• Äldre 27 Sep 11:15
    3943 visningar
    9 svar
    9
    3943

    Tabu att bara vilja ha ett barn?

    Har en dotter på 6 veckor och ärligt talat har jag alltid tänkt mig själv bara ha ett barn. Känner inget behov av fler. Men redan 2 dagar efter förlossningen började kvinnor i bekantskapskretsen och familjen ställa frågan "när kommer nästa". Och när jag säger att jag bara vill ha ett barn så skrattar dom åt mig som att jag var ett litet barn som precis dragit ett skämt..

    Är det verkligen så tabu att vara nöjd med ett underbart barn?

  • Svar på tråden Tabu att bara vilja ha ett barn?
  • Äldre 27 Sep 11:35
    #1
    +1
    Ja. Precis som att det är tabu att vara nöjd med att inte vilja ha barn alls.
    Men hade du fått en till hade det fortfarande tjatats om fler, till den dag du hade 5 stycken. Då hade man antagligen tyckt det var för många. 

  • Äldre 27 Sep 11:50
    #2

    Var är det tabu att bara vilja ha ett barn? Har aldrig hört talas om det

  • Caramb­olan
    Äldre 27 Sep 12:11
    #3

    De skrattar nog inte åt dig utan åt att de tycker att de själva var så lustiga och fyndiga som ställde frågan till en nyförlöst. Dålig humor snarare än tabu.

  • Äldre 27 Sep 14:20
    #4

    Jag tror på ett sätt att det är lite kulturellt. Villa, vovve och 2.2 barn. Och det är en typisk fråga som folk frågar i brist annat, ungefär som att prata om vädret. Jag personligen har aldrig frågat nån av mina vänner när näste kommer. Har dom däremot yttrat sig så har man ju självklart frågat. Vissa vill inte ha barn, andra 1 och somliga 15. Jag är gravid med första och vet att jag vill ha fler barn men det är bara för att jag älskar barn och har alltid velat haft fler än 1 barn. Det är ditt beslut om du vill ha mer än ett barn och jag tycker att en sådan fråga är onödig att ställa. Fråga istället hur du och ditt barn mår och hur det går för dig hemma. Du hat nyss fått det bästa livet kan ge en och då ska andra redan börja spåna på ens framtidsplaner med nästkommande barn? Nej ligg och gosa med ditt barn och njut av vad livet ger. Grattis!

  • Äldre 24 Feb 23:20
    #5
    +2

    Det finns SÅ många argument till varför det är bättre med ett barn, än flera.
    Vill du bara ha ett barn, så är det klart att du bara ska ha ett barn. Det är inget fel eller konstigt.
    Förstå så mycket tid du och ditt barn kommer att kunna få tillsammans. Förstå hur mycket du kommer att kunna göra för barnet, alla aktiviteter som barnet kommer att kunna vara med på, då de tiderna aldrig kommer att krocka med syskonens tider.
    Tänk så harmoniska nattbingarna kommer att vara. Du har all tid i världen att låta ditt barn höra sagor och sedan somna med dig vid sin sida. Barnet kommer aldrig behöva somna själv för att du ska in och natta småsyskonet i ett annat rum/en annan säng.

    Jag ser endast fördelar med att ha endast ett barn.

  • Äldre 25 Feb 14:55
    #6

    Att frivilligt välja att bara ha ett barn går emot normen. Minst 2 barn max 3. För fler än så och det börjar också gå emot normen.

    Normen att ha fler barn än ett är stark. Jag ville ha fler. Jag ville ha många barn. Så blev jag gravid och det var det värsta jag varit med om. Jag hatade att vara gravid. Många krämpor, mådde skit och blev till slut igångsatt av humanitära skäl 2,5 vecka tidigt. sen följde år av sömnlöshet. Först vid 2,5 års ålder började sonen sova och vakna bara 2-5 gånger per natt och först vid 7 års ålder sov han äntligen hela nätter.

    Och oj vad skoj det är att påpeka att ajg alltid velat ha många barn. Och oj, vad fel jag gör för min son kommer bli egoistisk, bortskämd och ensam. Han kommer lida hela sin barndom och han kommer lida som vuxen och han kommer lida när vi blir gamla för han inte har ett syskon att dela allt med.

    Nu är maken och jag överens och har varit sen sonen föddes. Ett barn räcker. Och det är först nu när sonen är sju som tjatet om syskon tonat bort.

    (Sonen har aldrig någonsin efterfrågat syskon).

  • Äldre 25 Feb 16:14
    #7
    Gurkan skrev 2018-02-25 14:55:27 följande:

    Att frivilligt välja att bara ha ett barn går emot normen. Minst 2 barn max 3. För fler än så och det börjar också gå emot normen.

    Normen att ha fler barn än ett är stark. Jag ville ha fler. Jag ville ha många barn. Så blev jag gravid och det var det värsta jag varit med om. Jag hatade att vara gravid. Många krämpor, mådde skit och blev till slut igångsatt av humanitära skäl 2,5 vecka tidigt. sen följde år av sömnlöshet. Först vid 2,5 års ålder började sonen sova och vakna bara 2-5 gånger per natt och först vid 7 års ålder sov han äntligen hela nätter.

    Och oj vad skoj det är att påpeka att ajg alltid velat ha många barn. Och oj, vad fel jag gör för min son kommer bli egoistisk, bortskämd och ensam. Han kommer lida hela sin barndom och han kommer lida som vuxen och han kommer lida när vi blir gamla för han inte har ett syskon att dela allt med.

    Nu är maken och jag överens och har varit sen sonen föddes. Ett barn räcker. Och det är först nu när sonen är sju som tjatet om syskon tonat bort.

    (Sonen har aldrig någonsin efterfrågat syskon).


    Den typen är ännu roligare att höra när man vill ha ett till men inte verkar kunna få något.

    "Jaha, har ni bara ett barn?" Jo, jag har observerat det själv...
  • Äldre 25 Feb 17:11
    #8

    Harvester, tänk om folk bara kunde låta bli att lägga sig i andra familjers val. Och ännu mer om det faktiskt är ett ofrivilligt val! Det är ju inte alltid man vill vädra för okända och bekanta att man försöker och jobbar och blä. Beklagar att det inte går som ni vill.

  • Äldre 25 Feb 19:42
    #9

    Som jag skrev innan är normen att ha mer än ett barn stark i vårt land. Kom och tänka på en händelse från i höstas. Var och gjorde cellprov och fick barnmorskan jag gick hos som gravid för sju år sedan. När jag ligger där i stolen aägwr barnmorskan ?så du lever med en ny man då?!? Jag svarade bara ?eh nä? varpå hennes svar blir ?Jaha ni valde att bara ha ett barn?. Det var alltså mer självklart att jag bytt partner än att jag skulle valt att bara ha ett barn.

Svar på tråden Tabu att bara vilja ha ett barn?