• Äldre 24 Jul 14:45
    16235 visningar
    84 svar
    84
    16235

    Grundlurad på Tradera - dilemmat med privatpersoner och rasism

    (nu med anonyma svar)

    Hej

    Vet inte vad jag vill med den här tråden, kanske bara få höra lite om andras erfarenheter eller tankar?

    Jag har blivit lurad på Tradera.
    Jag köpte en spikpistol med tillbehör, men när jag fick varan märkte jag att adaptern till spikpistolen saknades. Adaptern fanns med på bilden som lades ut i annonsen, men inte i paketet som kom fram till mig.

    Jag kontaktade säljaren
    Jag kontaktade Tradera

    Tradera kunde enbart skicka ut ett standardmejl med sina användarvillkor, men efter det tog deras makt slut.

    Säljaren brydde sig inte ett dugg om det mejlet, och var tydlig till mig att han inte tänkte häva köpet (eftersom han hade betalat säljarprovision till Tradera, och därför inte hade lust att gå back på affären).

    Jag gick naturligtvis back på affären.

    För jag stod med en obrukarbar vara och pengarna i sjön.

    Jag kontaktade till slut Kronofogden, eftersom jag tyckte mig ha Traderas regler bakom mig, och de gjorde en betalningsanmodan (och tog betalt för det) och skickade till säljaren.
    Säljaren bestred kravet och då kunde Kronofogden inget göra heller.

    Kvar finns bara rättegång som alternativ, men jag vet att eftersom jag inte hade några vittnen på plats när jag öppnade paketet kan säljaren hävda att jag försnillat adaptern själv. Eftersom jag är käranden ligger nämligen bevisbördan på mig.

    Efter allt det här funderar jag mycket på hur det egentligen fungear att köpa mellan privatpersoner.

    Jag gillar egentligen att köpa begagnat, mest för miljöns skull, men samtidigt har man ju ett svagt rättsskydd i praktiken när man köper av en privatperson. Det känns som ett dilemma där man för sin egen säkerhets skull bör köpa från betrodda företag, samtidigt som många även från offentligt håll uppmuntrar folk att handla second hand för att spara på resurser.

    Samtidigt som säljaren i detta fall har betett sig förjävligt i vår kontakt, och det är sällan som jag har stött på en sådan genuint samvetslös person.


    Kan även tillägga att på ett plan känns det nästan värst att så många - både kollegor och pojkvän - avrådde mig från köpet, eftersom säljaren hade ett tydligt muslimskt namn och bodde i ett område som inte har något bra rykte.

    Så många sa till mig att dessa personer är opålitliga, och saknar respekt för lag och rätt.

    Jag kanske var dumnaiv, och många av er kanske känner att jag får skylla mig själv, men jag ville inte känna mig som en rasist och döma honom i förväg på grund av det.

    Därför känns det extra illa att bli lurad just av honom. Alla hade rätt, och jag får stå med dubbel skam.

    Vad skulle ni ha gjort?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-24 21:30

    Har inte hunnit läsa alla inlägg, men kan tillägga:

    Apropå rasism:
    Normalt sett är det naturligtvis inte en fråga när man köper och säljer på olika sajter.
    Men just denna gång, i mitt fall, är det en fråga för mig, i och med att jag har fått förhålla mig till rasism gentemot min omgivning i samband med köpet.
    Rasism var närvarande, när jag blev avrådd, och rasism var också en fråga - eller snarare ett ställningstagande från min sida - när jag valde att inte lyssna på råden.
    Och likaså är det alltså något som jag också är rätt ledsen och beklämd över, nu när köpet gick illa, eftersom jag vet att många fick vatten på sin kvarn.

    Naturligtvis är det svårt för mig att kunna bemöta alla som jag vet avrådde mig innan, även fast jag måste säga att ingen av dem har varit direkt skadeglada över att ha haft rätt, och jag vette fasen hur jag ska kunna göra det på ett bra sätt.
  • Svar på tråden Grundlurad på Tradera - dilemmat med privatpersoner och rasism
  • Anonym (rätts­lös)
    Äldre 24 Jul 14:50
    #1

    Har varit med om samma sak. Blev bedragen av en säljare, och ingen - ingen av alla ställen som jag vände mig till för hjälp - kunde göra någonting mer än att beklaga saken.

    Sjukt att alla de rättigheter som man har när man handlar av ett företag är som bortblåsta när man handlar av en privatperson.

    Idotiskt när alla politiker och organisationer vill att vi ska handla mer med privatpersoner hellre än bara köpa nytt och nytt.

    Och hopplöst att alla ställen, Tradera, Blocket you name it, inte kan göra ett jota, trots att de skriver ut tydliga regler och villkor på sina hemsidor.

