• sofabu­lous
    Äldre 27 Jun 01:07
    3982 visningar
    11 svar
    11
    3982

    Tycker ni att det är obildat att säga "vart" istället för "blev"?

    Frågan står i rubriken.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker ni att det är obildat att säga "vart" istället för "blev"?
  • Äldre 27 Jun 06:46
    #1

    Nej, det är inte obildat i talspråk, det är dialektalt. Vart kommar av det gamla verbet "att varda" som betyder "att bli". "Varde ljus, och det vart ljus", som det står i bibeln.

    Vart i fråra om riktning är ett helt annat ord, att använda vart istället för var låter däremot obildat i mina öron, t ex "vart är du" istället för "var är du".

  • Äldre 27 Jun 06:55
    #2
    MallaL skrev 2017-06-27 06:46:09 följande:

    Nej, det är inte obildat i talspråk, det är dialektalt. Vart kommar av det gamla verbet "att varda" som betyder "att bli". "Varde ljus, och det vart ljus", som det står i bibeln.

    Vart i fråra om riktning är ett helt annat ord, att använda vart istället för var låter däremot obildat i mina öron, t ex "vart är du" istället för "var är du".


    Skulle säga att båda varianterna är dialektala. Här där jag kommer från (södra norrland) säger man vart både när det betyder blev och när det gäller riktning. Kan då även sägas med sch-ljud i:"varst är du". Så i mina öron låter det inte obildat utan charmigt. Vi ska vara rädda om våra dialekter!
  • Anonym (mmm)
    Äldre 27 Jun 07:10
    #3

    Jag bor i ett område där det är dialektalt att säga "vart" så det hör man ju nästan dagligen (säger det dock inte själv då jag inte är uppväxt här). Är lärare i svenska och mina elever skriver givetvis ganska ofta fel eftersom de ska skriva "blev" när de skriver, även om de säger "vart" när de talar, så detta får jag påtala igen och igen. Men så är det med dialekter. Andra dialektområden har andra saker de säger men som de inte ska skriva. Det är inte "bättre eller sämre", bara olika. 

  • Äldre 27 Jun 07:39
    #4

    Det intressanta är att i Stockholm där jag bor var det ytterst få som sa "vart" istället för "var" när jag var barn (i alla fall inte där jag bodde), så det är inte gammalt dialektalt för Stockholm. Bruket har ökat markant de senaste 40 åren, ingen av mina kollegor eller vänner säger så, så för mig känns det bara "fel" (det avviker ju också från hur man skriver).

  • Äldre 27 Jun 07:52
    #5

    Självklart är det inte obildat att vare sig skriva eller säga vart istället för blev. Det kan bara dåligt utbildade svensklärare tycka. 

    Det berömda exemplet är redan anfört. 

    Streck i debatten.

  • Stårsc­han
    Äldre 27 Jun 14:15
    #6

    Vafalls? Obildat att använda ärans och hjältarnas ord varda istället för det inlånade lågtyska Bleiben? Skulle inte tro det.

  • Äldre 27 Jun 17:30
    #7

    Nej, dialekt bara.

  • Anonym (Hanna­)
    Äldre 27 Jun 17:34
    #8

    Jag tycker inte det är minsta lilla obildat att prata dialekt.

    Tycker inte heller att det låter obildat.

  • sofabu­lous
    Äldre 27 Jun 17:42
    #9
    Stårschan skrev 2017-06-27 14:15:03 följande:

    Vafalls? Obildat att använda ärans och hjältarnas ord varda istället för det inlånade lågtyska Bleiben? Skulle inte tro det.


    Kommer verbet "bli" från tyskans "bleiben"? Konstigt... Bleiben betyder ju stanna?
  • Äldre 27 Jun 19:20
    #10

    Inte i tal, men det ser lite hafsigt ut i text (om det inte är mellan vänner, familj etc).

  • Äldre 27 Jun 19:21
    #11
    sofabulous skrev 2017-06-27 17:42:24 följande:

    Kommer verbet "bli" från tyskans "bleiben"? Konstigt... Bleiben betyder ju stanna?


    Jag har för mig att de förklara här:

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=3227453
Svar på tråden Tycker ni att det är obildat att säga "vart" istället för "blev"?