• Anonym (Rädda Mamman­)
    Äldre 13 Sep 18:52
    6802 visningar
    26 svar
    26
    6802

    Mitt ex är galet.

    Är mamma till en 5åring. Har separerat med pappan i januari.

    I början var allt lugnt, sen fick han för sig att jag hade varit på en dejt när jag i själva verket var på ett barnkalas med vår son.

    Han var helt tokig och vägrade flytta för det första. När han väl flyttat började hoten. Han skulle ta vår son, sa att han skulle skära halsen av mig om jag inte gick genom hembyn och bad om ursäkt över hur jag betett mig mot mitt ex. Till sist fick jag höra att det bara fanns ett alternativ för att få allting bra. Han sa det aldrig rakt ut, men han menade att jag skulle ta tillbaka honom.

    Jag blev sjukskriven, fick krångla mig igenom möte på möte med familjerätten där exet sitter och säger att det inte finns några problem mer än att jag försöker bråka.

    Det enda jag gjort är att försöka komma överens, vara följsam och lyssna på exets önskemål. Hela tiden rakt igenom.

    Jag vägrade lämna sonen till honom i början för att han hotade med självmord, kidnappning av vår son och att hemska saker skulle hända mig. Men familjerätten propsade på att exet självklart skulle ha sin son och vi fick skriva ett kontrakt på hur allt skulle skötas. Vi fick inte ändra på något utan det skulle vara som det var skrivet i kontraktet.

    Det ändrades av exet till att jag inte fick ändra på något men han fick ändra på allt. Ändra dagar, tider och helst se till att bytet skulle ske 6 på morgonen då det passade honom bäst. Det passade inte vår son alls.

    Vi diskuterade, men det är jag som får skylla mig själv. Jag har ju gjort slut helt enkelt. Då får man ta lite skit.

    Träffade en ny i april, den människan ville han mörda. Eller förstöra hela livet för. Själv fick han träffa vem som helst och hur många som helst och jag kan absolut inte påstå att jag brytt mig alls då det skett när sonen varit hos mig.

    Plötsligt för någon vecka sedan förändrades det och han blev jättetrevlig. Men härom dagen kom han på att jag skulle ljuga för försäkringskassan att han betalade underhåll. Det kan jag inte göra sa jag, det är vår sons pengar.

    Det kan jag visst göra. Det kan ju hända att jag får nå pengar av honom någon gång i framtiden, men det är inte alls säkert sa han.

    Nej, så tänker jag inte göra.

    Försäkringskassan ringer mig och jag berättar sanningen för dem. Sen pratar jag med exet och säger att sånt här går jag inte med på.

    Då tar det en stund så får jag ett skriftligt hot om att något otrevligt kommer att hända. Inte mot mig utan mot någon annan. Det är något fruktansvärt hemskt och skall vi vara laglydiga medborgare så är han tyvärr tvungen att anmäla en sak. Han säger inte vad.

    Jag säger att det är bra om han anmäler det om det är så illa. Då svarar han att om jag ringer försäkringskassan och säger att han betalar fast han inte gör det så slipper vi det här hemska.

    Jag håller på att bli tokig på riktigt, gråter och tänker oavbrutet på vad jag gjort för att förtjäna detta. Jag har varit på håret att anmäla svinet flera gånger. Men samtidigt är det min sons pappa. Jag försöker skydda sonen, men det är ingen på familjerätten som ser problemet. Spelar ingen roll att jag har precis varenda sak sparat eller inspelat.

    Skäll ut mig, eller säg något bra. Jag behöver det.

  • Svar på tråden Mitt ex är galet.
  • Anonym (sniff­er)
    Äldre 13 Sep 19:58
    #11

    Äsch förlåt jag läste inte tillräckligt...blev så upprörd.

  • Anonym (usch)
    Äldre 13 Sep 21:32
    #12

    Dokumentera även alla gånger han gör avsteg från familjerättens beslut. Bra att ha vid förhandlingar i tingsrätten, som visar att han inte alls följer överenskommelser.

  • Anonym (Sis)
    Äldre 13 Sep 21:47
    #13

    Kom ihåg att familjerätten är en frivillig instans. Hoppa över det helt och hållet om du vill ha någon ändring. Stäm honom på vad du nu vill uppnå; ändrat umgänge / enskild vårdnad men ta det i tingsrätten, försök inte komma fram till något i familjerätten. Bättre att familjeenheten får göra en ordentlig utredning av er situation där alla dina bevis kan tas upp och det sker på uppdrag av tingsrätten.

