flaska två ggr(igår kväll o ikväll) när jag ammar först och sen trycker in flaskan när hon börjar blunda.

    När hon vaknar på natten och jag provar att gå med henne i famnen istället så somnar hon aldrig ordentligt utan vaknar när jag lagt ner henne.

    Jag vet inte vad jag ska göra, har inte fått sova ordentligt på nio månader och jag ska börja jobba om ca tre månader. vore riktigt tacksam för tips och råd om detta.

  • Svar på tråden Sluta amma
  • Äldre 22 Jun 05:53
    #1

    Samsover ni?

  • Äldre 22 Jun 08:26
    #2

    Menar jag o min man så har jag sagt att han får sova för att han ska orka vara med vår andra dotter, så slipper båda vara trötta på dagen.

  • Äldre 22 Jun 08:34
    #3

    Har hört andra tipsa om att låta pappan vänja bebisen vid flaska. Det ska gå lättare om inte brösten finns tillgängliga, och bebisen associerar dig med amning. Jag delammade min bebis från födsel till ca 6 månader, och under den tiden var det alltid jag som ammande och den andra föräldern som gav flaska, för att göra det klart och tydligt för vår bebis.

  • Fru Ve
    Äldre 22 Jun 09:24
    #4
    Aliona skrev 2017-06-22 08:34:40 följande:

    Har hört andra tipsa om att låta pappan vänja bebisen vid flaska. Det ska gå lättare om inte brösten finns tillgängliga, och bebisen associerar dig med amning. Jag delammade min bebis från födsel till ca 6 månader, och under den tiden var det alltid jag som ammande och den andra föräldern som gav flaska, för att göra det klart och tydligt för vår bebis.


    Det tror jag också på. Byt barn några nätter så pappan sover med bebis och du med den stora. Och han erbjuder flaska istället.
  • Äldre 22 Jun 10:03
    #5

    Okej vi får kanske prova detta. Dock har vår barnmorska sagt att vi inte ska ge flaska på natten, men på kvällen går ju bra.

  • Äldre 22 Jun 10:47
    #6

    Varför ska ni inte ge flaska på natten?

  • Fru Ve
    Äldre 22 Jun 11:58
    #7
    Spektor skrev 2017-06-22 10:03:53 följande:

    Okej vi får kanske prova detta. Dock har vår barnmorska sagt att vi inte ska ge flaska på natten, men på kvällen går ju bra.


    Varför inte flaska på natten? Visst barnet kan bli van vid det men det går faktiskt att vänja av senare om man tycker det.
  • Äldre 22 Jun 12:05
    #8

    Jag vet faktiskt inte, bm som sagt det bara. Hon har sagt det flera ggr så jag bara antog att det inte var bra????

  • Äldre 22 Jun 14:17
    #9

    Hon gav alltså ingen anledning? Det är inte sämre med flaska på natten förutom att det kan bli jobbigare för föräldern att somna om.

  • Äldre 22 Jun 14:58
    #10

    Det sa min bvc-sköterska också att om man ska vänja av att amma på natten så ska man inte ge flaska för då är det bara en sak till att vänja av med på natten senare. En 9-månaders behöver inte äta på natten rent näringsmässigt heller. Men orkar man inte ta den fajten än så går det att ju att ge flaska i stället för att amma.

    Jag ska sluta nattamma min snart 9 månaders son om ett par veckor när min man har semester. Vi kommer inte att ge flaska utan han får klara sig utan, han vill dessutom inte ta flaska så det är ändå inget alternativ. Jag hoppas det kommer funka och att han kommer sova lite längre pass på natten efter avvänjningen. Helst hela natten men det är nog önsketänkande...

  • Äldre 22 Jun 21:29
    #11

    Hade samma funderingar som du för ett tag sedan. Dottern sov väldigt oroligt på nätterna och vaknade ofta, varannan/var tredje timme men somnade om snabbt vid amning. Till slut kände jag att jag inte orkade ha de så längre så jag och pappan bestämde oss för att göra något åt det och vara konsekventa. Började med att jag tog upp och ammade henne vid 23 när vi gick och lade oss, även om hon sov då. Vi bestämde att hon inte skulle få någon mat innan 3. När dottern vaknade så tog en av oss upp henne och gick med henne tills hon somnade om. Ibland tog det närmare två timmar. Den som varit uppe under natten fick sova på morgonen. Några dagar senare sköt vi på amningen ytterligare två timmar, till 5. Med samma princip. Det var några riktigt tuffa nätter men inom en vecka så sov hon hela nätterna.

    Så passa gärna på nu under sommaren när pappan är ledig så ni kan turas om att sova på morgonen/förmiddagen. Kanske kan storasyster vara sova några nätter hos nån släkting eller annan person som hon är trygg med.

    Lycka till!

  • Äldre 23 Jun 06:17
    #12

    Tack för tipsen! Första natten utan amning, hon vaknade två ggr innan klockan slagit tolv men sen sov hon till halv sex, det har hänt så få ggr så man kan räkna med en hand. Hon är väldigt svårsövd så vi gick till nedervåningen för att inte störa de andra i familjen:)

    Pappa tog upp henne de första gångerna som hon vaknade men då hon har en mammaperiod nu(hennes syster var likadan vi den här åldern) så skriker hon bara hos honom, när hon vill ha tröst så är det bara jag som gäller. Snart åker pappa iväg o jobbar ett dygn så vi får se hur nästa natt ter sig:)

Svar på tråden Sluta amma