• Äldre 2 Oct 11:23
    921158 visningar
    1530 svar
    1530
    921158

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Äldre 6 Oct 16:04
    #31

    Skriver så jag kan följa er tills min son kommer 16de

    Hoppas ni mår bättre nu med inflammationer och stockning.

  • Äldre 6 Oct 17:43
    #32
    Swinka skrev 2017-10-06 16:04:48 följande:

    Skriver så jag kan följa er tills min son kommer 16de

    Hoppas ni mår bättre nu med inflammationer och stockning.


    Tack Swinka Försök att njuta/härda ut sista tiden nu!
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 6 Oct 22:14
    #33

    Till erijon: När man haft bebis som varit inlagd på sjukhus får båda föräldrarna vabba dessa dagar - din sambo behöver inte använda sina 10 dagar! Be läkaren om ett VAB-intyg bara.

  • Äldre 7 Oct 09:14
    #34
    Lisa Läkare skrev 2017-10-06 22:14:51 följande:

    Till erijon: När man haft bebis som varit inlagd på sjukhus får båda föräldrarna vabba dessa dagar - din sambo behöver inte använda sina 10 dagar! Be läkaren om ett VAB-intyg bara.


    Men det var tyvärr jag som var inlagd på infektion inte bebis :(
  • Äldre 7 Oct 09:59
    #35

    Erijon: Hur går det med amningen och bröstvårtorna?


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 7 Oct 11:14
    #36
    LitenBlomma skrev 2017-10-07 09:59:34 följande:

    Erijon: Hur går det med amningen och bröstvårtorna?


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
    Amningen funkar uppenbarligen kanon eftersom Edvin igår vägde 3625g 10 dagar. Han vägde 3364g vid födsel och gick ner till 3064g innan han vände redan dygn 2.

    Såren ser ut att vara borta men när han tar tag första gången så liksom känns det som knivar i magen.. spänner mig så sjukt mycket i någon minut men sen släpper det! Enligt Bvc kan det vara såhär typ första månaden och det bästa är att härda ut om man klarar, för det kommer bli så mycket bättre.

    Jag kommer fortsätta sålänge jag orkar och det inte blir värre. Använder purelan än och mam-kompresser emellanåt (de är ju svindyra?) och det funkar bra.

    Hur går det för dig?
    Sår/blåsor, kommer det komma igen tro?

    Edvin kan ibland ha svårt att få tag om
    Bröstet är stenhårt.. då får han typ panik och håller på och börjar liksom suga tag innan han har bröstet och DÅ gör det vidrigt ont alltså. Vet inte hur jag ska underlätta för honom riktigt.. tips?

    Hans navel lär lossna idag eller närmsta dagarna. Den sitter verkligen löst nu. Vi har otjänligt vatten för tillfället där jag bor också så enligt Bvc skulle vi avvakta med bad förrän naveln är borta osv. Edvin är torr i vecken. Ömsar skinn typ. Skulle behöva ett oljebad men får räcka med att tvättas med kokt vatten med olja (uppskattas inte. Som an skriker..)

    Hur mår ni i kroppen nu?
    Som ni vet så fick jag infektion i snittet. Eller snarare under/bakom. En lokal infektion i bukväggen förstod jag som. Så snittet är öppnat, ca 2-5 mm och dör sitter en liten bit steril handske för att det inte ska läka igen (läker väldigt bra och fint) så att den vätska som finns under ska sippra ut. Der verkar gå bra! Ser väldigt fint ut (för mig som inte är läkare iallafall)

    Var vätskefylld efter förlossningen. Gick inte ner i vikt osv. Men sedan antibiotika sattes in mot infektionen i tisdags så har jag tappat 7kg och mina smala ben är tillbaka. Lite svullen än men ingenting mot tidigare vecka. Så skönt.
  • Äldre 7 Oct 11:35
    #37

    Mina bröstvårtor har klarat sig väldigt bra den här gången jämfört med de andra 5. Han har nog ett bättre sug/grepp.

