• Nolix
    Äldre 10 Aug 01:58
    17139 visningar
    22 svar
    22
    17139

    Hur mycket pengar gick det åt?

    Hallå! :)

    Hur mycket tror ni att ni la ut för att inhandla allt man behöver innan man får barn? Jag har sparat undan en hel del pengar just för detta då vi själva tänker köpa allt nytt då vi vill kunna välja precis vad VI vill ha och tycker är fint, även om det finns en del som vill ge bort eller "låna ut"...snäll tanke dock, men jag vill inte klä min bebis i sånt jag tycker är fult och som är över 25 år gammalt.

  • Svar på tråden Hur mycket pengar gick det åt?
  • Äldre 10 Aug 10:00
    #11
    KarinIngrid skrev 2017-08-10 07:09:19 följande:
    Fast vagn är ju väldigt bra att ha om MSN tycker om att vara ute och gå och praktiskt när man ska handla osv.
    Personligen skulle jag aldrig klarat mig utan vagn!
    Men det är väl olika vad man har för behov
    Funkar alldeles utmärkt att handla, gå ut och promenera och göra allt annat med bärsele/slinga. Har man 3-4 ungar kan det givetvis vara bra, men annars tycker jag bara att barnvagnar tar upp onödig plats och är störande.
  • Äldre 10 Aug 10:32
    #12

    Vi sparade 20 000 kr till inköpt inför första barnet. Vi köpte det mesta nytt, men fick vissa saker betalda som present. Vagn, babyskydd, spjälsäng, filtar, vinteroverall (född i december), kläder, lakan, lite barnapotek, skötbord osv, det blir rätt mycket pengar till slut.

  • Äldre 10 Aug 10:48
    #13

    Kan tillägga att skötbord, badbalja aldrig köptes och inte heller behövdes.

    Bärsele lånades men var inget för mig

    Babysitter och matstol köptes först när det behövdes , båda på rean för några hundralappar tillsammans.

    Babyskydd köptes det mest prisvärda.

    Så kanske 5-6000 kronor utspritt på ett halvår.

  • Norbot­tensfi­a
    Äldre 10 Aug 11:39
    #14

    Det är ju så olika vad man vill ha och mycket går såklart att köpa beg. Finns jättemycket fint på tradera. Men totalt la vi ut kring 30.000:- ungefär. Vi delade upp det och handlade eftersom när jag var gravid. Ville också ha allt nytt... sen försätter man ju handla, de rackarna växer som ogräs ????

  • Äldre 10 Aug 11:39
    #15

    Nu går jag in i vecka 13+0 imorgon så har inte köpt något sen jag plussade men börjat kolla runt.

    Dock fick jag extrem barnlängtan för lite mer än 1 år sen och köpte 5 barnmössor på tradera..

    Men vi har fått både vagn (som vi ska köpa en liggdel till) matstol, spjälsäng lite kläder och böcker till bebisen. Så kan återkomma om några månader om tråden fortfarande är aktiv.

    Men är planerat att jag ska till Ullared med min mamma och svärmor och en kompis och köpa lite bodys och sånt där då min mamma och svärmor kommer sy lite båda två till barnet :)

  • Äldre 10 Aug 11:42
    #16
    John22 skrev 2017-08-10 10:00:08 följande:
    Funkar alldeles utmärkt att handla, gå ut och promenera och göra allt annat med bärsele/slinga. Har man 3-4 ungar kan det givetvis vara bra, men annars tycker jag bara att barnvagnar tar upp onödig plats och är störande.
    Det är nog som sagt väldigt individuellt. Jag testade bärsele men kunde inte gå längre än 30-40 minuter utan att få ont i ryggen. Så länge stunder ute så var vagnen ett måste.
  • Äldre 10 Aug 11:52
    #17
    +1

    Vagn: 2000 kr (begagnad Emmaljunga, såg ut som ny)

    Säng: 600 kr (begagnad, nyskick bortsett från ett par hål från fäste av mobil)

    Lakan: mormor sydde av äldre där slitna delar klipptes bort.

    Trasor: mormor klippte till av gamla handdukar = mjukt och skönt

    Badbalja: ärvdes

    Kläder: ärvdes

    Babynest: sydde av avlagda lakan

    Skötbord: 400 kr, begagnat från Elfa, nästan nyskick

    Bärsele Ergo: 500 kr, begagnad men aldrig använd

    Bärsjal: 400 kr, begagnad knappt använd

    Totalt: 3 900 kr.

    Sen blev det några nappflaskor också. Köptes nya, minns inte priset. Leksaker fick hon i present av släkt och vänner.