    Dessa regler och villkor har ingen rättslig verkan på något sätt, utan är bara något som de skriver ut för att ge en falsk känsla av trygghet och få personer att våga handla, även fast de egentligen kanske känner sig lite osäkra.

  • Äldre 24 Jul 14:56
    #2

    Du har ingen skam, den ligger helt på den som lurat dig.

    Tyvärr är detta verkligheten, själv undviker jag att göra affärer på distans med folk jag inte känner. Det finns inga säkra sätt, bara vackra ord om hur bra, billigt och miljövänligt det är att handla begagnat...

    Att invandrare från vissa länder har ett annat moraltänk i affärer är välkänt...

  • Äldre 24 Jul 14:57
    #3

    Hur mycket blev du lurad på?

    Förstår att det känns illa att bli bedragen. Det kan nog hända de flesta, så känn ingen skam över det.

    Men jag känner igen mig i det andra stycket som du skriver.
    Det är många gånger jag själv försökt försvara enstaka personer eller hela grupper, inte minst när det handlar om rasism, och sen får man stå och känna sig dum när de som var dömande på förhand ändå hade rätt i en fråga.

    Missförstå mig rätt, jag kommer inte att hädanefter anse att rasism är rätt, men nog fan svider det att bli lurad av någon som man har försvarat.

  • Anonym (tgt)
    Äldre 24 Jul 15:03
    #4

    Tror du att du kommer att våga köpa av invandrare igen?

    Jag köper en del begagnat, men räknar kallt med att förr eller senare blir man lurad. Förhoppningsvis har man gjort tillräckligt många bra affärer innan dess att man har råd med de svinnet (jämfört med kostnaden att köpa allting nytt, alltså).

  • Anonym (Rasis­m)
    Äldre 24 Jul 15:03
    #5
    -3

    Jag har blivit lurad på Blocket av en svensk.

    Inte fan var jag så kocko att jag började gagga på FL om att alla svenskar är skojare.

    Rasism handlar om att tillskriva hela grupper egenskaper som man ogillar.

  • Äldre 24 Jul 15:03
    #6

    Ser att jag skrev väldigt långt och plottrigt. Tack till alla som orkat läsa ändå!

  • Äldre 24 Jul 15:04
    #7
    -4

    Lämna köpandet till pojkvännen kvinnor är sämre på och hantera pengar+folk från andra kulturer..

  • Äldre 24 Jul 15:05
    #8
    Anonym (Rasism) skrev 2017-07-24 15:03:21 följande:

    Jag har blivit lurad på Blocket av en svensk.

    Inte fan var jag så kocko att jag började gagga på FL om att alla svenskar är skojare.

    Rasism handlar om att tillskriva hela grupper egenskaper som man ogillar.


    Missförstå mig rätt.

    Det var min omgivning som sa att det var dumt av mig att ingå en affär med honom.
    Det var alltså inte jag som ville döma honom innan.

    Men nu, när jag blev lurad, har jag hört många vad-var-det-jag-sa, och det svider jäkligt mycket, nästan lika mycket som bedrägeriet i sig.
  • Anonym (tgt)
    Äldre 24 Jul 15:07
    #9
    +2
    Skurtork skrev 2017-07-24 15:04:21 följande:

    Lämna köpandet till pojkvännen kvinnor är sämre på och hantera pengar+folk från andra kulturer..


    Ska vi vara sådana, så...

    Det är vanligare att män begår bedrägerier än att kvinnor gör det.

    Mao, hon kan gott handla själv framöver, men ska hon ha bra omdöme kanske hon ska handla uteslutande från kvinnor istället för män? Om vi svart på vitt ska göra en riskbedömning, alltså?
  • Äldre 24 Jul 15:09
    #10
    NomenNescio skrev 2017-07-24 14:57:10 följande:

    Hur mycket blev du lurad på?

    Förstår att det känns illa att bli bedragen. Det kan nog hända de flesta, så känn ingen skam över det.

    Men jag känner igen mig i det andra stycket som du skriver.
    Det är många gånger jag själv försökt försvara enstaka personer eller hela grupper, inte minst när det handlar om rasism, och sen får man stå och känna sig dum när de som var dömande på förhand ändå hade rätt i en fråga.

    Missförstå mig rätt, jag kommer inte att hädanefter anse att rasism är rätt, men nog fan svider det att bli lurad av någon som man har försvarat.


    Drygt tusen spänn.
    Kännbart, men hade kunnat vara värre.

    Tack

Svar på tråden Grundlurad på Tradera - dilemmat med privatpersoner och rasism