• Äldre 14 Jul 20:55
    5654 visningar
    15 svar
    15
    5654

    Sociala koder - bilder av bonusbarn på Facebook

    Vilka sociala koder gäller för postande av bilder på bonusbarn?

    Ska man först fråga den bioförälder man inte lever med om det är ok, eller är det bara att börja lägga upp?
    Ska ett eventuellt nej respekteras?

    Mitt ex och jag flyttade isär för två år sedan. Första året hade jag enskild vårdnad men nu har vi gemensam vårdnad.
    Exet flyttade tämligen omgående in till en kvinna i Danmark. Efter ett tag började det dyka upp bilder av mitt barn i Facebookflödet som hon postat. När hon började lägga ut bilder av mitt barn hade vi varken träffats eller haft någon kontakt via telefon eller internet. Jag tycker att man frågar innan man postar bilder av andras barn och att hon agerat respektlöst och gränsöverskridande. Exet tycker att hans tillstånd är tillräckligt även om han en stor del av tiden inte ens haft vårdnad.

    Gällande det rent juridiska så är det dansk persondatalov som gäller, och den är något annorlunda än den svenska. Enligt dansk lag måste man ha samtycke innan man postar bilder av någon.

  • Svar på tråden Sociala koder - bilder av bonusbarn på Facebook
  • Äldre 14 Jul 21:00
    #1

    Det finns inga universella sociala koder oavsett om det handlar om bildpublicering eller navelluddspetande.
    Du kan bara be henne att ta bort bilderna men till syvende och sist är det facebooks egna regler som gäller och det oavsett vilket lands e-lagar man skulle vilja tillämpa.

  • Äldre 14 Jul 21:04
    #2

    Tillägg:
    I sak håller jag med dig: man skaffar tillstånd att publicera foton och det oavsett om det handlar om barn eller vuxna. Även föräldrar ska, enligt mig, ha tillstånd från sina barn...

  • äldreo­chklok­are
    Äldre 14 Jul 21:12
    #3

    Jag lägger ibland upp bilder på mina bonusar när vi gjort nåt tillsammans, och ibland bilder på mina egna barn. Min sambo är helt ok att jag gör det så inte behöver jag fråga barnens andra förälder om "lov" för det när vi lever i en familj tillsammans. 

  • Äldre 14 Jul 21:39
    #4

    Jag skulle aldrig lägga upp bilder där man ser mina bonusars ansikten. Detta eftersom jag inte har uttryckligt lov och för att det kan vara känsligt med nyfamiljer.

  • Äldre 19 Jul 23:05
    #5

    Jag anser att det räcker med den föräldern man lever med. Den föräldern har ju rätt att lägga upp (enligt dansk lag Då, i Sverige har ju alla rätt så länge det inte är kränkande) och borde således kunna säga ja eller nej till sin partner.

    Att du inte träffat kvinnan ifråga känns ganska oviktigt. Barnets och dess andra förälder har en relation med kvinnan, inte du.

    Gällande sociala koder. Det har faktiskt aldrig fallit mig in att fråga in bonusdotters mamma om ngt alls gällande vad jag får och inte får göra. Varken med bilder på Facebook, vad vi gör tillsammand när barnet är här eller ngt annat som är mellan mig, barnet och hennes pappa. Så Nej, jag tror inte det är vanligt att man frågar en person man kanske inte har ngn relation till alls om en sådan sak. Rimligtvis vänder man sig till den man lever med.

  • Äldre 20 Jul 10:02
    #6

    Vad spelar det för roll att bonus lägger upp bilder på barnet? Om pappan lagt upp samma bild på hans flöde hade du inte kunnat ifrågasätta det eftersom det är hans barn. Men just för att det är bonusmamman så måste du ifrågasätta de? De var väl inga nakenbilder?

    Det känns lite som ett maktspel från din sida och att du inte riktigt accepterat att han träffat ny.

  • Äldre 20 Jul 10:30
    #7

    Jag tänker att bonus ber om tillåtelse från den förälder hen lever med.

