• Anonym (Rädda Mamman­)
    Äldre 13 Sep 18:52
    6805 visningar
    26 svar
    26
    6805

    Mitt ex är galet.

    Är mamma till en 5åring. Har separerat med pappan i januari.

    I början var allt lugnt, sen fick han för sig att jag hade varit på en dejt när jag i själva verket var på ett barnkalas med vår son.

    Han var helt tokig och vägrade flytta för det första. När han väl flyttat började hoten. Han skulle ta vår son, sa att han skulle skära halsen av mig om jag inte gick genom hembyn och bad om ursäkt över hur jag betett mig mot mitt ex. Till sist fick jag höra att det bara fanns ett alternativ för att få allting bra. Han sa det aldrig rakt ut, men han menade att jag skulle ta tillbaka honom.

    Jag blev sjukskriven, fick krångla mig igenom möte på möte med familjerätten där exet sitter och säger att det inte finns några problem mer än att jag försöker bråka.

    Det enda jag gjort är att försöka komma överens, vara följsam och lyssna på exets önskemål. Hela tiden rakt igenom.

    Jag vägrade lämna sonen till honom i början för att han hotade med självmord, kidnappning av vår son och att hemska saker skulle hända mig. Men familjerätten propsade på att exet självklart skulle ha sin son och vi fick skriva ett kontrakt på hur allt skulle skötas. Vi fick inte ändra på något utan det skulle vara som det var skrivet i kontraktet.

    Det ändrades av exet till att jag inte fick ändra på något men han fick ändra på allt. Ändra dagar, tider och helst se till att bytet skulle ske 6 på morgonen då det passade honom bäst. Det passade inte vår son alls.

    Vi diskuterade, men det är jag som får skylla mig själv. Jag har ju gjort slut helt enkelt. Då får man ta lite skit.

    Träffade en ny i april, den människan ville han mörda. Eller förstöra hela livet för. Själv fick han träffa vem som helst och hur många som helst och jag kan absolut inte påstå att jag brytt mig alls då det skett när sonen varit hos mig.

    Plötsligt för någon vecka sedan förändrades det och han blev jättetrevlig. Men härom dagen kom han på att jag skulle ljuga för försäkringskassan att han betalade underhåll. Det kan jag inte göra sa jag, det är vår sons pengar.

    Det kan jag visst göra. Det kan ju hända att jag får nå pengar av honom någon gång i framtiden, men det är inte alls säkert sa han.

    Nej, så tänker jag inte göra.

    Försäkringskassan ringer mig och jag berättar sanningen för dem. Sen pratar jag med exet och säger att sånt här går jag inte med på.

    Då tar det en stund så får jag ett skriftligt hot om att något otrevligt kommer att hända. Inte mot mig utan mot någon annan. Det är något fruktansvärt hemskt och skall vi vara laglydiga medborgare så är han tyvärr tvungen att anmäla en sak. Han säger inte vad.

    Jag säger att det är bra om han anmäler det om det är så illa. Då svarar han att om jag ringer försäkringskassan och säger att han betalar fast han inte gör det så slipper vi det här hemska.

    Jag håller på att bli tokig på riktigt, gråter och tänker oavbrutet på vad jag gjort för att förtjäna detta. Jag har varit på håret att anmäla svinet flera gånger. Men samtidigt är det min sons pappa. Jag försöker skydda sonen, men det är ingen på familjerätten som ser problemet. Spelar ingen roll att jag har precis varenda sak sparat eller inspelat.

    Skäll ut mig, eller säg något bra. Jag behöver det.

  • Svar på tråden Mitt ex är galet.
  • Anonym (g)
    Äldre 13 Sep 18:57
    #1

    Det bästa sättet att skydda sonen är nog att anmäla pappan.

