• Anonym (Gnäll­iga granne­n?)
    Äldre 19 Jul 22:15
    8532 visningar
    31 svar
    31
    8532

    Hur ska jag hantera grannbarnen?

    Vad skulle ni har gjort i min situation?
    Jag och sambon köpte i början av sommaren ett hus med stort behov av fix, både målning, endel renovering osv. Inga större projekt, men ändå såpass mycket att vi har det vi gör de dagar vi är hemma, och vardagskvällarna. Nu är det så att vi även har en 2årig son, och han har verkligen blivit bästis med grannbarnen på 4 och 6år. De älskar honom, och spenderar gärna all ledig tid till att leka med honom. Jag är förstås överlycklig över att sonen redan hunnit få vänner, men, det jag tycker är jobbigt är just att de vill vara med honom JÄMT.. Så fort vi går ut på gården så springer de över och hämtar honom, vilket gör det stört omöjligt att fixa något med huset då vi får spendera nästan all tid ute hemma hos grannen för att hålla koll på sonen. Säger vi nej åt sonen så blir han (givetvis) arg och ledsen, och ska sedan försöka smita över till grannarna, vilket gör att vi istället får lägga all energi på att jaga honom när han försöker smita. Vi har försökt säga åt grannbarnen att de gärna får vara hemma hos oss istället så att vi har koll, men då de har mycket roligare saker hemma hos dem (rutschkana, studsmatta, vattenspridare, lekstuga osv) och vi knappt har något så ledsnar de fort och sticker hem till dem igen, givetvis med vår son i släptåg. Vi har även berättat för föräldrarna att vi försöker renovera ute, och då säger de bara att vi ska slappna av, att deras ungar har full koll på vår son. Men jag vet inte, känns inte helt säkert att lämna en vild, klättergalen 2åring under uppsikt av två andra småbarn. Särskilt inte då deras 4åring har full koll på vad man får, och inte får göra, men tycker att det är jäääättekul att vår son är busig och bryter mot dessa regler, och därför triggar honom till att göra saker.
    De kan även komma och knacka på vår dörr flera gånger per dag (även då vi sagt att vår son ska gå in och sova), och är de upplåst så har de hänt att de bara springer in..
    Vi börjar vara rätt stressade då vi inte alls hunnit med så mycket som vi planerat hittils. Behöver tips och råd! Eller är jag bara överkänslig och gnällig..?

  • Svar på tråden Hur ska jag hantera grannbarnen?
  • Clever­12345
    Äldre 20 Jul 09:28
    #21
    Anonym (Gnälliga grannen?) skrev 2017-07-19 22:15:43 följande:

    Vad skulle ni har gjort i min situation?

    Jag och sambon köpte i början av sommaren ett hus med stort behov av fix, både målning, endel renovering osv. Inga större projekt, men ändå såpass mycket att vi har det vi gör de dagar vi är hemma, och vardagskvällarna. Nu är det så att vi även har en 2årig son, och han har verkligen blivit bästis med grannbarnen på 4 och 6år. De älskar honom, och spenderar gärna all ledig tid till att leka med honom. Jag är förstås överlycklig över att sonen redan hunnit få vänner, men, det jag tycker är jobbigt är just att de vill vara med honom JÄMT.. Så fort vi går ut på gården så springer de över och hämtar honom, vilket gör det stört omöjligt att fixa något med huset då vi får spendera nästan all tid ute hemma hos grannen för att hålla koll på sonen. Säger vi nej åt sonen så blir han (givetvis) arg och ledsen, och ska sedan försöka smita över till grannarna, vilket gör att vi istället får lägga all energi på att jaga honom när han försöker smita. Vi har försökt säga åt grannbarnen att de gärna får vara hemma hos oss istället så att vi har koll, men då de har mycket roligare saker hemma hos dem (rutschkana, studsmatta, vattenspridare, lekstuga osv) och vi knappt har något så ledsnar de fort och sticker hem till dem igen, givetvis med vår son i släptåg. Vi har även berättat för föräldrarna att vi försöker renovera ute, och då säger de bara att vi ska slappna av, att deras ungar har full koll på vår son. Men jag vet inte, känns inte helt säkert att lämna en vild, klättergalen 2åring under uppsikt av två andra småbarn. Särskilt inte då deras 4åring har full koll på vad man får, och inte får göra, men tycker att det är jäääättekul att vår son är busig och bryter mot dessa regler, och därför triggar honom till att göra saker.

    De kan även komma och knacka på vår dörr flera gånger per dag (även då vi sagt att vår son ska gå in och sova), och är de upplåst så har de hänt att de bara springer in..

    Vi börjar vara rätt stressade då vi inte alls hunnit med så mycket som vi planerat hittils. Behöver tips och råd! Eller är jag bara överkänslig och gnällig..?