  • Äldre 10 Aug 11:54
    #18
    +1

    Jag kan inte svara exakt hur mkt men det var kanske runt 15-20 000 och det är mitt första barn tänkte som du att jag ska ha allt nytt och så blev det till en början. Sedan när man kommit in i föräldrarollen så inser man att man inte behöver köpa allt nytt nu blir det ofta begagnat som tex gåstol och gåvagnen kläder (som är fräscha hela och snygga) men ett tips till er nu är att inte gå in för att ALLT ska vara nytt och de finaste märken man kan hitta, ditt barn bryr sig inte om det är Gucci eller ICA Maxi kläder(hehe drog bara till med några märken) kolla bara att det är fräscht och helt så kan ni köpa det och säg nej till dem ni inte vill ta emot saker från när ni vet att det inte kommer bli använt det tar bara en massa plats!

  • Äldre 10 Aug 11:57
    #19
    +1

    Angående diskussion om sele och vagn. Om man ska bära i sele ska den ha avbärarbälte, som en vandringsryggsäck. (Se tex Manduca och Ergo) Annars kommer ryggontet som ett brev på posten för de flesta av oss.

  • Nolix
    Äldre 10 Aug 17:42
    #20
    MorTillTheo skrev 2017-08-10 11:54:07 följande:

    Jag kan inte svara exakt hur mkt men det var kanske runt 15-20 000 och det är mitt första barn tänkte som du att jag ska ha allt nytt och så blev det till en början. Sedan när man kommit in i föräldrarollen så inser man att man inte behöver köpa allt nytt nu blir det ofta begagnat som tex gåstol och gåvagnen kläder (som är fräscha hela och snygga) men ett tips till er nu är att inte gå in för att ALLT ska vara nytt och de finaste märken man kan hitta, ditt barn bryr sig inte om det är Gucci eller ICA Maxi kläder(hehe drog bara till med några märken) kolla bara att det är fräscht och helt så kan ni köpa det och säg nej till dem ni inte vill ta emot saker från när ni vet att det inte kommer bli använt det tar bara en massa plats!


    Blir vårat första barn också och då vill man ju gärna köpa det mesta själv eftersom det är första gången och ha sånt man själv valt och tycker är fint. Vad gäller kläder så behövs det ju inga mängder från början då barnet växer fort och jag tycker H&M har ganska billiga kläder som passar oss alldeles utmärkt i smaken så det är nog där vi kommer köpa det mesta. Sen vet jag att man säkert kommer köpa något plagg hit och dit rent spontant om man hittar något fint, min sambo kommer inte kunna hålla sig. Igår till exempel köpte hon såna där små smakportions-burkar, och vi är inte ens gravida än, haha. Vi kommer inte att gå efter det dyraste utan tittar mest efter det vi tycker är fint, praktiskt och vad för funktioner som finns på vissa saker, sen får det kosta vad det kostar så länge det ändå är rimligt pris. Skulle självklart inte köpa en vagn för över 15000 dock, blir lite saftigt kanske.
  • Äldre 10 Aug 17:54
    #21
    +1

    Runt 2000 kanske. Hade en del ärvda kläder och köpte resten secondhand. Har 5 retrovagnar, 3 gratis och de övriga kostade 800:- ihop. Dyraste var babyskyddet till bilen. Sydde egna tvättlappar och lakan. Babysitter och babygym på loppis för under 100 ihop. Badbalja på loppis för 60. Lånat skötbord. Hade en babykorg. Spjälsäng 125 på loppis. Så direkt rik måste man inte vara och dyra grejer är inget måste. Tror du verkligen bebben bryr sig om han har splitternya kläder eller begagnade? Glad De ska skitas ner, kräkas ner och dregglas ner- och växs ur på en gång.

  • Nolix
    Äldre 10 Aug 18:12
    #22
    Jag är bara jag skrev 2017-08-10 17:54:10 följande:

    Runt 2000 kanske. Hade en del ärvda kläder och köpte resten secondhand. Har 5 retrovagnar, 3 gratis och de övriga kostade 800:- ihop. Dyraste var babyskyddet till bilen. Sydde egna tvättlappar och lakan. Babysitter och babygym på loppis för under 100 ihop. Badbalja på loppis för 60. Lånat skötbord. Hade en babykorg. Spjälsäng 125 på loppis. Så direkt rik måste man inte vara och dyra grejer är inget måste. Tror du verkligen bebben bryr sig om han har splitternya kläder eller begagnade?  De ska skitas ner, kräkas ner och dregglas ner- och växs ur på en gång.


    Bebisen bryr sig förmodligen inte och förstår inte ändå, men nu handlar det om att vi själva inte vill ärva eller köpa begagnade kläder. Är det knappt använt eller oanvänt, hyfsat nytt och i våran smak så självklart, men jag känner inte för att sitta och leta. Det vi har fått är som sagt över 25 år gammalt och ser varken fräscht eller fint ut. Och kläderna vi köper kan vi sen ge till våra syskon när dom väl skaffar barn, om dom vill, så jag tycker inte att det är onödigt köp.
Svar på tråden Hur mycket pengar gick det åt?