• Äldre 2 Oct 11:23
    921816 visningar
    1530 svar
    1530
    921816

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Äldre 20 Oct 11:03
    #91
    erijon skrev 2017-10-20 10:36:47 följande:

    Har era små hunnit bli förkylda än?

    Edvin är snorig. Vi suger näsan. Har droppar bröstmjölk i näsan också. Han andas bra men ibland blir man orolig på ljudet och att han låter snorig liksom.

    Idag bajsade han grönt på morgonen. Eller gulgrönt. Men nu gult igen.. ingen feber, äter som vanligt, kissar massor. Han är drygt 3 veckor. Bör jah ringa någonstans? Typ 1177 ändå..? Känner mig rätt lugn. Men han är så liten också.. och jag har dåligt minne. Med dem små kan det ju gå väldigt fort också. Orolig för Rs..


    Hoppas du får bra svar för jag har också glömt. Har en storasyster som precis blev feberfri till att bebis kom hem och en förkyld man, så känns inte som optimala förutsättningar för en nyföding...
  • Äldre 20 Oct 14:13
    #92
    Linnnn skrev 2017-10-20 11:03:11 följande:
    Hoppas du får bra svar för jag har också glömt. Har en storasyster som precis blev feberfri till att bebis kom hem och en förkyld man, så känns inte som optimala förutsättningar för en nyföding...
    Min sexåring har vart förkyld (eller är väl egentligen än.) men inte så pass att han vart hemma från skolan. Sambon har vart extremt förkyld med hosta, halsont, snorig som sjutton.. men båda är bättre och sambon har jobbat två veckor. Första veckan var han riktigt sjuk. Men denna är mest gammalt som drar efter. Så hoppas inte Edvin blir sämre än såhär.
  • Äldre 20 Oct 14:27
    #93
    erijon skrev 2017-10-20 10:36:47 följande:

    Eller gulgrönt. Men nu gult igen.. ingen feber, äter som vanligt, kissar massor. Han är drygt 3 veckor...


    Då jag i vanliga fall jobbar som sjuksköterska på barnsjukhus och på vintern med rätt många små RS-patienter så svarar jag att så länge den biten ovan fungerar (Dvs äta, kissa, feberfri. Bajsets färg ändrar sig ju lite då och då.) så kan man vara lugn. Många små har RS utan att behöva uppsöka vård.
  • Äldre 20 Oct 17:02
    #94
    Bollaloll skrev 2017-10-20 14:27:48 följande:

    Då jag i vanliga fall jobbar som sjuksköterska på barnsjukhus och på vintern med rätt många små RS-patienter så svarar jag att så länge den biten ovan fungerar (Dvs äta, kissa, feberfri. Bajsets färg ändrar sig ju lite då och då.) så kan man vara lugn. Många små har RS utan att behöva uppsöka vård.


    Vad bra! Så man håller koll på om barnet äter, kissar eller får feber. Är det något annat man bör tänka på? När är det "ok" att de får feber? Dvs viss ålder kanske eller ska jag mer titta på om bebis blir slö?
  • Äldre 21 Oct 03:56
    #95

    Nu har vi vakennatt nummer 2!!

    Igår mellan 00.30-02.30 idag mellan 00.00- forfarande.. klockan är 04. Börjar känna mig less.. inte en blund.
    Vad ska man göra? Vagga.. amma.. amma.. vagga.. gråter en skvätt. Vagga. Vagga..

    Normalt vaknar jag glad. Men inatt somnar jag nog inte.

    Har era bebisar såhär? Min skriker inte.. han bara gnäller eller är vaken.

  • Äldre 21 Oct 09:18
    #96

    Tänkte igår natt att mjölken runnit till ordentligt (läs lagom), men jag tar tillbaka. Brösten ser nu ut som två ballonger som snart ska explodera och det gör sååå ont. Väcker bebis för att äta varannan timme, men det gör precis lika ont efteråt. Duschar varmt och försöker pumpa ut (inte för mycket...). Hoppas produktionen stabiliserar sig snart för det gör så ont att jag inte kan sova trots att jag är jättetrött. Lite rädd att det ska utveckla sig till mjölkstockning också, men åtminstone ingen feber än.

