• Anonym (ceki)
    Äldre 20 Aug 13:41
    4796 visningar
    14 svar
    14
    4796

    När kan man kolla om man väntar 1 eller fler barn?

    I vilken vecka kan man kolla upp om man väntar ett barn eller flera? Jag är gravid och det finns en chans att det är tvillingar eller trillingar så jag skulle vilja kolla upp det när det går.

  • Svar på tråden När kan man kolla om man väntar 1 eller fler barn?
  • Anonym (tinti­n)
    Äldre 20 Aug 13:44
    #1

    borde väl gå o se när hjärtat/hjärtan börjat slå, så runt v7+0 o framåt? (vi såg hjärtat i 6+4 men det är så litet då så kan vara för tidigt att se enligt den bm vi var hos, vi hade nog tur :) )

  • modsey
    Äldre 20 Aug 13:51
    #2
    Anonym (ceki) skrev 2017-08-20 13:41:01 följande:

    I vilken vecka kan man kolla upp om man väntar ett barn eller flera? Jag är gravid och det finns en chans att det är tvillingar eller trillingar så jag skulle vilja kolla upp det när det går.


    Vi såg två två redan i veckan 5-6 på ett vul. Men så tidigt är det fortfarande stor risk att den ena tillbakabildas .
  • Anonym (Stina­)
    Äldre 20 Aug 16:34
    #3

    Om du inte gör extra ultraljud av diverse orsaker så är det först på rutin ultraljudet som du får veta det.

  • Anonym (ceki) Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 16:58
    #4
    Anonym (Stina) skrev 2017-08-20 16:34:54 följande:

    Om du inte gör extra ultraljud av diverse orsaker så är det först på rutin ultraljudet som du får veta det.


    Men om det finns ganska stark anledning att misstänka att det kanske skulle kunna vara tvillingar eller trillingar, får man göra tidigare koll då? Eller är det privat undersökning som gäller? Har gjort ivf och de satte tillbaka 3 embryon.
  • Äldre 20 Aug 17:02
    #5
    Anonym (ceki) skrev 2017-08-20 16:58:23 följande:

    Men om det finns ganska stark anledning att misstänka att det kanske skulle kunna vara tvillingar eller trillingar, får man göra tidigare koll då? Eller är det privat undersökning som gäller? Har gjort ivf och de satte tillbaka 3 embryon.


    Ivf klinikerna brukar göra tidiga ultraljud runt v 9. Har du inte blivit informerad om det?
  • Anonym (ceki) Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 17:06
    #6
    Popetot skrev 2017-08-20 17:02:25 följande:
    Ivf klinikerna brukar göra tidiga ultraljud runt v 9. Har du inte blivit informerad om det?
    Nja jag har gjort ivf utomlands, så det är inte jätteaktuellt att åka tillbaka dit bara för ultraljud :)
  • LFF
    Äldre 20 Aug 17:08
    #7

    Kontakta privat gynmottagning eller mvc, säg som det är, att du vill veta om det är fler än en eftersom det kräver andra förberedelser och kanske att man blir borta längre från jobb.

    Vi fick veta i v7+5 att det låg två. Hade haft kontakt med fynd pga oro för mens och två tidigare missfall.

  • Anonym (Anna)
    Äldre 20 Aug 17:10
    #8
    Anonym (ceki) skrev 2017-08-20 13:41:01 följande:

    I vilken vecka kan man kolla upp om man väntar ett barn eller flera? Jag är gravid och det finns en chans att det är tvillingar eller trillingar så jag skulle vilja kolla upp det när det går.


    Första ul kommer väl att klargöra hur många barn du väntar?
  • LFF
    Äldre 20 Aug 17:12
    #9
    Anonym (Anna) skrev 2017-08-20 17:10:00 följande:

    Första ul kommer väl att klargöra hur många barn du väntar?