  • Anonym (Henri­k Hårfag­er)
    Äldre 14 Sep 11:23
    #14
    Anonym (Hej) skrev 2017-09-13 19:35:46 följande:

    Det där är inte en far, det där är ett svin. Anmäl honom, gör rätt! Ditt barn kommer växa upp med en gris till förebild. En sån behöver man inte.


    Han kommer ändå att ha rättighet att ha umgänge med barnet.

    Bästa sättet är oftast att vägra låta sig provoceras. Låt honom dra allt till ytterligheter men spela inte med. Han kommer att göra bort sig överallt.
  • Äldre 14 Sep 11:28
    #15
    -1

    Som man bäddar får man ligga. Genom att hela tiden acceptera han dåliga beteende får du honom att fortsätta. Han vinner dubbelt, dels får han umgänge mm precis som han vill och dels får han dig att må dåligt.

    Du kan välja att fortsätta som förrut, vika ner dig hela tiden. Eller ta striden nu, säga stopp, anmäla, vägar ändra fastställt umgänge mm.

  • Anonym (...)
    Äldre 14 Sep 11:59
    #16

    Vilket land är han ifrån?

  • LFF
    Äldre 14 Sep 12:03
    #17
    +1
    Anonym (...) skrev 2017-09-14 11:59:37 följande:

    Vilket land är han ifrån?


    Måste man komma från utlandet bara för att man är en galen idiot? 
  • Anonym (NEJ)
    Äldre 14 Sep 12:48
    #18
    +1
    Kjell2 skrev 2017-09-14 11:28:44 följande:

    Som man bäddar får man ligga. Genom att hela tiden acceptera han dåliga beteende får du honom att fortsätta. Han vinner dubbelt, dels får han umgänge mm precis som han vill och dels får han dig att må dåligt.

    Du kan välja att fortsätta som förrut, vika ner dig hela tiden. Eller ta striden nu, säga stopp, anmäla, vägar ändra fastställt umgänge mm.


    Usch! Sådant tänk som du har är vidrigt,
    NEJ det är inte TS fel, hans handlande beror på honom och bara honom, han enbart är ansvarig för det så lägg av med sådant neandertal snack,

    TS spara allt han skickar till dig, spela in alla samtal, sen lämnar du överallt till polisen, ju mer du har desto mer har han att förklara och stå till svars för.
    Och återigen, det är inte ditt fel på något sätt att han beter sig som han gör, det är bara hans ansvar.
    ´
  • Äldre 14 Sep 12:53
    #19
    Anonym (NEJ) skrev 2017-09-14 12:48:15 följande:
    Usch! Sådant tänk som du har är vidrigt,
    NEJ det är inte TS fel, hans handlande beror på honom och bara honom, han enbart är ansvarig för det så lägg av med sådant neandertal snack,

    TS spara allt han skickar till dig, spela in alla samtal, sen lämnar du överallt till polisen, ju mer du har desto mer har han att förklara och stå till svars för.
    Och återigen, det är inte ditt fel på något sätt att han beter sig som han gör, det är bara hans ansvar.
    ´
    Så TS har gjort rätt till nu och borde inte ha agerat annorlunda tidigare?
  • Anonym (NEJ)
    Äldre 14 Sep 13:10
    #20
    +1
    Kjell2 skrev 2017-09-14 12:53:21 följande:
    Så TS har gjort rätt till nu och borde inte ha agerat annorlunda tidigare?
    När du vänder fokus på TS handlande hurvida hon har gjort rätt så fråntar ju du honom en del av ansvaret och han och enbart han är ansvarig för hans handlande.

    Tycker du ska ta och fundera lite över hur du resonerar för jag tror inte du medvetet vill vara en som skuldbelägger kvinnor och ursäktar män som misshandlar sina fruar fysisk eller psykiskt, du har bara tyvärr ett väldigt gammaldags och fel tänk som du behöver förändra, detta tänk finns tyvärr även inom myndigeter som polis och det måste ändras, är på väg at förändras men det går långsamt.

    Det finns en massa saker ts kan göra, hon behöver råd och hjälp MEN skulden ligger inte på något vis hos henne, skulden till handlandet ligger enbart hos honom.
  • Äldre 14 Sep 13:17
    #21
    Anonym (NEJ) skrev 2017-09-14 13:10:04 följande:
    När du vänder fokus på TS handlande hurvida hon har gjort rätt så fråntar ju du honom en del av ansvaret och han och enbart han är ansvarig för hans handlande.