    Jag förstår vad du menar med att han inte får grepp. Prova att klämma ut de första dropparna så att vårtgården inte är lika svullen av mjölk. Du kan även hjälpa vårtan in i hans mun genom att klämma ihop precis bakom med långfinger och pekfinger som ett saxgrepp. Hade kunnat visa med bild men misstänker att FL inte godkänner det. Hua. Vem vill se en bröstvårta

    De blir lätt torra och ömsar runt fötter och händer, har du någon det kräm typ Bepanthen kan du smörja med det. Min gosse gillar inte att bada.

    Jag mår bra, kroppen känns bra. Skulle vilja börja träna igen snart. Vikten har jag ingen aning om, äger ingen våg.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 7 Oct 11:36
    #38


    2v efter.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 7 Oct 14:17
    #39
    LitenBlomma skrev 2017-10-07 11:35:35 följande:

    Mina bröstvårtor har klarat sig väldigt bra den här gången jämfört med de andra 5. Han har nog ett bättre sug/grepp.

    Jag förstår vad du menar med att han inte får grepp. Prova att klämma ut de första dropparna så att vårtgården inte är lika svullen av mjölk. Du kan även hjälpa vårtan in i hans mun genom att klämma ihop precis bakom med långfinger och pekfinger som ett saxgrepp. Hade kunnat visa med bild men misstänker att FL inte godkänner det. Hua. Vem vill se en bröstvårta

    De blir lätt torra och ömsar runt fötter och händer, har du någon det kräm typ Bepanthen kan du smörja med det. Min gosse gillar inte att bada.

    Jag mår bra, kroppen känns bra. Skulle vilja börja träna igen snart. Vikten har jag ingen aning om, äger ingen våg.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
    Vad skönt!

    Jag brukar hjälpa bröstvårtan in, eftersom att han är så ivrig jämt. Han kan gå från Toknöjd till P A N I K. Haha.. är bröstet då sprängfullt så blir det svårt. Men just saxgreppet ska man väl undvika?

    Wow. Syns inte att du födde barn för två veckor sedan där inte. Ännu mindre att du burit sex barn (eller var det 5?). Helt otroligt vad vissa kroppar fixar det bra. Jag har burit två nu och är inte i närheten av det där. Tänker att jag borde ha åldern ned mig som hjälp också.. men tydligen inte. Men är ändå ganska nöjd (ja inte just idag helt nysnittad!) :)
  • Äldre 7 Oct 14:27
    #40
    erijon skrev 2017-10-07 14:17:16 följande:

    Vad skönt!

    Jag brukar hjälpa bröstvårtan in, eftersom att han är så ivrig jämt. Han kan gå från Toknöjd till P A N I K. Haha.. är bröstet då sprängfullt så blir det svårt. Men just saxgreppet ska man väl undvika?

    Wow. Syns inte att du födde barn för två veckor sedan där inte. Ännu mindre att du burit sex barn (eller var det 5?). Helt otroligt vad vissa kroppar fixar det bra. Jag har burit två nu och är inte i närheten av det där. Tänker att jag borde ha åldern ned mig som hjälp också.. men tydligen inte. Men är ändå ganska nöjd (ja inte just idag helt nysnittad!) :)


    Inte saxgreppet? När han var precis nyfödd och skulle fatta grejen med bröstet använde jag lång och pekfingret till hjälp många ggr, bm på bb så inget om det. Varför ska man undvika det?

    Ja de får verkligen panik och slänger med huvudet och illskriker när det inte går snabbt nog

    6 barn har den burit och fött, fantastiskt att det funkar! Jag tackar och tår emot. Har inte vågat träna sedan missfallet i v 12 för 1 år sedan. Men tänkte börja smått med andningsövningar för att hitta magmusklerna igen.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här