    Fast för vissa är det först vid RUL och är det en flerlingsgraviditet så är risken stor att man blir sjukskriven kort där efter vilket kan vara bra att veta plus att risken att föda för tidigt ökar.
  • Anonym (Anna)
    Äldre 20 Aug 17:19
    #10
    LFF skrev 2017-08-20 17:12:12 följande:
    Fast för vissa är det först vid RUL och är det en flerlingsgraviditet så är risken stor att man blir sjukskriven kort där efter vilket kan vara bra att veta plus att risken att föda för tidigt ökar.
    RUL är också ultraljud. UL behandling genomförs varenda gång när någon proffs konstaterar graviditet. 
  • Äldre 20 Aug 20:25
    #11

    Jag fick veta det på ett vanligt extra ul i vecka 6. Men då såg man bara 1 hjärta, men 2 säckar. I v. 8 kunde man se 2 hjärtan.
    Dock fick jag förklarat att trots 2 foster, så  var det inte säkert att båda skulle finnas kvar i v. 12. Ibland bara blir det inget av det ena.

    Så skulle väl säga att v. 12 är en ganska bra tidpunkt att få bekräftat om du ska ha 1,2 eller 3 barn. 

    Och nu vet jag inte vem som skrev att man blir sjukskriven snabbt efter..men det stämmer ju inte. Förstås så kan man ju få komplikationer och det är ju då en annan sak. Men vanligtvis så kan man ofta jobba fram till v.25-30 förutsatt allt går bra...beroende på hur man mår. Vid v 30 blir ju många sjukskrivna, då det verkligen börjar bli tungt och kroppen ofta behöver vila. Men en del jobbar ännu längre... 

    (detta gäller då tvillingar)

    Många föds ju dock lite tidigare, så det kan ju vara bra att tänka på att ha de mesta klart runt v25-30.

    Lycka till, hur många det än blir : )

  • LFF
    Äldre 20 Aug 22:19
    #12
    Anonym (Anna) skrev 2017-08-20 17:19:20 följande:

    RUL är också ultraljud. UL behandling genomförs varenda gång när någon proffs konstaterar graviditet. 


    Va? Är Det? *ironin flödar*

    Att få veta i v18-19 att man väntar fler än en och sen bli sjukskriven resten av graviditeten pga risk för förtidsbörd kan vara jäkligt svårt att hantera.
    1234568 skrev 2017-08-20 20:25:21 följande:

    Och nu vet jag inte vem som skrev att man blir sjukskriven snabbt efter..men det stämmer ju inte. Förstås så kan man ju få komplikationer och det är ju då en annan sak. Men vanligtvis så kan man ofta jobba fram till v.25-30 förutsatt allt går bra...beroende på hur man mår. Vid v 30 blir ju många sjukskrivna, då det verkligen börjar bli tungt och kroppen ofta behöver vila. Men en del jobbar ännu längre... 

    (detta gäller då tvillingar)

    Många föds ju dock lite tidigare, så det kan ju vara bra att tänka på att ha de mesta klart runt v25-30.

    Lycka till, hur många det än blir : )


    Jag skrev att RISKEN är stor att man blir sjukskriven kort efter RUL pga risk för förtidsbörd. Vännen med trillingar blev sjukskriven från v 15. Jag med tvillingar fick de tvinga till sjukskrivning i v30. Min BM hade tjatat sen v25 typ. Tvillingklubben rekommenderar från v20 pga påfrestningarna på kroppen om jag inte minns fel. Har man då ett jobb där det krävs en viss överlämning för att arbetet ska flyta på bra så är det rätt skönt att vara förberedd långt innan RUL. Kan hålla med om att runt då man gör Kuben är en bra tidpunkt. Problemet är ju att inte alla erbjuds att göra kuben.
  • Anonym (Sicka­n)
    Äldre 21 Aug 07:09
    #13

    Bekant var gravid i v 18 o på ultra - ett foster (hade inte gått i v 12 pga överraskningsgrav). Pga komplikationer gick hon till läk i v 22-23 o upptäcktes tvillinggravifitet.

  • Äldre 21 Aug 13:16
    #14

    Beror väl på vart i landet du bor men väljer du att göra ett kub test så görs ett ultraljud. Är väl v 12-13?

    Ring ditt mvc och gör upp en plan.

    Lycka till!!!

Svar på tråden När kan man kolla om man väntar 1 eller fler barn?