• Äldre 11 Jul 09:28
    18468 visningar
    73 svar
    73
    18468

    Nekad som familjehem

    Förstår såklart att det är noggrant för säkerhetsskull. Men är det rimligt att bli nekad som familjehem där den ena föräldern har diabetes, haft sedan denne var yngre än 5år och har alltså levt med det hela livet och sällan haft några "besvär" eller "varit sjuk pga det". Och den andra föräldern äter ssri preparat och har gjort sedan tiotals år tillbaka och därmed har svårt att sluta även om denne vill. Det är alltså två människor som ändå är stabila i sina tillstånd och väl medveten om sin sjukdom.. men som pga detta blir nekad som familjehem?! Är det ens rimligt?

    Och isåfall kan man ju undra vad en hel utredning var bra till, hade väll räckt att be om en titt i sjukhusjournalerna för att döma ut dom isåfall?

  • Svar på tråden Nekad som familjehem
  • Äldre 11 Jul 09:30
    #1

    Ja, det är rimligt. Konstigt att ni inte har sån insikt om er själva.....

  • Äldre 11 Jul 10:37
    #3

    Det handlar inte om mej. På vilket sätt? Och kan du något om Dehär eller tycker du bara saker som jag?

  • Anonym (Själv familj­ehem)
    Äldre 11 Jul 10:40
    #4

    Ja det låter rimligt.

  • Anonym (Nej)
    Äldre 11 Jul 10:48
    #5

    Nej, varför skulle ni vara olämpliga för det? Diabetes och antidepressiv medicin är väl inget som skulle drabba barnen eller ungdomar som ev skulle bo med er.

  • Äldre 11 Jul 10:52
    #6
    Anonym (Själv familjehem) skrev 2017-07-11 10:40:53 följande:

    Ja det låter rimligt.


    Varför tycker du det låter rimligt? Vill bara försöka förstå hur soc tänker..
  • Äldre 11 Jul 10:54
    #7

    Diabetes ska väl inte vara ngt problem däremot skulle jag reagera om ngn var deprimerad och vill vara familjehem.

    Är ju en fördel om man mår bra innan man tar hand om andra som inte mår bra!

  • Äldre 11 Jul 10:57
    #8
    Anonym (Nej) skrev 2017-07-11 10:48:16 följande:

    Nej, varför skulle ni vara olämpliga för det? Diabetes och antidepressiv medicin är väl inget som skulle drabba barnen eller ungdomar som ev skulle bo med er.


    Jag förstår inte heller, det handlar inte om mig ???? dom har blivit utredd och nekad som familjehem pga detta. Vi har en känsla av att det bara är förbestämt att kommunen Inte vill ha dom och skyller på detta vilket känns fel. Dom har ju "trots" dessa sjukdomar haft flera barn själv och även varit godkännd som stödfamilj. Känns bara konstigt :/
  • Äldre 11 Jul 10:59
    #9

    Har du läst familjens utredning eller hur vet du att det handlar om att de inte kunde bli familjehem på grund av diabetes och att den ena äter ssri? Troligtvis så är det ju mer bakom detta men det är vad familjen hängt upp sig på, att de inte har insikt om andra brister/hinder och därför lägger fokus på det "som går att ta på" - medicinerna. Tänker jag. Att inte kunna sluta med sina ssri trotts att man vill låter ju inte särskilt bra heller

  • Anonym (DM)
    Äldre 11 Jul 11:00
    #10
    Rock on skrev 2017-07-11 10:54:52 följande:

    Diabetes ska väl inte vara ngt problem däremot skulle jag reagera om ngn var deprimerad och vill vara familjehem.

    Är ju en fördel om man mår bra innan man tar hand om andra som inte mår bra!


    Diabetes kan ju vara ett problem om man hamnar i en hypoglykemi och förlorar medvetandet. 

    Det finns ju massor av människor som lever ett bra liv med sin diabetes och har ansvar för barn och annat, men man kanske vill vara extra säker när det gäller att vara familjehem.

    Depression som behandlas skulle jag nog tycka var rätt olämpligt när det handlar om att placera barn som kanske är sköra och har särskilda behov.
  • Äldre 11 Jul 11:00
    #11
    Rock on skrev 2017-07-11 10:54:52 följande:

    Diabetes ska väl inte vara ngt problem däremot skulle jag reagera om ngn var deprimerad och vill vara familjehem.

    Är ju en fördel om man mår bra innan man tar hand om andra som inte mår bra!


    Den som äter ssri är inte deprimerad men har varit förut och där och då blivit beroende av medicinen.. mår alltså bra idag när denne äter medicinen för att kroppen blivit van och behöver den, alltså inte för att denne mår dåligt. Men om denne slutar med medicinen är risken att må sämre men då blir man ok som familjehem då eller? ???? Förstår inte hur det tänks :p
Svar på tråden Nekad som familjehem