• Äldre 11 Aug 20:58
    8173 visningar
    11 svar
    +1
    11
    8173

    Köp inte husdjur till era barn! Köp dem till ni som är vuxna!

    Alla små husdjur får ett litet vykort från mig här! ( Marsvinet hette "Micky")

    "Hej jag är ett litet marsvin, och jag sitter i min bur varje dag och glor. Ingen kommer och klappar mig längre. Jag far fram och tillbaka i buren, och jag är så jävla glad att det det finns en vuxen person, som åtminstone byter mina spån ibland, och ger mig mat! I bland får jag en skalad morot! Eller et Salladsblad!

    Jag är tacksam för lite torrfoder också, och jag jag är tacksam om jag inte behöver att sova i min kiss. Jag kan bo i trädgården! Men jag har ingen trädgård, jag har bara min bur!

    Och beta!  Hur skulle det kännas? Men jag bor i lägenhet i en liten bur. Jag saknar kel, och gos. och sol och gräs, och färska maskrosblad, men är man ett marsvin, får man ibland lida.

    Mamma byter spån på mig och ger mig mat,och friskt vatten! Men den lilla kompisen som jag skulle ha, tröttnade nog väldigt snabbt på mig. Är det bara för att jag är ett marsvin?

    Tack lilla mamma att du vill ta hand om mig. Jag kan bli 15 år. Puss o kram från ett litet marsvin...

    Hej då lilla Micky, det var du och jag. Din lilla frälsare, glömde bort dig efter 6 månader.

    Mitt budskap: Köp inga husdjur till era barn, såvida ni inte köper det till er själv!

    Och lite nice musik är ju aldrig fel?



    Solig


    Hur kan man omsätta barn i barnbidrag/ flerbarnstillägg och underhållsbidrag?
  • Svar på tråden Köp inte husdjur till era barn! Köp dem till ni som är vuxna!
  • Äldre 11 Aug 21:12
    #1
    +1

    Sen finns det också barn som älskar sina husdjur och kelar med dem varje dag och tar ut dem ur buren, ger mat och städar. Dessa barn skaffar sen husdjur när de är vuxna och blir världens bästa mattar/hussar.

    Studier visar f.ö att barn som haft husdjur är tryggare och mer empatiska.

  • Glinda från Oz
    Äldre 11 Aug 21:39
    #2
    +2
    Mackie119 skrev 2017-08-11 21:12:09 följande:

    Sen finns det också barn som älskar sina husdjur och kelar med dem varje dag och tar ut dem ur buren, ger mat och städar. Dessa barn skaffar sen husdjur när de är vuxna och blir världens bästa mattar/hussar.

    Studier visar f.ö att barn som haft husdjur är tryggare och mer empatiska.


    Grejen är att man aldrig kan veta vilka barn som tröttnar och inte. Ett husdjur är alltid först och främst de vuxnas ansvar.
  • Äldre 11 Aug 21:52
    #3

    Ja, då de små husdjuren är glada, men jag försökte, och jag fick lilla micky till graven.

    Vi fick begrava honom..Under  ett träd, en ek. Ja, det var ju en liten ceremoni!

    Men jag kommer inte att tillåta flera små husdjur  här, Han får bli vuxen först?

    Okay, vi har höns som trippar runt, och jag gillar kattor, men alla har det det bra. Det var nock bara "Micky", som fick dö, i min hand, menså är det ju med "tonåringar" som har ett litet marsvin?

    Härmed, kommer jag inte att tillåta honom att ta hand om andrar husdjur än dem som vi redan har: Höns, en liten get, 2 får. och 1 tupp!

    Solig


    Hur kan man omsätta barn i barnbidrag/ flerbarnstillägg och underhållsbidrag?
  • Äldre 11 Aug 22:03
    #4
    Glinda från Oz skrev 2017-08-11 21:39:07 följande:
    Grejen är att man aldrig kan veta vilka barn som tröttnar och inte. Ett husdjur är alltid först och främst de vuxnas ansvar.
    Mitt barn tröttnade väldigt fort, efter 6 m. var det jag, som tog hand om den den lilla varelsen. (Marsvin). Aldrig mera! Att jag skulle ge min grabb ett husdjur! Han får klara sig med dem jag har! Hönsen älskar jag mest! Och så lilla geten, och fåret som klipper gräset åt mig. De är HUSDJUR! 

