• Äldre 2 Oct 11:23
    921155 visningar
    1530 svar
    1530
    921155

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Äldre 17 Oct 11:24
    #71
    erijon skrev 2017-10-17 11:21:45 följande:

    Men då är ju inte vårtan torr? Därför jag slutade ha massa purelan!

    Ska se till att köpa amningsnapp ikväll när sambon kommer hem. Xylocain finns det på Apoteket? I tub eller vadå? Är det inte "farligt" om bebis får i munnen?


    Har för mig att jag själv råkat få Xylocain på läppen och jag tyckte inte det va skönt. Kändes väldigt obehagligt eftersom den bedöva. Hade nog inte valt att smörja det på bröstet.
  • Äldre 17 Oct 11:39
    #72
    erijon skrev 2017-10-17 11:21:45 följande:

    Men då är ju inte vårtan torr? Därför jag slutade ha massa purelan!

    Ska se till att köpa amningsnapp ikväll när sambon kommer hem. Xylocain finns det på Apoteket? I tub eller vadå? Är det inte "farligt" om bebis får i munnen?


    Förlåt, har jag råkat förvirra dig! Jag brukar smörja in vårtan med bröstmjölk efter ett amningstillfälle. Se till att den får lufta länge och ta sen på Purelan. Gå gärna utan ny eller något tryckt emot. Ta på Xylocain som bedövar men tvätta bort det innan amning. Finns att köpa på Apoteket i en liten tub.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 17 Oct 11:41
    #73

    Ny= Bh


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 17 Oct 12:07
    #74

    Tränar lite nacke...


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 17 Oct 12:08
    #75
    LitenBlomma skrev 2017-10-17 11:39:45 följande:
    Förlåt, har jag råkat förvirra dig! Jag brukar smörja in vårtan med bröstmjölk efter ett amningstillfälle. Se till att den får lufta länge och ta sen på Purelan. Gå gärna utan ny eller något tryckt emot. Ta på Xylocain som bedövar men tvätta bort det innan amning. Finns att köpa på Apoteket i en liten tub.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
    Nejdå. Utan att vårtan ska vara torr mellan amningarna läste jag på rikshandboken. Där stod det också att man ska smörja med bröstmjölk då det är bakteriedödande och har en läkande effekt. Mellan amningarna ska man försöka ha brösten torra.

    Ja alltså det gör ju ont att ens vira handduken runt mig eller låta något nudda bröstvårtorna så jag vet inte hur jah ska bära mig åt..? Visst kan jag sitta med dem i vädret ibland men inte så ofta som kanske behövs. Sexåringen hemma som springer i ytterdörren hela eftermiddagarna och rätt vad der är står någon eller ett par kompisar i dörren också. Bor så att man liksom ser in i vardagsrummet (där jag får lov att sitta) från ytterdörren.. men amningsnapp ska jag testa igen! Hellre det än ersättning.

    Plutten är ju väldigt snuttig också och verkar älska att amma. Så vill inte ta bort det för hans skull heller.
  • Äldre 17 Oct 12:18
    #76
    erijon skrev 2017-10-17 12:08:47 följande:

    Nejdå. Utan att vårtan ska vara torr mellan amningarna läste jag på rikshandboken. Där stod det också att man ska smörja med bröstmjölk då det är bakteriedödande och har en läkande effekt. Mellan amningarna ska man försöka ha brösten torra.

    Ja alltså det gör ju ont att ens vira handduken runt mig eller låta något nudda bröstvårtorna så jag vet inte hur jah ska bära mig åt..? Visst kan jag sitta med dem i vädret ibland men inte så ofta som kanske behövs. Sexåringen hemma som springer i ytterdörren hela eftermiddagarna och rätt vad der är står någon eller ett par kompisar i dörren också. Bor så att man liksom ser in i vardagsrummet (där jag får lov att sitta) från ytterdörren.. men amningsnapp ska jag testa igen! Hellre det än ersättning.

    Plutten är ju väldigt snuttig också och verkar älska att amma. Så vill inte ta bort det för hans skull heller.


    Ha på dig husets största t-shirt så de får hänga och slänga fritt därinunder

    Klart han vill snutta och mysa med sin mamma! Jag hoppas verkligen att det läker snabbt.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 19 Oct 08:26
    #77

    Hur går det med amningen Erijon?

    Och hur är det med dig och Lova, Euphoria85?


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 19 Oct 08:58
    #78

    Nu får jag också hänga här! Inatt, en dag innan bf föddes vår son

  • Äldre 19 Oct 09:06
    #79
    Linnnn skrev 2017-10-19 08:58:35 följande:

    Nu får jag också hänga här! Inatt, en dag innan bf föddes vår son


    Grattis Linnnn!! Gick allt bra?
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 19 Oct 09:30
    #80
    LitenBlomma skrev 2017-10-19 08:26:11 följande:

    Hur går det med amningen Erijon?

    Och hur är det med dig och Lova, Euphoria85?


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
    Smärtsamt men var på Bvc igår och fick lite tips och knep, nya amningsställningar (för att avlasta själva såren) och tipset om att köpa daktar, alltså salva mot svamp. Sköterskan sa att det inte alls behövde vara orsaken, men det är ofarligt att prova och kan ju vara orsaken och då kommer det snart bli bättre. Hon hade haft exakt likadana "sår" för något år sedan när hon började amma sitt barn.

    Så hon kunde förstå min smärta.
    Kändes skönt. Var rädd att få svaret "du kan nog inte amma mer. Bara att sluta eller stå ut" men enligt henne så GÅR detta över! Jag kommer kunna fortsätta amma.

    Sonen väger nu 4,3kg och det är ju också ett bevis på att mjölken duger så jag vägrar ge mig.

    Tack för alla tips härifrån också. Är öppen för alla som har fler. Gör vad som helst. Haha.

    Anningsnappen jag köpte var storlek S, dvs helt på tok för liten. Bvc sa "du ska ha large"
    Så jag skiter nog i napp för Edvin vägrade suga då och mjölken rann inte till ens. Den som normalt rinner bara Edvin (eller annan bebis) gråter..
Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här