  • Äldre 21 Oct 09:43
    #97
    erijon skrev 2017-10-21 03:56:31 följande:

    Nu har vi vakennatt nummer 2!!

    Igår mellan 00.30-02.30 idag mellan 00.00- forfarande.. klockan är 04. Börjar känna mig less.. inte en blund.

    Vad ska man göra? Vagga.. amma.. amma.. vagga.. gråter en skvätt. Vagga. Vagga..

    Normalt vaknar jag glad. Men inatt somnar jag nog inte.

    Har era bebisar såhär? Min skriker inte.. han bara gnäller eller är vaken.


    Sådan är Lova med.

    Hon är här några timmar där hon inte är nöjd men inte heller vet vad hon vill.

    Sålänge hon får närhet gnäller hon mest till emellanåt. Men skulle man testa lägga henne ifrån sig blir hon tjurig direkt.

    Mannen funkar inte heller under dessa timmar utan försöker han ta henne blir hon också super tjurig.

    Inatt har det gått bra och hon har sovit fint men hon började sin gnäll period runt 22 och fick somna i sängen hos mig supernära och gav upp redan vid halv 1 och sen bara vaknat för mat 2 ggr.
  • Äldre 21 Oct 09:47
    #98
    Linnnn skrev 2017-10-21 09:18:55 följande:

    Tänkte igår natt att mjölken runnit till ordentligt (läs lagom), men jag tar tillbaka. Brösten ser nu ut som två ballonger som snart ska explodera och det gör sååå ont. Väcker bebis för att äta varannan timme, men det gör precis lika ont efteråt. Duschar varmt och försöker pumpa ut (inte för mycket...). Hoppas produktionen stabiliserar sig snart för det gör så ont att jag inte kan sova trots att jag är jättetrött. Lite rädd att det ska utveckla sig till mjölkstockning också, men åtminstone ingen feber än.


    Duscha duscha duscha!

    Det hjälpte tillslut för mig, kände tillslut hur det ploppade till i båda brösten och de tömde ur övertrycket av sig själv där i duschen!

    Tyckte det är lättare att få ut mjölk i duschen än med pumpen överlag.

    Jag fick ta Alvedon 1 gång också för jag fick lite lätt med feber och frossa samtidigt som brösten gjorde fruktansvärt ont.
  • Äldre 21 Oct 10:07
    #99
    Euphoria85 skrev 2017-10-21 09:43:25 följande:
    Sådan är Lova med.

    Hon är här några timmar där hon inte är nöjd men inte heller vet vad hon vill.

    Sålänge hon får närhet gnäller hon mest till emellanåt. Men skulle man testa lägga henne ifrån sig blir hon tjurig direkt.

    Mannen funkar inte heller under dessa timmar utan försöker han ta henne blir hon också super tjurig.

    Inatt har det gått bra och hon har sovit fint men hon började sin gnäll period runt 22 och fick somna i sängen hos mig supernära och gav upp redan vid halv 1 och sen bara vaknat för mat 2 ggr.
    Ja så är Edvin också.. han var mest vaken fram till 7 då åt han och somnade på mig till 8,30.

    Hur orkar han? Inte många minuter sömn för honom.. snart vagnpromenad så han somnar. Jag är så borta av trötthet att jag är arg. Känner mig typ deprimerad idag. Usch.. hoppas på bättre natt inatt.

    Glädjer mig åt att brösten inte gör lika ont att amma med iallafall!! Något positivt :)
  • Äldre 21 Oct 10:52
    erijon skrev 2017-10-21 03:56:31 följande:

    Nu har vi vakennatt nummer 2!!

    Igår mellan 00.30-02.30 idag mellan 00.00- forfarande.. klockan är 04. Börjar känna mig less.. inte en blund.

    Vad ska man göra? Vagga.. amma.. amma.. vagga.. gråter en skvätt. Vagga. Vagga..

    Normalt vaknar jag glad. Men inatt somnar jag nog inte.

    Har era bebisar såhär? Min skriker inte.. han bara gnäller eller är vaken.


    Precis som våra nätter! Vaken, gnyr och gnäller men skriker inte. Vill helst äta hela tiden.
Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här