    Sen är det upp till föräldrarna att vara överens i viktiga frågor, om nu detta är en sådan. Vi är visserligen gifta, men vi har en policy att inte publicera bilder på vårt barn på social media. Detta har vi kommunicerat till alla släktingar. Om vi skiljer oss så utgår jag från att mitt ex drar det med sin nya. Men de flesta publicerar ju glatt foton på sina barn och då räcker det om bonusen har checkat med en av föräldrarna (och barnen om de är stora nog).

  • Äldre 3 Sep 12:07
    #8
    Brumma skrev 2017-07-19 23:05:42 följande:

    Jag anser att det räcker med den föräldern man lever med. Den föräldern har ju rätt att lägga upp (enligt dansk lag Då, i Sverige har ju alla rätt så länge det inte är kränkande) och borde således kunna säga ja eller nej till sin partner.

    Att du inte träffat kvinnan ifråga känns ganska oviktigt. Barnets och dess andra förälder har en relation med kvinnan, inte du.

    Gällande sociala koder. Det har faktiskt aldrig fallit mig in att fråga in bonusdotters mamma om ngt alls gällande vad jag får och inte får göra. Varken med bilder på Facebook, vad vi gör tillsammand när barnet är här eller ngt annat som är mellan mig, barnet och hennes pappa. Så Nej, jag tror inte det är vanligt att man frågar en person man kanske inte har ngn relation till alls om en sådan sak. Rimligtvis vänder man sig till den man lever med.


    Det är verkligen respektlöst att lägga upp bilder på barn där man inte vet att det är okej med barnens föräldrar. Gäller oavsett om det är vänners barn, skolavslutningar eller annat. Lägger du upp bilder på andra barn också utan hänsyn till vad deras föräldrar tycker?
  • Äldre 3 Sep 15:03
    #9
    Maya75 skrev 2017-09-03 12:07:57 följande:

    Det är verkligen respektlöst att lägga upp bilder på barn där man inte vet att det är okej med barnens föräldrar. Gäller oavsett om det är vänners barn, skolavslutningar eller annat. Lägger du upp bilder på andra barn också utan hänsyn till vad deras föräldrar tycker?


    Nej.

    Men om jag umgås med en vän så frågar jag just den vännen, jag ringer inte upp vännens barns andra förälder..

    Gör Du?
  • Äldre 3 Sep 15:53
    #10
    Brumma skrev 2017-09-03 15:03:17 följande:

    Nej.

    Men om jag umgås med en vän så frågar jag just den vännen, jag ringer inte upp vännens barns andra förälder..

    Gör Du?


    Så här tänkte jag. Om jag vet att föräldrarna har en god relation så frågar jag min vän och tänker att de är överens och att min vän på så vis går i god för den andra föräldern. Vet jag att min vän inte kan gå i god för att det är okej med barnets andra förälder skulle jag inte lägga upp bilder på barnet. Jag skulle inte ringa och fråga nej, men inte heller lägga upp en bild om jag kände att det var oklart. Vet jag att barnet eller barnets andra förälder inte är okej med att jag lägger upp en bild gör jag självklart inte heller det.

    Tänker att det hade varit likadant där man träffar en partner med barn. Har föräldrarna en god relation där de kommer överens, då räcker det att ena föräldern säger ok. Har de inte det och jag inte fått okej skulle jag inte lägga ut bilder på barnet alls.

    Jag tycker också att ett nej till att lägga ut bilder i sociala medier väger tyngre än ett ja oavsett vilken förälder som säger vad. Samt barnets egen vilja om barnet är stort nog att ha en egen åsikt.
  • Äldre 3 Sep 20:26
    #11
    Maya75 skrev 2017-09-03 15:53:13 följande:

    Så här tänkte jag. Om jag vet att föräldrarna har en god relation så frågar jag min vän och tänker att de är överens och att min vän på så vis går i god för den andra föräldern. Vet jag att min vän inte kan gå i god för att det är okej med barnets andra förälder skulle jag inte lägga upp bilder på barnet. Jag skulle inte ringa och fråga nej, men inte heller lägga upp en bild om jag kände att det var oklart. Vet jag att barnet eller barnets andra förälder inte är okej med att jag lägger upp en bild gör jag självklart inte heller det.

