• bomben­97
    Äldre 26 Jul 22:22
    1983 visningar
    4 svar
    4
    1983

    Vad ska jag göra? (gravid)

    Hej! 
    Jag har hamnat i en minst sagt jobbig situation. 

    Jag och min pojkvän sedan 3,5 år tillbaka har blivit gravida. Jag har alltid längtat efter barn och sagt att jag aldrig skulle kunna göra en abort. Nu sitter jag dock här och känner att det är den enda utvägen. Min partner vägrar ens tala om tanken att behålla och jag, jag känner mig så kluven. 

    Jag känner någonstans att abort ändå är det bästa valet då varken jag eller han har fast jobb. Men det som får mig att tveka är att jag alltid varit så säker på att om jag blir gravid så behåller jag barnet. Och nu så känner jag helt plötsligt inte så mycket för att behålla det som växer i mig. Utan jag får mer ångest av tanken att behålla det och jag vet inte det beror på att jag är rädd för vad alla andra ska tycka runt mig eller om det är så jag känner. Han har heller inte varit direkt stöttande utan rent ut sagt elak och det är ju klart att det spelar in om han inte vill ha det och är elak mot mig. Och jag känner helt ärligt att detta kan vara slutet för vår relation. Ett ex på en sak han sa var att han skulle ta ungen ifrån mig om jag behöll det om det så var det sista han gjorde.


    Näe, jag vet inte, snälla kom med tips och råd! Berätta gärna om ni varit i samma sits om hur ni gjorde eller tänkte och hur det känns med det valet idag.

    Kan även tillägga att jag har Graves sjukdom och är under behandling och har blivit avrådd att bli gravid men nu är jag här ändå och ska träffa läkaren på onsdag så vi får se vad hon säger. Men ni som också har graves och blivit med barn kan väl berätta hur det gick för er och vad ni gjorde? 

    Tack på förhand!
     

  • Svar på tråden Vad ska jag göra? (gravid)
  • Anonym (bea)
    Äldre 26 Jul 22:30
    #1

    Jag hade gjort abort och dumpat killen, vad är det för hot att komma med? Låter ju bisarrt.

    Nej, inte en kille man vill dras med i (minst) 18 år, inte en kille man vill dela vårdnad med, inte en kille du kanske kommer se i ditt barn.

    Nej, jag hade absolut gjort abort i ditt ställe och dumpat snubben.

  • Äldre 26 Jul 23:01
    #2

    Usch! Mina varningsklockor börjar ringa! Hade ett x som var precis likadan... Han trodde att avbrutet samlag var säkert men när jag blev gravid blev han hemsk.. Skulle ta barnet ifrån mig och började hotas (samtidigt som han skulle bli farbror och var överlycklig över det).... :/ han försökte få mig att göra abort och jag gjorde det nästan... Jag kände iofs aldrig att jag ville göra abort men fick (tack och lov) missfall senare... Även om det var traumatiskt i sig så hade jag med facit i hand aldrig orkat att ha barn med honom... Finns bättre fäder där ute... Så om du verkligen känner att abort är rätt så gör det! Om man är insälld på det så känns det inte lika jobbigt... Du kommer att hitta ngn bättre pappa till dina barn framöver...

  • Anonym (Prata­)
    Äldre 26 Jul 23:27
    #3

    Kontakta mödravården och be om samtal snarast. Oavsett vad du väljer bör du vara säker på valet även om det är jobbigt.

  • Äldre 27 Jul 10:20
    #4

    Det är lätt att tänka vad man skulle och inte skumle göra i en viss situation...men när det verkligen händer så är det annorlunda.

    Försök få kontakt med en kurator på kk eller mvc. Ingen kam säga till dig vad du ska göra, men du kan få hjälp att sortera ut dina tankar och förstå dina känslor.

Svar på tråden Vad ska jag göra? (gravid)