• Nolix
    Äldre 10 Aug 01:58
    17167 visningar
    22 svar
    22
    17167

    Hur mycket pengar gick det åt?

    Hallå! :)

    Hur mycket tror ni att ni la ut för att inhandla allt man behöver innan man får barn? Jag har sparat undan en hel del pengar just för detta då vi själva tänker köpa allt nytt då vi vill kunna välja precis vad VI vill ha och tycker är fint, även om det finns en del som vill ge bort eller "låna ut"...snäll tanke dock, men jag vill inte klä min bebis i sånt jag tycker är fult och som är över 25 år gammalt.

  • Svar på tråden Hur mycket pengar gick det åt?
  • Äldre 10 Aug 02:57
    #1

    Det dyraste var iaf vagn, vi la 11.000 på en som vi ville ha. Sen kanske 10.000 till på annat. Babyskydd, amningskudde, babynest, bärsele, skötbord och tillbehör, sen blir det så mycket kläder som används så kort tid första året så då är det bättre med begagnade grejer.

  • Nolix
    Äldre 10 Aug 03:09
    #2
    Söderpappan skrev 2017-08-10 02:57:52 följande:

    Det dyraste var iaf vagn, vi la 11.000 på en som vi ville ha. Sen kanske 10.000 till på annat. Babyskydd, amningskudde, babynest, bärsele, skötbord och tillbehör, sen blir det så mycket kläder som används så kort tid första året så då är det bättre med begagnade grejer.


    Ja, just kläder kommer man ju inte kunna använda länge men även där vill vi ändå köpa det vi tycker är fint. Kan inte tänka mig att mina syskon, när någon av dom skaffar barn, heller skulle vilja använda det som vi nu har fått låna, isåfall kommer dom att få det vi köper nytt nu. Då är det iallafall lite fräschare kläder! Hade jag inte haft möjlighet att spara undan så pass mycket pengar som jag gör nu så hade jag inte kunnat köpa allt nytt och därför fått nöja mig med begagnat :)
  • Äldre 10 Aug 03:34
    #3
    +1

    Jag vet ju inte vad du har fått låna men du måste ju inte använda det. Jag tycker bara att det är onödigt att lägga massa pengar på fina kläder som jag skulle kalla mer en hobby än att bara ha bra kläder som barnet behöver eftersom jag inte är intresserad av fina kläder. Men jag har ju andra intressen som det går åt pengar till som andra inte förstår så du gör ju som du vill..

  • Nolix
    Äldre 10 Aug 03:41
    #4
    Söderpappan skrev 2017-08-10 03:34:37 följande:

    Jag vet ju inte vad du har fått låna men du måste ju inte använda det. Jag tycker bara att det är onödigt att lägga massa pengar på fina kläder som jag skulle kalla mer en hobby än att bara ha bra kläder som barnet behöver eftersom jag inte är intresserad av fina kläder. Men jag har ju andra intressen som det går åt pengar till som andra inte förstår så du gör ju som du vill..


    Nja, det var väl en del bodys och resten har jag inte kikat närmre på men det föll oss inte i smaken alls. Jag vet också hur personen är som lånade oss det och det är svårt att tacka nej till saker för då blir hon tjurig, så vi kommer ju inte använda det. Hon kan få tro att vi gör det, men jag vet också att hon kommer att pracka på mina syskon samma kläder när dom väl får barn, och då kan dom istället få våra gamla. Jag har ju ändå sparat just för detta, annars hade jag inte köpt allt nytt om möjligheten inte fanns. Hur som helst, jag var bara nyfiken på vad folk har lagt ut :) Blir ju såklart mer pengar som går åt med tiden!
  • Äldre 10 Aug 06:47
    #5
    +1

    Gillar du det inte ska du inte använda det men många bebiskläder som säljs är knappt använda eller inte alls använda och mycket billigare än nytt.

  • Nolix
    Äldre 10 Aug 06:56
    #6
    Lena skrev 2017-08-10 06:47:33 följande:

    Gillar du det inte ska du inte använda det men många bebiskläder som säljs är knappt använda eller inte alls använda och mycket billigare än nytt.


    Ja, så är det ju. Kläderna vi fick är däremot använda av väldigt många barn och är över 25 år gammalt...så det vill vi inte ha, sen känns det smidigast för oss att handla nytt i butik än att leta efter begagnat :)
  • Äldre 10 Aug 07:00
    #7
    +1

    Några tusenlappar, och vi köpte heller ingen vagn eftersom det inte behövs. Folk verkar gå till överdrift när det vankas ungar och köper på sig hundratals tillbehör och grejer som egentligen inte behövs.

  • Äldre 10 Aug 07:07
    #8

    Vagn - 5000 inklusive babyskydd
    Skötbord - 500
    Skötväska - 450
    Startuppsättning skötgrejor - 400
    Vagga - 1700
    Sängkläder och filtar - 500
    Babygym - 500
    Startuppsättning kläder - 600

  • Äldre 10 Aug 07:09
    #9
    John22 skrev 2017-08-10 07:00:53 följande:

    Några tusenlappar, och vi köpte heller ingen vagn eftersom det inte behövs. Folk verkar gå till överdrift när det vankas ungar och köper på sig hundratals tillbehör och grejer som egentligen inte behövs.


    Fast vagn är ju väldigt bra att ha om MSN tycker om att vara ute och gå och praktiskt när man ska handla osv.
    Personligen skulle jag aldrig klarat mig utan vagn!
    Men det är väl olika vad man har för behov
  • Äldre 10 Aug 07:46
    #10

    Ny vagn 2000 kr

    Spjälsäng köpte svärmor

    Köpte bara ett fåtal plagg före förlossningen för att man inte vet bebis storlek och passform. Köpte en kasse på Kappahls rea typ 300 kr med lite bodys, sockor och byxor.

    När bebis var född fick vi i present nya kläder från olika håll.

    Säkert hälften av kläderna hann aldrig användas innan bebis växte ur dom. Så överdriv inte inköpen.

Svar på tråden Hur mycket pengar gick det åt?