• Stårsc­han
    Äldre 29 Jun 11:23
    5486 visningar
    6 svar
    6
    5486

    Finns det verkligen någon som stavas "Ullrika"?

    Det är intressant att se hur konstiga stavningar tränger sig in i svenskan. Skumma avarter som 'fotölj', ytterliggare' och sånt håller nästan på att tränga ut de korrekta stavningarna 'fåtölj' och ytterligare'. Det senaste jag har märkt är att många antecknar namnet Ulrika med två L, alltså Ullrika. Samtidigt har jag mig veterligen aldrig träffat någon som själva stavar sitt namn på annat sätt än Ulrika eller Ulrica.

    Finns det verkligen tjejer/damer/kvinnor som själva anser att de heter Ullrika/Ullrica? I mina öron är det ungeför lika logiskt som om folk helt plötsligt skulle börja skriva Hennrik eller Maggdalena.

  • Svar på tråden Finns det verkligen någon som stavas "Ullrika"?
  • Äldre 29 Jun 11:26
    #1

    Det har jag aldrig sett och jag tycker inte att det ska stavas så.

  • Winter­Dawn
    Äldre 29 Jun 11:40
    #2

    Det är enkelt att ta reda på med scb namnsök.

    Det finns 147 kvinnor med namnet Ullrika och 42 av dessa har det som tilltalsnamn.

  • Winter­Dawn
    Äldre 29 Jun 11:42
    #3
    Ullrica finns det 28 personer varav 16 har det som tilltalsnamn.
  • Stårsc­han
    Äldre 29 Jun 13:06
    #4
    WinterDawn skrev 2017-06-29 11:40:21 följande:

    Det är enkelt att ta reda på med scb namnsök.

    Det finns 147 kvinnor med namnet Ullrika och 42 av dessa har det som tilltalsnamn.


    WinterDawn skrev 2017-06-29 11:42:00 följande:
    Ullrica finns det 28 personer varav 16 har det som tilltalsnamn.
    Ah! Då fanns det ju ett sätt. Och det finns alltså 58 Ullrikor i Sverige! Tack för tipset om sökmetoden.

    Och så finns det 2202 Ulrica och 19249 Ulrika. Så skriver man Ullrika/Ullrica så är sannolikheten hela 2,7 promille att man har använt rätt antal L. Större än vad jag hade trott.

  • Äldre 29 Jun 13:49
    #5

    Jag känner en Ullrica...... tänker varje gång jag ser namnet i skrift att det ser felstavat ut.....

    Och även en Annicka...... känns lika fel

  • Prakti­sk59
    Äldre 30 Jun 14:03
    #6


    De här är väldigt ullrika
Svar på tråden Finns det verkligen någon som stavas "Ullrika"?