• Anonym (Fatti­g och utan hund)
    Äldre 20 Jul 09:35
    4943 visningar
    25 svar
    25
    4943

    Kan inte förlåta honom

    Min man har gjort en sak som jag inte kan förlåta honom för. Det han gjorde tyder på att han inte respekterar mig och värnar om mina intressen så som jag alltid har värnat om hans och stöttat honom i sin hobby. Dessutom saknar han viljan att ställa saker till rätta vilket gör att jag känner att han faktiskt inte alls bryr sig om mig och att min hobby är underprioriterad hans.

    Jag har jobbat extra, sparat och gnetat. Ett konto avsett för veterinärvård och oförutsedda kostnader samt en post för inköp av hund och nödvändig utrustning som bilbur, bädd, medlemsavgifter och kursavgifter det första året. Jag har planerat noggrant och haft tät kontakt med en uppfödare som jag har valt. Varit dit och hälsat på, rest runt på tävlingar och prov för att följa föräldrar och även tidigare avkommor från tiken. Så kommer den dag så valparna föds. Allt har gått bra och jag får välja hund först av alla intressenter. So far so good. Men så ska jag betala tingning. 3000 kr. Då upptäcker jag att det kontot är tomt. Konfronterar honom direkt och han medger att han lånat pengarna till en reservdel han behövde. Alltså 27000 kr är borta! Jag blir jätteledsen. Bara hunden kostar liksom 16000 kr. Först 3000 kr för att tinga och sedan resterande 13000 kr om 5 veckor. Men han kan inte betala tillbaka nu. Han tycker att jag inte behöver så mycket pengar för att köpa en hund och kontot för veterinärvård mm har ändå 25000 kr. Det finns massor av billiga hundar på blocket säger han och tycker att jag kan köpa en billig blandras eller en vuxen omplacering för någon tusenlapp. Så visar han annonser på blocket gällande hundar som absolut inte passar mig. Han har förstört allt! Och det är inte ens själva grejen att han gjorde det utan den totala bristen på ånger och viljan att ställa till rätta. Han kan ju sälja någonting som är hans som ändå bara står och tar plats. Men nej, det kan han inte för de betyder mycket för honom och värdet ökar för varje år. Istället ska jag nöja mig med mindre, eller som det blir nu då. Jag får erkänna för uppfödaren att jag inte längre har pengarna, skämmas och inse att det inte blir någon hund alls. Vägrar liksom att betala många tusenlappar för en blandras utan någon som helst garanti eller säkerhet. Det var en tävlingshund jag ville ha. Allt var planerat och tiden för valp är nu.

    En otrohet hade varit lättare att hantera men nu känns det som att jag lika gärna kan ta ut skilsmässa direkt om jag betyder så lite att jag inte är värd det jag kämpat så hårt för.

  • Svar på tråden Kan inte förlåta honom
  • sextio­talist
    Äldre 20 Jul 09:47
    #1

    Det är därför det är viktigt att man har egna konton.

    Nu är det för sent, kontot är tömt, men ha det i åtanke i framtiden.

    Jag hade inte bara blivit ledsen, jag hade blivit tokförbannad

  • Anonym (?)
    Äldre 20 Jul 09:48
    #2

    Hur kom han åt pengarna? Har ni gemensamt konto? 

    Helt sjukt att ta pengarna utan att prata med dig innan, "lånat"? stöld kallar jag det. 

    Oavsett vad pengarna skulle gå till ska givetvis inte han bestämma över DINA pengar! Det är som om han tror det fortfarande är 1800-talet då mannen bestämde över pengarna och kvinnan inte hade nåt att säga till om. 
    Är han en sån man som är lite gammaldags, som helt enkelt tycker att han vet bättre och då inte anser att han behöver prata om det med dig ens? 

  • Anonym (Tito)
    Äldre 20 Jul 09:50
    #3

    Ja, din man är en egoistisk skitstövel. Och dessutom oärlig som tog pengarna bakom din rygg. (Jag antar att även han har tillgång till kontot, annars skulle han inte bara vara oärlig utan även kriminell.)

    Hur som helst tror jag inte att jag hade kunnat förlåta honom om jag varit i din sits. I ett äktenskap ska man stötta och hjälpa varandra och vilja varandra väl. Din man verkar bara vilja sko sig på dig o dina ansträngningar. En egoistisk skitstövel, som sagt.

  • Anonym (?)
    Äldre 20 Jul 09:52
    #4

    Ju mer jag tänker: är han helt enkelt bara jävligt korkad? Fattar han inte att du skulle upptäcka att pengarna var borta? Även om han hade betalat tillbaka hade ju även det synts på kontot, att det hade skett något bakom din rygg. 
    Och att han inte fattar det här med tävlingshund kontra blandras etc, det kanske inte alla gör, men det är så uppenbart som du skriver, att han heller inte bryr sig om DIG.