    Tycker du ska ta och fundera lite över hur du resonerar för jag tror inte du medvetet vill vara en som skuldbelägger kvinnor och ursäktar män som misshandlar sina fruar fysisk eller psykiskt, du har bara tyvärr ett väldigt gammaldags och fel tänk som du behöver förändra, detta tänk finns tyvärr även inom myndigeter som polis och det måste ändras, är på väg at förändras men det går långsamt.

    Det finns en massa saker ts kan göra, hon behöver råd och hjälp MEN skulden ligger inte på något vis hos henne, skulden till handlandet ligger enbart hos honom.
    Det kan du få tycka.

    Jag säger väl i slutändan samma sak som du. Att om inte TS gör något lär det inte bli en förändring.


  • Anonym (NEJ)
    Äldre 14 Sep 13:33
    #22
    Kjell2 skrev 2017-09-14 13:17:38 följande:
    Det kan du få tycka.

    Jag säger väl i slutändan samma sak som du. Att om inte TS gör något lär det inte bli en förändring.
    Att ts måste göra något är vi överrens om. Skulden till hans handlande däremot är enbart hans.

    Men ja ts har sparat allt säger hon så mitt råd är att lämna in detta, det går ju inte bara ut äver henne ut över hennes barn, plus att såna människor som han kan eskalera och ts hamna i en ännu mer farlig situation hon redan är i, att han har gått över alla gränser redan är ju odiskutabelt.


  • Anonym (Samma­)
    Äldre 14 Sep 14:45
    #23
    +1

    Hej TS, jag är PRECIS i samma situation nu. Jag tror på att anmäla skrämmer, jag har ringt polisen flera gånger men de kunde inte göra nåt eftersom bevis inte fanns. Men polisen ringde honom och det hjälpte faktiskt!
    T.o.m., din historia om bidraget är samma.
    Det jag är så jävla irriterad på är att jag måste ha med honom och göra, han är så ostabil ställer tusen frågor, kommer till min dörr osv.
    Hade jag träffat en ny, skulle jag nog vara död.
    Jag bara hoppas att han tröttnar och hittar en ny, kanske allt blir bättre med tiden. Kanske kan jag flytta några km längre bort....men tiden går, han har redan förstört många år av mitt liv.

  • Anonym (Malin­)
    Äldre 14 Sep 15:01
    #24

    Jag har upplevt den sits du sitter i nu i 4 1/2 år. Och TYVÄRR så tror jag aldrig att den kommer ändras det går lite upp o ner, vi har prövat familjerätten i omgångar men jag upplever att det faktiskt inte ger ett skit förutom att dom för oss förklarat sätt dom skiter i oss vuxna o ser för barnens bästa och har riktigt skeva tankar. Vi har även varsin advokat som vi träffar då å då om ändringar i avtal osv. Han e världens bästa på att manipulera folk. Jag träffade min "nya" sambo i stort sätt efter jag lämnade honom och vi har nu levt ihop i straxt över 4 år och han är världens bästa då även han fått mottagit rätt mycket hot o blivit drabbad rätt mycket med sitt jobb när barnens pappa skiter i o hämtar dom osv. Barnens pappa kämpar även i stort sätt dagligen med att förstöra för oss med olika rykten. Som t.ex att jag varit på dejt med honom o liknande sjuka saker. Så det gäller att man har ett starkt förhållande annars kommer det aldrig hålla. I dags läget så är det grymt svårt att få ensam vårdnad då pappan inte gör något mot barnen utan bara mot mig. Så tyvärr har jag bara fått accepterat det o försöker att skaka av mig det. Vi har lämning genom dagis och skola så vi behöver tack o lov oftast aldrig ses men det är ändå väldigt mycket krånglig med att han inte kan hämta osv. Nu väntar jag och sambon ett gemensamt barn om det går vägen, så vi sitter här och laddar upp på att han ska få reda på det så vi kan börja på en ny omgång av trakasserier. Jag hoppas allt löser sig bättre för dig :)

  • Anonym (?)
    Äldre 14 Sep 15:10
    #25
    Anonym (Malin) skrev 2017-09-14 15:01:47 följande:

