• Äldre 2 Oct 11:23
    921204 visningar
    1530 svar
    1530
    921204

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Äldre 24 Oct 08:30

    Är det någon som har tips på hur man rapar bebisen på ett hyfsat snabbt/ enkelt sätt??? Ilse ammar ganska våldsamt och får då svårt att andas samtidigt och hon sätter i halsen. Låter fruktansvärt och hon skriker. Klassikern att lägga upp på axeln funkar en gång av tio bara.

  • Äldre 24 Oct 09:04
    Musetti skrev 2017-10-24 08:30:48 följande:

    Är det någon som har tips på hur man rapar bebisen på ett hyfsat snabbt/ enkelt sätt??? Ilse ammar ganska våldsamt och får då svårt att andas samtidigt och hon sätter i halsen. Låter fruktansvärt och hon skriker. Klassikern att lägga upp på axeln funkar en gång av tio bara.


    Har exakt samma problem. Både med hur Edvin äter och att rapa honom. Men vi har hittat en metod som funkar iallafall 7 av 10 gånger! Vi sätter Edvin upprätt i knäet, (håller under armarna) gungar (hoppar fast väldigt försiktigt ) upp och ned ett par gånger. Kommer inte tappen då, kan krävas ett par skutt ibland, så kommer den oftast påväg upp på axeln! Testa om ni inte gjort det. :)
  • Äldre 24 Oct 10:17
    Musetti skrev 2017-10-24 08:30:48 följande:

    Är det någon som har tips på hur man rapar bebisen på ett hyfsat snabbt/ enkelt sätt??? Ilse ammar ganska våldsamt och får då svårt att andas samtidigt och hon sätter i halsen. Låter fruktansvärt och hon skriker. Klassikern att lägga upp på axeln funkar en gång av tio bara.


    Ibland hjälper det om de får sitta och amma. Och som Erijon skriver, låt bebisen sitta och hänga över axeln lite varierande. När man bollar runt dem i olika lägen kan den där envisa rapen komma.

    Charlie äter ganska glupskt ibland och sätter i halsen. Barnen tycker att det låter läskigt när han kippar efter andan och sen skriker.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 24 Oct 11:35

    Hej tjejer!

    Roligt att fortsätta följas åt här :)

    Idag är lillen 10 dagar och jag är i sjunde himlen, vilket underverk en lite bäbis är!

    Igår på BVC-kontrollen hade han växt 4 cm sen han föddes. Vikten trampar lite vatten vilket jag förstått är vanligt om de tar ett skutt på längden :)

    Amningen funkar bra och han äter ofta. Han älskar att ligga nära och blir lätt missnöjd när jag försöker lägga honom i hans babynest, han vill sova kvar hos mig. Har hittat ett litet trick som verkar funka något bättre i alla fall. Får han somna lite djupare på armen innan jag lägger över honom finns det större chans att han finner sig.

    Jag är också fruktansvärt glad för mjölkuppsamlaren! När han ammar på ett bröst rinner det ut en massa mjölk ur det andra under tiden, som jag sen kan ge honom bredvid.

    Vi har också haft lite varannan natt här, vaken mer ibland, sover lite mer ibland. Men jag tycker han är vaken mycket, sover inte så värst många timmar som jag trodde han skulle.

    Hoppas allt är bra med er idag! Nu blir det äntligen frukost här 11:35..haha..

  • Äldre 24 Oct 15:40

    Stort tack för tips erijon och LitenBlomma!!! Provade just att grodhoppa i knät och det fungerade fint efter några skutt :) Sittamma är ingen favvo än men det kanske kommer. Vi får helt enkelt testa lite olika positioner när hon inte redan inte har full panik.

  • Äldre 24 Oct 18:36
    Musetti skrev 2017-10-24 15:40:28 följande:

    Stort tack för tips erijon och LitenBlomma!!! Provade just att grodhoppa i knät och det fungerade fint efter några skutt :) Sittamma är ingen favvo än men det kanske kommer. Vi får helt enkelt testa lite olika positioner när hon inte redan inte har full panik.


    Härligt att det funkade! Det är ofta en rap som behövs här om Edvin gråter när han ätit klart. Så skönt att kunna lösa det då! :)

    Sittamma? Vad/hur menar ni då?
  • Äldre 24 Oct 19:18
    erijon skrev 2017-10-24 18:36:48 följande:

    Härligt att det funkade! Det är ofta en rap som behövs här om Edvin gråter när han ätit klart. Så skönt att kunna lösa det då! :)

    Sittamma? Vad/hur menar ni då?


    Barnet sitter upp i knät och ammar. Prova själv att ligga ner vs sitta upp och dricka
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Äldre 24 Oct 19:27

    Nu tänkte jag också flytta över hit,
    Idag är vår Wilma 5 dagar gammal.
    Hon är en väldigt snäll bebis, skriker i princip bara när hon ligger på skötbordet eller när hon hunnit bli lite väl hungrig.
    Amningen går bra, sår på vårtorna har jag och mjölk så brösten är stenhårda.

    Däremot har jag blivit riktigt överbeskyddande, helt livrädd att hon ska bli sjuk, och idag har min man haft huvudvärk hela dagen och känner sig febrig.

    Dottern vill ju hålla lillasyster hela tiden, och hon är förkyld med snuva och även lite hosta. Vill inte säga nej, men jag är rädd att lilla Wilma blir sjuk! Hur är ni andra?

  • Äldre 24 Oct 19:29
    LitenBlomma skrev 2017-10-24 19:18:26 följande:
    Barnet sitter upp i knät och ammar. Prova själv att ligga ner vs sitta upp och dricka
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
    Hur får man till det då..?! Skulle gärna prova!
  • Äldre 24 Oct 19:33
    erijon skrev 2017-10-24 19:29:52 följande:

    Hur får man till det då..?! Skulle gärna prova!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här