• Äldre 16 Sep 16:34
    14959 visningar
    4 svar
    4
    14959

    Någon med erfarenhet av akvariefiskar? Nybörjare här och behöver hjälp!

    Tjena!
    Som rubriken lyder, behöver tips och rad. Vill även få bekräftelse på att jag tänker rätt... 

    Har länge velat ha akvariefiskar men tiden har inte riktigt varit ... hm, mogen. Liten plats, ingen tid mm. Men nu känner jag äntligen att möjligheten finns! Dock har jag ju inte oändligt med plats så karet blir ju inte hur stort som helst... och det är här mina frågor ploppar in. 

    Jag har spanat in ett akvarium på Hornbach på ca 63 liter (om jag minns rätt). Bredden är väl 60, djupet 35 och höjden runt 30. Men minns inte de exakta måtten. 

    Jag har ju förstått att man inte kan fylla ett sådant kar med hur mycket fisk som helst, så jag har läst, läst och läst om vilka fiskar som hade kunnat passa - och kommit fram till följande: 

     - Guppy (3 st hanar)
     - Neontetror (6 st)
     - Amanoräkor (3 st) 

    Mina frågor är då: 
    !. Jag har valt just endast guppyhanar då jag inte vill ha yngel, men frågan är då om det går? Jag har läst runt och vissa säger ja, andra nej.... vad tror ni? 

    2. Angående neontetrorna.. är det för få/för många? 

    3.. Räkorna... samma fråga som ovanstående.

    4. Finns det nån möjlighet att dessa kommer trivas tillsammans? Som sagt är jag nybörjare och kan ingenting... O.o 

    Jag kommer givetvis anpassa karet med växter, gömställen och annat viktigt som PH-värde, temperatur mm. Även starta karet utan fiskar först för att få balans osv. 

    Men jag vill bara höra från nån erfaren om detta går? Eller om ni har andra förslag? 

  • Svar på tråden Någon med erfarenhet av akvariefiskar? Nybörjare här och behöver hjälp!
  • Äldre 16 Sep 20:17
    #1

    Har en liknande blandning i mitt 60l nu, som funkar fint. Tror det är 3 guppyhanar, 5amanoräkor, diverse platy och mollyyngel och två neontetror. Det är lite på avveckling just nu därav fisksoppan ;)

    Ett tipps är att när du startar det, vänta ett dygn så temperatur och ev. damm har lagt sig, sen planterar du växter och sätter i LITE fiskar, exempelvis guppysarna eller räkorna. Utan fiskarna får du inte bakterierna som behövs för att "äta" upp nitritet som är farligt. Efter ca 3 veckor kan du sätta i lite fiskar till, vänta några veckor sen några till :) på så sätt slipper man oftast onödiga dödsfall. Kan du hitta privatuppfödare på fiskarna, speciellt guppysarna är det jättebra, annars rekommenderar jag Endlers guppy, de är lite mer seglade (har haft mina i säkert 9 månader nu).

    Lycka till!

  • Äldre 13 Oct 08:47
    #2
    +1

    mina fiskar tog självmordCool


    sidfot
  • Äldre 13 Oct 08:56
    #3
    jockiboi pronk skrev 2017-10-13 08:47:30 följande:

    mina fiskar tog självmordCool


    har också det problemet
  • Äldre 13 Oct 08:56
    #4

    Hej
    Jag kan rekommendera att titta in på "akvariefiskar i fokus" många kunniga och hjälpsamma människor men även många nybörjare.

    Jag tycker din plan låter ganska bra. Jag hade förmodligen skaffat fler tetor på sikt ca 10 st men vissa kan tycka det är för många i ett så litet akvarium.

    Har du inte införskaffat akvariet än så rekommenderar jag att du köper så stort som du får plats med eftersom man alltid vill ha större.

Svar på tråden Någon med erfarenhet av akvariefiskar? Nybörjare här och behöver hjälp!