    Låt en jobba och en titta till barnen.

    Om det nu är vettiga grabbar är det väldigt bra att sonen får mycket social träning. Det är viktigare än att huset blir i ordning fort.
  • Äldre 20 Jul 09:34
    #22

    Det är ni som är föräldrar och föräldrarna sätter reglerna. Bestäm sinsemellan vad ni tycker är rimligt, bjud sedan in grannarna på fika och berätta för dem hur ni har tänkt. T.ex. inga barnbesök vid sov, lunch och middagstider och om er tvååring ska leka hos dem så vill ni att det är under vuxens (er eller deras) övervakning. Man låter absolut inte barn passa! Sen är ni vänliga men konsekventa med reglerna, typ säger till grannbarnen att "nu äter vi middag, ni får vänta hemma hos er".

    Sen kan det kanske vara bra att skaffa lite roligare barngrejer till er gård. Behöver inte vara ett helt lekland eller dyra grejer, men kanske en gunga, trädkoja eller vad vet jag? Finns ju Blocket och loppis.

  • Anonym (Hm)
    Äldre 20 Jul 12:03
    #23
    Aliona skrev 2017-07-20 09:34:02 följande:
    Det är ni som är föräldrar och föräldrarna sätter reglerna. Bestäm sinsemellan vad ni tycker är rimligt, bjud sedan in grannarna på fika och berätta för dem hur ni har tänkt. T.ex. inga barnbesök vid sov, lunch och middagstider och om er tvååring ska leka hos dem så vill ni att det är under vuxens (er eller deras) övervakning. Man låter absolut inte barn passa! Sen är ni vänliga men konsekventa med reglerna, typ säger till grannbarnen att "nu äter vi middag, ni får vänta hemma hos er".

    Sen kan det kanske vara bra att skaffa lite roligare barngrejer till er gård. Behöver inte vara ett helt lekland eller dyra grejer, men kanske en gunga, trädkoja eller vad vet jag? Finns ju Blocket och loppis.
    Håller med.
  • Anonym (Hmmm)
    Äldre 20 Jul 14:12
    #24
    Anonym (Gnälliga grannen?) skrev 2017-07-20 09:10:05 följande:

    Tack för tips, jag får göra så! Tror det känns värre att säga åt deras barn då de enda är så välkomnande mot vår, som att de accepterar vårt barn, men inte vi deras typ.


    Fast jag tror det är viktigt för barn att lära sig andras gränser. Hur ska de förstå att ni inte vill ha dem där just då om ni inte säger något?

    Nä, säg klart och tydligt (men fortfarande trevligt såklart) 'det passar inte nu. Kan ni komma tillbaka efter lunch/imorgon/nästa vecka.'

    Detsamma om de kommer när ni äter. Bara säg 'oj, vi äter just nu, ni får gå hem igen så ses vi senare/imorgon'.

    Viktigt för barnen att de får lära sig förstå och inte får dubbla signaler.
  • Äldre 21 Jul 00:18
    #25

    Jag tycker du och din man sätter er ner och pratar om hur ni vill ha det angående grannbarnen. T ex ifall de kommer nu och sätter sig hos er och ber om mat så kommer de fortsätta ifall ingen säger åt dem. Vill ni ha det så i flera år framöver, när ni har kalas och när er son har andra kompisar över?

    Sen säger ni ifrån på ett vänligt sätt att det inte passar. Vill de ta med er son till deras tomt så får ni säga att det det hade såklart varit roligt men ingen av er har möjlighet att följa med och vakta sonen, så vill de leka med honom så får de stanna på eran tomt.

    Tycket inte ni behöver informera föräldrarna om att ni tänker börja säga ifrån. Ni har all rätt att sätta gränser och sålänge ni gör det på ett vänligt vis har de inte med det att göra. Dessutom om de inte förstår av egen tankeförmåga så kommer de inte förstå när ni försöker förklara heller.


    Korrekturläser som en kratta
  • Äldre 21 Jul 15:18
    #26

    Först Vill jag bara påpeka

    Dessa inlägg ang familjens renoveringsbehov! Frågan familjen ställde var inte att få påhopp om deras renoverings behov, utan det var om grannbarnen!!!!

    Så jag byter riktning och ställer frågan till er som drog in deras renoveringsprojekt

    Att det görs ett renoveringsprojekt är helt okej , även på sommaren !!!

    Finns det ngn i tråden som överhuvudtaget ställt svaret,

    Varför det görs ett renoveringsprojekt!.?

    Det är/kan vara ett måste !

    Äger man ett hus. och det är omfattande skador som helst vore varit klart för en kvart sedan!