    Tänker att det hade varit likadant där man träffar en partner med barn. Har föräldrarna en god relation där de kommer överens, då räcker det att ena föräldern säger ok. Har de inte det och jag inte fått okej skulle jag inte lägga ut bilder på barnet alls.

    Jag tycker också att ett nej till att lägga ut bilder i sociala medier väger tyngre än ett ja oavsett vilken förälder som säger vad. Samt barnets egen vilja om barnet är stort nog att ha en egen åsikt.


    Barnets egen vilja absolut.

    Men i övrigt hade jag lyssnat på min partner samt använt mitt eget omdöme :)

    Inte alltför sällan där föräldrarna inte har en gos relation skapas konflikter av allt. Tex finns det ganska många föräldrar som anser sig ja rätten att bestämma hur man lever i den nya familjen, vilka rutiner man har, vad och när man äter mat, vad man gör under dagarna osv. Sällan s0dant är ett problem om relationen var god.

    Med andra ord - om det var mkt konflikter mellan föräldrarna hade jag blandat in partnerns ex så lite som möjligt i våra liv. Dvs inte frågat exet utan litat på min partners förmåga att fatta beslut gällande sitt barn.

    Det är dock ok att vi tycker olika ;)
  • Äldre 3 Sep 20:40
    #12
    Brumma skrev 2017-09-03 20:26:27 följande:

    Barnets egen vilja absolut.

    Men i övrigt hade jag lyssnat på min partner samt använt mitt eget omdöme :)

    Inte alltför sällan där föräldrarna inte har en gos relation skapas konflikter av allt. Tex finns det ganska många föräldrar som anser sig ja rätten att bestämma hur man lever i den nya familjen, vilka rutiner man har, vad och när man äter mat, vad man gör under dagarna osv. Sällan s0dant är ett problem om relationen var god.

    Med andra ord - om det var mkt konflikter mellan föräldrarna hade jag blandat in partnerns ex så lite som möjligt i våra liv. Dvs inte frågat exet utan litat på min partners förmåga att fatta beslut gällande sitt barn.

    Det är dock ok att vi tycker olika ;)


    Det är en stor skillnad på att vilja bestämma vilken mat barnet ska äta hos bonusfamiljen och att inte vilja att ens barn läggs ut i sociala medier. I skolorna måste BÅDA föräldrarna ge sin skriftliga tillåtelse till exempel.
  • Äldre 4 Sep 06:11
    #13
    Maya75 skrev 2017-09-03 20:40:09 följande:

    Det är en stor skillnad på att vilja bestämma vilken mat barnet ska äta hos bonusfamiljen och att inte vilja att ens barn läggs ut i sociala medier. I skolorna måste BÅDA föräldrarna ge sin skriftliga tillåtelse till exempel.


    I båda fallen är det helt upp till föräldrarna hur de vill göra på sin tid i sin familj.

    Sedan är det ju så att man inte måste fråga föräldern alls, det är fritt att lägga upp bilder ändå. Om man nu skulle vilja det..
  • Äldre 4 Sep 06:30
    #14
    Brumma skrev 2017-09-04 06:11:52 följande:

    I båda fallen är det helt upp till föräldrarna hur de vill göra på sin tid i sin familj.

    Sedan är det ju så att man inte måste fråga föräldern alls, det är fritt att lägga upp bilder ändå. Om man nu skulle vilja det..


    Absolut, lagligt sett, men att något är lagligt betyder inte att det är lämpligt. Frågan gällde just sociala koder.
  • Äldre 4 Sep 07:12
    #15
    Maya75 skrev 2017-09-04 06:30:11 följande:

    Absolut, lagligt sett, men att något är lagligt betyder inte att det är lämpligt. Frågan gällde just sociala koder.


    Jag vet.

    Och där finns det bevisligen olika synsätt.

    En del ser till att få båda föräldrarnas tillstånd, en del vänder sig enbart till partner/vän som de har i sin närhet och en del går förmodligen på helt eget tycke.

    Så det finns ju olika "sociala koder" beroende på vem man frågar.
Svar på tråden Sociala koder - bilder av bonusbarn på Facebook