• Äldre 28 Jun 11:46
    7544 visningar
    6 svar
    6
    7544

    Barnmat & bakning - vad hade ni valt?

    Hej!

    Tänkte köpa en assistent eller matberedare men vet inte vad jag ska välja, vill helst slippa köpa två maskiner.???? Det jag vill kunna göra är

    - Barnmatspuré
    - Knåda deg (typ ett bröd eller en sats bullar, inget större)
    - Vispa typ maräng
    - Gärna mixa ihop typ dadlar och liknande för lite rawfood godis och liknande

    Har en stoor mixer som funkar bra till smoothie men mindre bra till typ dadlar mm.

    Finns det EN maskin som klarar det? Matberedare med degtillbehör?

    Tipsa mig tack! Tänkte köpa idag ????????

  • Svar på tråden Barnmat & bakning - vad hade ni valt?
  • Äldre 28 Jun 17:10
    #1

    Vi har letat som galningar och kommit fram till att, nej, det finns det inte. Philips har en som säger att den knådar, men i ett test sa en bagare att den snurrade alldeles för fort och därmed inte knådade degen ordentligt.

    Men sen beror det säkert på vad man har för krav på knådningen.

    Vi bestämde oss för en Bosch Multi MCM3110W. Den är rätt billig men får bra i alla tester. Pizza och pajdeg ska den tydligen funka för. Men inte matbröd och bullar. Vi har en mixerstav med liten hackbehållare också och den kompletterar matberedaren bra.

  • Äldre 28 Jun 17:33
    #2

    Kom på att jag kanske sa för mycket. Vi tittade bara efter matberedare med knådfunktion, inte några assistenter med mixfunktion (för det får inte plats i vårt lilla kök).

  • Äldre 28 Jun 17:44
    #3

    Jag skulle nog satsa på en assistent då kan man ju även baka andra saker samt en stavmixer, det är svårt att hitta något som kan göra båda delarna och en stavmixer behöver inte vara så dyr samt tar inte så mycket plats, om man gör stora satser barnmat eller rawgodis får man kanske mixa i omgångar. Stavmixar är ju även bra om man skulle göra någon maträtt som behöver mixas

  • Äldre 28 Jun 17:55
    #4
    gnipökåms skrev 2017-06-28 17:44:03 följande:

    Jag skulle nog satsa på en assistent då kan man ju även baka andra saker samt en stavmixer, det är svårt att hitta något som kan göra båda delarna och en stavmixer behöver inte vara så dyr samt tar inte så mycket plats, om man gör stora satser barnmat eller rawgodis får man kanske mixa i omgångar. Stavmixar är ju även bra om man skulle göra någon maträtt som behöver mixas


    Håller med om det här! Med en stavmixer kan du dessutom mixa rätt i grytan och slipper momentet med att hälla över i ytterligare en behållare.
  • Äldre 29 Jun 07:16
    #5

    Ha, en hushållsassistent med både degbunke och mixer kan göra det. Vi har en gammal Electrolux. Finns snygga nya från Bosch tex

  • Äldre 7 Jul 15:22
    #6

    Jag är inne på min andra Bosch MUM, den första slet jag ut efter 20 år. Den är lagom. Kan knåda deg på en halvliter vätska, vispa, göra pajdeg osv när jag köpte så ingick mixer, köttkvarn, och riva-grej, jag har köpt till en matberedare. Det finns massa reservdelar och Bosch har galet mycket tillbehör som sädeskvarn och sånt ifall man skulle känna behov... Det enda den inte klarar är storbak men då kör jag två degar efter varandra.

    Finns lite olika årsmodeller i olika design.

Svar på tråden Barnmat & bakning - vad hade ni valt?