    Vill man bo i ett hus som är nog så farligt för familjens skull/ väljer ni då att åka på semester, bada lek mm och sedan veta om, när ni tar första steget in i huset/ som är en förgiftad rökbomb. En människa har två aktiva val " JAG eller NEJ"

    Med andra ord ni som anklagar familjen för renoveringsbehovet!

    " FAMILJEN TÄNKTE RÄTT OCH RÄKNA RÄTT"

    " VILKET AKTIVT VAL VALDE NI"???

    "RÄKNA FEL RÄKNA OM"

    "TÄNK OM TÄNK RÄTT"

  • Anonym (Hmmm)
    Äldre 21 Jul 15:32
    #27
    MiniIda skrev 2017-07-21 15:18:54 följande:

    Först Vill jag bara påpeka

    Dessa inlägg ang familjens renoveringsbehov! Frågan familjen ställde var inte att få påhopp om deras renoverings behov, utan det var om grannbarnen!!!!

    Så jag byter riktning och ställer frågan till er som drog in deras renoveringsprojekt

    Att det görs ett renoveringsprojekt är helt okej , även på sommaren !!!

    Finns det ngn i tråden som överhuvudtaget ställt svaret,

    Varför det görs ett renoveringsprojekt!.?

    Det är/kan vara ett måste !

    Äger man ett hus. och det är omfattande skador som helst vore varit klart för en kvart sedan!

    Vill man bo i ett hus som är nog så farligt för familjens skull/ väljer ni då att åka på semester, bada lek mm och sedan veta om, när ni tar första steget in i huset/ som är en förgiftad rökbomb. En människa har två aktiva val " JAG eller NEJ"

    Med andra ord ni som anklagar familjen för renoveringsbehovet!

    " FAMILJEN TÄNKTE RÄTT OCH RÄKNA RÄTT"

    " VILKET AKTIVT VAL VALDE NI"???

    "RÄKNA FEL RÄKNA OM"

    "TÄNK OM TÄNK RÄTT"


    Du skriver helt osammanhängande...
  • Anonym (Majke­n)
    Äldre 21 Jul 15:52
    #28
    MiniIda skrev 2017-07-21 15:18:54 följande:

    Först Vill jag bara påpeka

    Dessa inlägg ang familjens renoveringsbehov! Frågan familjen ställde var inte att få påhopp om deras renoverings behov, utan det var om grannbarnen!!!!

    Så jag byter riktning och ställer frågan till er som drog in deras renoveringsprojekt

    Att det görs ett renoveringsprojekt är helt okej , även på sommaren !!!

    Finns det ngn i tråden som överhuvudtaget ställt svaret,

    Varför det görs ett renoveringsprojekt!.?

    Det är/kan vara ett måste !

    Äger man ett hus. och det är omfattande skador som helst vore varit klart för en kvart sedan!

    Vill man bo i ett hus som är nog så farligt för familjens skull/ väljer ni då att åka på semester, bada lek mm och sedan veta om, när ni tar första steget in i huset/ som är en förgiftad rökbomb. En människa har två aktiva val " JAG eller NEJ"

    Med andra ord ni som anklagar familjen för renoveringsbehovet!

    " FAMILJEN TÄNKTE RÄTT OCH RÄKNA RÄTT"

    " VILKET AKTIVT VAL VALDE NI"???

    "RÄKNA FEL RÄKNA OM"

    "TÄNK OM TÄNK RÄTT"


    Va? Det du skriver är helt obegripligt, speciellt det sista i versaler, det förvirrar mig mest... förklara gärna vad du menar!
  • Anonym (rävha­tt)
    Äldre 21 Jul 20:15
    #29

    Har ni ingen möjlighet att sysselsätta ert barn hos mor/farföräldrar några dagar då så ni kan fokusera på renoveringen?

    För det blir inte mycket gjort när all tid hackas upp, kan jag tänka mig.

  • Äldre 21 Jul 21:15
    #30

    Ni kanske ska börja med att bygga ett staket runt tomten för att markera att här slutar ert hem och här börjar vårt, så det blir mer ceremoni som typ knacka på dörren isf att bara springa fram.

  • Äldre 21 Jul 23:48
    #31
    Anonym (Gnälliga grannen?) skrev 2017-07-20 08:22:49 följande:
    Var säger jag att vi lämnar honom ensam på vår tomt? När vi har honom på vår tomt kan vi däremot turas om att passa, samt fixa småsaker, tex trimma buskar, fixa rabatter, dra lös brädor och plocka ihop MEDAN vi passar sonen. Han hjälper även gärna till. Men den som passar kan ju inte göra något när man är borta hos grannen.
    Fast fixar ni en i taget kan väl den andre gå till grannen så de kan leka?
Svar på tråden Hur ska jag hantera grannbarnen?