    Jag har upplevt den sits du sitter i nu i 4 1/2 år. Och TYVÄRR så tror jag aldrig att den kommer ändras det går lite upp o ner, vi har prövat familjerätten i omgångar men jag upplever att det faktiskt inte ger ett skit förutom att dom för oss förklarat sätt dom skiter i oss vuxna o ser för barnens bästa och har riktigt skeva tankar. Vi har även varsin advokat som vi träffar då å då om ändringar i avtal osv. Han e världens bästa på att manipulera folk. Jag träffade min "nya" sambo i stort sätt efter jag lämnade honom och vi har nu levt ihop i straxt över 4 år och han är världens bästa då även han fått mottagit rätt mycket hot o blivit drabbad rätt mycket med sitt jobb när barnens pappa skiter i o hämtar dom osv. Barnens pappa kämpar även i stort sätt dagligen med att förstöra för oss med olika rykten. Som t.ex att jag varit på dejt med honom o liknande sjuka saker. Så det gäller att man har ett starkt förhållande annars kommer det aldrig hålla. I dags läget så är det grymt svårt att få ensam vårdnad då pappan inte gör något mot barnen utan bara mot mig. Så tyvärr har jag bara fått accepterat det o försöker att skaka av mig det. Vi har lämning genom dagis och skola så vi behöver tack o lov oftast aldrig ses men det är ändå väldigt mycket krånglig med att han inte kan hämta osv. Nu väntar jag och sambon ett gemensamt barn om det går vägen, så vi sitter här och laddar upp på att han ska få reda på det så vi kan börja på en ny omgång av trakasserier. Jag hoppas allt löser sig bättre för dig :)


    Jättehemskt att höra om din situation och jag känner för ermen hur iallvärlden tänkte du och din nya när ni bestämde er för att skaffa ett till barn i den här situationen?

    Förstår att ni vill ha ett gemensamt barn men inte sjutton är det rätt att dra in ett til loskyldigt barn med tanke på situationen så där tycker jag ni har gjort fel, det drabbar ju även alla inblandade barn, du pratar om hot etc och ni ska skaffa ett till barn trots att ni vet att ditt ex kan komma att explodera?

    Självklart ska inte han få avgöra vad ni gör eller förhindra era liv men det är ni som har ansvaret för era barn och att frivilligt utsätta ett till barn för detta det förstår jag bara inte. Ibland måste man sätta barnen före sin egen vilja och önskan om fler barn.
  • Anonym (Malin­)
    Äldre 14 Sep 16:08
    #26
    Anonym (?) skrev 2017-09-14 15:10:33 följande:

    Jättehemskt att höra om din situation och jag känner för ermen hur iallvärlden tänkte du och din nya när ni bestämde er för att skaffa ett till barn i den här situationen?

    Förstår att ni vill ha ett gemensamt barn men inte sjutton är det rätt att dra in ett til loskyldigt barn med tanke på situationen så där tycker jag ni har gjort fel, det drabbar ju även alla inblandade barn, du pratar om hot etc och ni ska skaffa ett till barn trots att ni vet att ditt ex kan komma att explodera?

    Självklart ska inte han få avgöra vad ni gör eller förhindra era liv men det är ni som har ansvaret för era barn och att frivilligt utsätta ett till barn för detta det förstår jag bara inte. Ibland måste man sätta barnen före sin egen vilja och önskan om fler barn.


    Alltså ursäkta??! Det där gjorde mig riktigt jävla less. Ska mitt o min familjs liv bli lidande pga ett idiotiskt X? Jag gjorde ett stort misstag som gjorde valet att skaffa barn med honom han gick från världens underbaraste till den som ringde 112 för att han hade misshandlat sönder sin flickvän!!! Och med det menar jag inte att jag ångrar mina barn. Skulle ALDRIG någonsin låta han dra ner mig! Mina barn har aldrig någonsin blivit drabbade av hans vidriga beteende FÖRUTOM dom gånger när han inte hämtar dom. För dom är det en vane sak. Och det täcks alltid upp med att pappa måste jobba även om det är en ren lögn. Att jag inte skulle ha rätten till att skaffa ett nytt barn? Hur tänkte du där? Det är inte mitt fel att det svenska rättssystemet är så skevt som det är i dagens läge.. Jag vet inte hur mitt blivande barn på något vis skulle kunna bli drabbat av mitt x?!
Svar på tråden Mitt ex är galet.