    Köp inte hamster och marsvin, och små kaniner... Så vidare det inte är ni vuxna som skall ta hand om dem. Det verkar inte funka på barn, nu för tiden....
    Hur kan man omsätta barn i barnbidrag/ flerbarnstillägg och underhållsbidrag?
  • Äldre 11 Aug 22:07
    #5
    Glinda från Oz skrev 2017-08-11 21:39:07 följande:
    Grejen är att man aldrig kan veta vilka barn som tröttnar och inte. Ett husdjur är alltid först och främst de vuxnas ansvar.
    Ja men, hur länge gör de det? Alla de åren som det lilla djuret lever? Det lilla djuret i bur?
    Hur kan man omsätta barn i barnbidrag/ flerbarnstillägg och underhållsbidrag?
  • Äldre 11 Aug 23:15
    #6
    +1
    faren skrev 2017-08-11 21:52:48 följande:
    Härmed, kommer jag inte att tillåta honom att ta hand om andrar husdjur än dem som vi redan har: Höns, en liten get, 2 får. och 1 tupp!

    Solig
    Hur kommer det sig att marsvinet bodde i en lägenhet i en liten bur, medan ni kan ha höns, get, får och tupp?
  • Glinda från Oz
    Äldre 12 Aug 00:34
    #7
    +1
    faren skrev 2017-08-11 22:07:04 följande:

    Ja men, hur länge gör de det? Alla de åren som det lilla djuret lever? Det lilla djuret i bur?


    Det är därför djuret först och främst är den vuxnes ansvar precis som jag skrev. De flesta burdjur ska man ha två av också, ett marsvin måste t.ex enligt lag ha en artfrände som kompis.
  • Anonym (deppi­g)
    Äldre 12 Aug 00:44
    #8

    Kan bara hålla med.

    Jag fick en hamster som dum unge och den var söt, men den var mest vaken på nätterna och sprang maniskt i sitt hjul då. Jag var rädd att störa den på dagen och lite rädd att den skulle bitas för den nafsade när jag gav den grönsaker. Jag tog ut den ibland och och den kilade runt och genom toarullar och så och det var väl lite kul, men jag tröttnade.

    Jag bytte strö och gav mat och vatten men jag orkade inte bry mig om djuret, och sen blev hamstern nog tokig av brist på stimulans och gnagde av sig pälsen på hela baken.

    Min mamma gjorde inget, borde hon inte tagit den till veterinär eller något? Hon vägrade ta i djuret själv så det var kanske inte optimala förutsättningar. Jag hade sedan dåligt samvete ett drygt år tills djuret fick en stroke och dog, och lovade mig själv att aldrig mer ha husdjur.

  • Anonym (X)
    Äldre 12 Aug 00:50
    #9
    +1

    Blev Micky 15 år (vanligen blir de max 8...) tycker jag du borde anmält honom till Guiness rekordbok då den äldsta annars var 14 år, 10,5 mån.

  • Thu 5 Mar 2020 18:55
    #10

    Oj, hittade en väldigt gammal tråd här. Ja, vi bodde ju i lägenhet innan, när Micky var liten. Jo, han blev 15 år. Och jag var hans "mamma", (Han somnade in stilla, av ålder i en liten mjuk handuk. Hans Husse var inte där.) Inget konstigt för ett marsvin kanske, som blev så väl omhändertagen här på landet. Det var budskapet, att så många små husdjur, kanske blir inköpta i onödan?{#emotions_dlg.flower}

  • Anonym (Gälle­r inte bara barn, även kvinno­r.)
    Thu 5 Mar 2020 19:13
    #11
    -1
    Detta gäller inte bara barn utan även kvinnor. De tjatar gärna om att de vill ha en hund och är jätteengagerade i den första månaden eller så. Efter det blir den bara en instagramaccessoar för att ta gulliga bilder med. Det är du som kommer få se till att den går ut så gott som varje promenad, kommer till veterinären, har mat, vatten, dresseras, får klorna klippta, tänderna borstade, får bada osv osv.  

    Visst hon kommer bli jätteglad och engagerad först men det är som jag sagt hastigt övergående. Sedan förvandlas den till bara ytterligare en pryl. Då vill hon ha katt, ny väska eller en bebis istället.
Svar på tråden Köp inte husdjur till era barn! Köp dem till ni som är vuxna!