• Äldre 9 Aug 21:22
    14864 visningar
    26 svar
    26
    14864

    Gravid, smal och snygg!

    Jag är i v 36 nu och har bara gått upp 3kg under graviditeten..
    Alla utomstående har massa kommentarer, typ "du vet att du inte ska banta när du är gravid".Skrikandes Jag äter som vanligt, jag dricker mer vätska än innan och jag rör mig knappt. Och jag röker inte. Däremot äter jag inte massa skräp som andra verkar göra, så jag ser inte ut som en jävla sjö-ko.
    Mitt barn är rätt storlek, min mage ligger på kurvan och allt är tipp topp enligt mvc. Men tydligen så ska man som gravid utsättas för bodyshaming för att jag inte vräker i mig en prinsesstårta om dagen

    Är det fler här som fått höra komentarer för att de är smala och borde vara större enligt andra gravida kvinnors expertis?

  • Svar på tråden Gravid, smal och snygg!
  • Anonym (Ööh)
    Äldre 9 Aug 21:26
    #1
    +2

    Åh wow, jag tycker du verkar ha extremt mycket fördommar mot andra gravida

  • Äldre 9 Aug 21:31
    #2

    Nu har jag ändå gått upp 9 kg men ändå varit liten och smal, det har liksom bara varit mage. Har tränat hela graviditeterna och ätit som vanligt, bara ökat på volymen då jag verkligen varit hungrig.

    Ett av mina barn var tillväxthämmat och du kan ju gissa hur folk var på mig den gången. De hade alla möjliga ideer om vad jag borde äta för att göda ungen. Som tur var så hade jag en fantastisk överläkare på specialMVC som klart och tydligt förkunnade att jag inte kunnat göra något för att få ungen i magen att växa.

    Men ja, jag har också fått höra mycket märkligt alla fyra gångerna...

  • Äldre 9 Aug 21:32
    #3

    Tycker nog din vidriga syn på andra gravida kvinnor är mer skrämmande om jag ska vara ärlig.

  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 9 Aug 21:35
    #4
    +1
    Bluebulb skrev 2017-08-09 21:22:07 följande:

    Jag är i v 36 nu och har bara gått upp 3kg under graviditeten..

    Alla utomstående har massa kommentarer, typ "du vet att du inte ska banta när du är gravid". Jag äter som vanligt, jag dricker mer vätska än innan och jag rör mig knappt. Och jag röker inte. Däremot äter jag inte massa skräp som andra verkar göra, så jag ser inte ut som en jävla sjö-ko.

    Mitt barn är rätt storlek, min mage ligger på kurvan och allt är tipp topp enligt mvc. Men tydligen så ska man som gravid utsättas för bodyshaming för att jag inte vräker i mig en prinsesstårta om dagen

    Är det fler här som fått höra komentarer för att de är smala och borde vara större enligt andra gravida kvinnors expertis?


    Jag tycker alla verkar tycka att det är ok att kommentera kvinnors utseende. Sedan blir det värre när man är gravid. Då kan man säga vad man vill känns det som. Försök inte ta åt dig. För din egen skull. Själv har jag gått upp nära 10 kg i v 20. Ändå äter jag relativt bra. Definitivt inte en tårta per dag. Det verkar bara vara väldigt olika. Så jämför dig inte med andra. Precis som jag inte tänker jämföra min vikt med andra. Så länge inte min bm är orolig tänker jag inte vara det.
  • Anonym (Satsc­ore)
    Äldre 9 Aug 21:43
    #5

    Att du "bara" gått upp tre kg gör dig varken bättre eller sämre än andra gravida kvinnor.

    Fokusera på dig och ditt kommande barn istället för att bry dig så mycket om, och jämföra dig med andra.

  • Anonym (3barn­s morsan :-))
    Äldre 9 Aug 21:46
    #6

    Ja vissa har ju den kroppen att inte gå upp, va ligger dina barn på i vikt vid födelse eller e det första barnet? Själv har jag gått upp 14-22 kg (3barn) 3-6 mån efter förlossning varit nere på mina 55 kg igen! Får extremt mycket vätska, ser ut som en Fet flodhäst som du skriver ! Följer SF måttet Ändå exemplariskt , Sista grav var de en i min omgivning som bara gick upp 7 kg under sin grav , hon födde en unge på 5,6 kg , å hade ett Rent helvete med komplikationer efter , själv har mina legat på 3-4 kg friska glada ungar utan komplikationer Å nej , INTE frossat prinsess tårta, följt En sund kost har ju lite med anlag å göra oxå

  • Äldre 9 Aug 22:38
    #8
    +1
    Anonym (3barns morsan ) skrev 2017-08-09 21:46:15 följande:

    Ja vissa har ju den kroppen att inte gå upp, va ligger dina barn på i vikt vid födelse eller e det första barnet? Själv har jag gått upp 14-22 kg (3barn) 3-6 mån efter förlossning varit nere på mina 55 kg igen! Får extremt mycket vätska, ser ut som en Fet flodhäst som du skriver ! Följer SF måttet Ändå exemplariskt , Sista grav var de en i min omgivning som bara gick upp 7 kg under sin grav , hon födde en unge på 5,6 kg , å hade ett Rent helvete med komplikationer efter , själv har mina legat på 3-4 kg friska glada ungar utan komplikationer Å nej , INTE frossat prinsess tårta, följt En sund kost har ju lite med anlag å göra oxå


    Första barnet, så jag har inget att jämföra med. Men nojjig eftersom jag är lite äldre (snart 37) och är överlag bekymrad om det kan påverka barnets hälsa.
    Det viktigaste ska väl vara vad mvc säger och att man äter sund kost.