  • Anonym (?)
    Äldre 20 Jul 09:53
    #5

    Sälj några grejer bakom hans rygg, som är hans, så att du får ihop summan han stulit från dig . Sen kan ni skilja er. 

  • Äldre 20 Jul 09:55
    #6

    Jag hade nig inte heller förlåtit. Han krossar dina drömmar och saknar fullkomligt respekt. Dessutom ångrar han sig inte ens i efterhand när han ser hur ledsen du blir!

    Han får väl ta ett sms-lån eller låna av någon kompis eller något, för dina pengar ska tillbaka till dig så att du får hunden!

    Det är sällan som jag råder någon att göra slut, men fundera ordentligt på om det är en person med sådant beteende som du vill dela ditt liv med.

  • Anonym (Fatti­g och utan hund) Trådstartaren
    Äldre 20 Jul 10:04
    #7

    Vi är gifta och har gemensam ekonomi. Under alla år har vi haft gemensamt konto i samma bank. Sedan underkonton för olika poster kopplade till det gemensamma. Så vi har alltid haft tillgång till det gemensamma båda två. Men jag har aldrig rört hans privata sparande och han har inte rört mitt. Vi har även haft gemensamt sparande och ibland har han behövt pengar därifrån för att finansiera sin hobby. Det har varit okej då han alltid pratat med mig om det innan. Och haft en plan för hur pengarna ska tillbaka för att uppnå balans. Men nu har han agerat på ett oförlåtligt sätt. Dels genom att göra det bakom min rygg men också för att han inte vill göra rätt för sig.

    Förut har han tex sagt att han skulle behöva 15000 kr för att köpa en grej till det projekt han håller på med. Då har vi gemensamt beslutat att han tar 10000 kr från gemensamt sparande och 5000 kr från mitt privata. Om två månader är projektet färdigställt och säljs för 35000 kr. Det har inneburit en vinst för oss båda. Men det här är ju helt annorlunda. Så jäkla taskigt. Den enda hobbyn jag haft som dessutom har fått stå åt sidan när barnen varit mindre och nu när allt klaffar så gör han så här. Han vet om hur viktigt det är för mig som verkligen inte har några andra intressen. Plus att han varit stöttande och förstående när jag jobbat extra och tom följt med när jag farit omkring på tävlingar, träffat uppfödare mm. Så jag fattar verkligen inte hur han tänkte.

  • Anonym (Ghj)
    Äldre 20 Jul 10:05
    #8

    Jag tycker du köper hunden för pengarna som du sparat till veterinärkostnader osv sen tar du och säljer grejer som är hans.

  • Anonym (?)
    Äldre 20 Jul 10:07
    #9
    Anonym (Fattig och utan hund) skrev 2017-07-20 10:04:36 följande:

    Vi är gifta och har gemensam ekonomi. Under alla år har vi haft gemensamt konto i samma bank. Sedan underkonton för olika poster kopplade till det gemensamma. Så vi har alltid haft tillgång till det gemensamma båda två. Men jag har aldrig rört hans privata sparande och han har inte rört mitt. Vi har även haft gemensamt sparande och ibland har han behövt pengar därifrån för att finansiera sin hobby. Det har varit okej då han alltid pratat med mig om det innan. Och haft en plan för hur pengarna ska tillbaka för att uppnå balans. Men nu har han agerat på ett oförlåtligt sätt. Dels genom att göra det bakom min rygg men också för att han inte vill göra rätt för sig.

    Förut har han tex sagt att han skulle behöva 15000 kr för att köpa en grej till det projekt han håller på med. Då har vi gemensamt beslutat att han tar 10000 kr från gemensamt sparande och 5000 kr från mitt privata. Om två månader är projektet färdigställt och säljs för 35000 kr. Det har inneburit en vinst för oss båda. Men det här är ju helt annorlunda. Så jäkla taskigt. Den enda hobbyn jag haft som dessutom har fått stå åt sidan när barnen varit mindre och nu när allt klaffar så gör han så här. Han vet om hur viktigt det är för mig som verkligen inte har några andra intressen. Plus att han varit stöttande och förstående när jag jobbat extra och tom följt med när jag farit omkring på tävlingar, träffat uppfödare mm. Så jag fattar verkligen inte hur han tänkte.


    men då kan du väl ta pengar från ett annat konto, lika väl som han kunde göra så? 
  • Äldre 20 Jul 10:08
    #10

    Säger som (?) ovan - stöld! Om det är ett lån kan du kräva tillbaka pengarna NU. Ett sådant svek- där han förvägrat dig din hobby, men också ljugit och bedragit dig... Jag tror inte jag kunnat förlåta det. Att han inte sagt något visar ett sådant otroligt förakt för dig, som att du inte ens var värd att informeras... Nej, om han inte gett tillbaka pengar direkt hade jag inte kunnat förlåta. Även om han gett tillbaka pengarna hade det varit svårt. Jag hade brutit förhållandet.

Svar på tråden Kan inte förlåta honom