  • Anonym (hh)
    Äldre 13 Sep 19:00
    #2

    Oj låter verkligen tufft för dig. Du borde ha någon att prata med. Ring typ kvinnojouren och berätta så du kan få stöd och hjälp med hur du ska göra. Eller fråga familjerätten vart du ska vända dig.
    Skulle inte förvåna mig om ditt obalanserade ex är en sådan som rätt omgående kommer att skaffa en ny och leka familj med. Då kommer han inte ha tid att trakassera dig

  • Anonym (mmm)
    Äldre 13 Sep 19:04
    #3

    Men du får ringa polisen! Sen hoppas jag du har sparat gamla saker han skrivit för han är uppenbarligen inte frisk!
    Varje gång han säger eller skriver sådana här saker ska du spara, spela in om du kan (om ni pratar på tfn) men också berätta för folk vad han gör! han manipulerar säkerligen alla andra annars 

    jag förstår inte hur han kunde ändra ett avtal till att han kan ändra det men inte du?

  • Anonym (pp)
    Äldre 13 Sep 19:31
    #4

    Och vad för sorts gott tror du att det kommer ur att du går med på allt exet ber dig om och låter honom hota och skrämma dig?? Seriöst?

  • Anonym (Rädda Mamman­) Trådstartaren
    Äldre 13 Sep 19:33
    #5

    Jag har allt sparat och inspelat. Varenda hot och varenda sak han bråkat om och krävt att jag ska göra.

    Han hävdar att han har rätt att ändra hur han har sin son medan jag mest bara får skylla mig själv. Skulle jag kontakta familjerätten blir det troligtvis bara mycket värre än det redan är.

  • Anonym (Hej)
    Äldre 13 Sep 19:35
    #6

    Det där är inte en far, det där är ett svin. Anmäl honom, gör rätt! Ditt barn kommer växa upp med en gris till förebild. En sån behöver man inte.

  • Anonym (pp)
    Äldre 13 Sep 19:44
    #7

    Tycker synd om dig. Själv råkat ut för galna karlar men som tur var aldrig så där allvarligt. Kommer ihåg hur rädd jag var.

    Tänk på en viktig sak. Han har ALDRIG rätt att kränka dig eller hota eller skrämmas. Han har förbrukat ditt förtroende och du har INGEN skyldighet att samarbeta med honom eller ha någon sorts relation med honom. Du är INTE livegen honom bara för att ni har barn ihop och du är INTE någon bra förebild om du går med på att leva i en destruktiv relation (vilket du är i nu även om ni separerat).

    Det är bra att du dokumenterat allt. Fortsätt med det. Och prata med polisen om ditt nästa steg. De och kvinnojourer borde vara bäst lämpade att ge dig råd om vad du ska göra.

    Har du någonstans du kan söka skydd? Hos föräldrarna, syskon eller god vän du kan bo hos ett tag? Tänk på att galna män är som farligast perioden efter att man lämnat dem och/eller polusanmält dem.

  • Anonym (H)
    Äldre 13 Sep 19:44
    #8

    Oj, låter som mitt ex när han betedde sig som ett as!!

    Mitt råd är att polisanmäla honom. Anmäl varenda grej han säger/gör. Menar då hot & trakasserier tex.

    Jag gick igenom alla möjliga faser med mitt ex. Självmordshot, våldshot, "jag älskar dig såååå mkt", "det är ditt fel att jag gör såhär". Det kändes som att det skulle pågå i all oändlighet!

    Jag anmälde allt jag kunde. Han fick besöksförbud och blev dömd i TR 2 gånger. Så som jag skrev, anmäl honom! Det kanske får honom att tänka till iaf.

  • Äldre 13 Sep 19:54
    #9
    Anonym (Rädda Mamman) skrev 2017-09-13 19:33:12 följande:

    Jag har allt sparat och inspelat. Varenda hot och varenda sak han bråkat om och krävt att jag ska göra.

    Han hävdar att han har rätt att ändra hur han har sin son medan jag mest bara får skylla mig själv. Skulle jag kontakta familjerätten blir det troligtvis bara mycket värre än det redan är.


    Ta med allt material till polisen!! Och familjerätten.
  • Anonym (sniff­er)
    Äldre 13 Sep 19:57
    #10

    Men säger han dessa saker direkt öga mot öga eller på telefon?

    För det är världens lättaste att installera appen ACR, automatic call recorder, så spelas alla dina samtal in och du får efter samtalet ett val om du vill spara det eller inte.

    Det är inte särskilt intelligent att hota nån över telefon idag, alldeles för lätt att spara bevisen.

Svar på tråden Mitt ex är galet.