    Skönt att alla dina var friska och glada, det är ju allt som betyder något. 


    Anonym (Anonym) skrev 2017-08-09 21:35:01 följande:
    Jag tycker alla verkar tycka att det är ok att kommentera kvinnors utseende. Sedan blir det värre när man är gravid. Då kan man säga vad man vill känns det som. Försök inte ta åt dig. För din egen skull. Själv har jag gått upp nära 10 kg i v 20. Ändå äter jag relativt bra. Definitivt inte en tårta per dag. Det verkar bara vara väldigt olika. Så jämför dig inte med andra. Precis som jag inte tänker jämföra min vikt med andra. Så länge inte min bm är orolig tänker jag inte vara det.
    Det verkar vara konsensus att man "får" komentera och förolämpa andra kvinnor om de är gravida. Gick på en profylaxkurs med en tjej som väntar tvillingar och har gått upp 27kg, inte skulle jag drömma om att säga till henne att det är något fel på henne och hennes barn. Allas graviditeter är ju olika!
  • Kurlie
    Äldre 9 Aug 22:45
    #9

    Tycker det är lika osmakligt att kommentera gravida kvinnors kroppar åt båda håll. Inklusive så du gör i ts.

    Men ja, jag har både fått höra jag varit för stor och för liten under samma graviditet och blir lika förundrad var gång folk tycker ens kropp är till för allmänhetens tycke bara för man är gravid.

  • Äldre 9 Aug 23:10
    #10

    Jag tycker att det är osmakligt att kommentera andras kroppar öht , men särskilt folk som uttrycker sig så nervärderande som du gör TS. Än mer osmakligt, om än samtidigt komiskt, blir det när vissa av kommentarerna visar hur lite man vet....

    TS, får jag fråga hur mycket du hoppas att du kommer att väga på inskrivningen på förlossningen? Det du väger idag? Ett kilo till? Max två? Vet du att vid förlossningen bär man på ett antal extra kilon, närmare 8-12 kg i snitt (fullgången). Vad de kilona består av?
    - Barnet väger i genomsnitt 3,6 kilo.
    - Moderkakan och dess hinnor väger ca 600 g.
    - Brösten ökar i vikt med kring 0,5 kilo.
    - Blodvolymen ökar och väger drygt 1 kilo mer.
    - Extra vätska och fostervatten väger ca 2,5 kilo.
    - Kroppen bunkrar dessutom upp extra fett på ca 2,5 kilo, som energireserv inför amningen.

    Så +5 kilo till låter ju vettigt för dig, eller vad säger du?

    Sedan så finns det ju de som binder vatten. Eller som av andra orsaker går upp, helt förklarligt utan att de smäller i sig en massa extra (även om det finns dom som också gör det).

    Eller de som inte går upp för att de mår så dåligt under graviditeten. Jag t ex har två barn och vid både graviditeterna hade jag samma startvikt. Den vikten hade jag även när jag skrevs in på förlossningen i vecka 39 respektive 41. Tycker du att jag då är duktigt, jag var ju så fantastisk att jag höll vikten hela tiden, och det utan att banta? Kanske jag till och med är bättre än du på grund av det? Kan tillägga att trots att jag hade samma start vikt som vid både förlossningarna så skiljde det sig med 9 kg några veckor efter graviditeterna. Med första vägde jag 17 kg mindre några veckor efter förlossningen och med andra "bara" 8 kg. Och då hade jag dubbla moderkakor vid andra graviditeten (dvs en tvilling som tillbakabildats). Tycker du att jag var mindre duktig med andra barnet, eller är det bra nog att inte ha gått upp? Och ja, jag var orolig för mina bebisar vid både tillfällena. Hade jag fått bestämma hade jag inte legat still med vikten utan gått upp "som man ska". Nu vet jag inte om det har påverkat mina barn negativt, även om det idag inte finns några tecken på att så skulle vara fallet.

  • Äldre 10 Aug 01:16
    #11
    +1

    Jag har också gått upp ganska lite under min graviditet. Endast 4 kg. Men jag var inte så smal till att börja med heller Flört
    Har också fått folk som ifrågasätter storleken på min mage, och en massa annat som du säger. Jag tog upp det med min barnmorska och hon blev förbannad, hon sade att hon får höra sådant i tid och otid med kvinnor som har blivit ifrågasatta av folk som i "all välmening" har en åsikt om deras gravida kroppar och sedan ringet mvc i panik. Så hon ska ska skriva en bok som heter "Ä det du eller jag om är gravid?"

    Så tänk på det, alla graviditeter är olika. Din kropp gör som den vill och så länge du ligger bra till på kurvan och ditt barn verkar må bra så strunta i vad alla andra säger!

Svar på tråden Gravid, smal och snygg!